فیلمهای مستند بلند برای نخستین حضور در جشنواره فیلم فجر مناسب بودند
محمد رضا اسلاملو در گفتگو با هنرنیوز:
فیلمهای مستند بلند برای نخستین حضور در جشنواره فیلم فجر مناسب بودند
داور بخش فیلمهای مستند بلند سی امین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه داوران این بخش، داوران خبره ای بودند گفت: برگزیدگان فیلمهای مستند بلند؛ با رای بالای ۷۵ درصد انتخاب شده بودند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۶

 محمد رضا اسلاملو در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فیلمهای بخش مستد بلند افزود: معمولا هر گروهی از داوران سلیقه خاص خود را دارند و با تغییر حتی هر کدام از آنها، ممکن است نتیجه داروی هم عوض شود؛ لذا باید بپذیریم که داوری امری نسبی است و وحی منزل نخواهد بود.

وی ادامه داد: ما برای انتخاب هر فیلمی، وارد بحث و گفتگو می شدیم تا حقی از هیچ فیلمسازی ضایع نشود اما باید به این نکته توجه کرد که هر داور فقط یک رای دارد؛ گاهی اوقات ممکن است داوری از یک فیلم خوشش بیاید و تصور کند که این فیلم، بهترین فیلم است اما سایر داوران اصلا با او هم عقیده نباشند. خوشبختانه رای هیات داوران بخش فیلمهای مستند بلند؛ خیلی به هم نزدیک بودند به
اگر چه فیلمهای مستند بلند حاضر در جشنواره فیلم فجر، از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نبودند و انتظارات را برآورده نکردند اما برای دوره نخست بد نبودند.
گونه ای که برگزیدگان این بخش؛ با رای بالای ۷۵ درصد انتخاب شدند.

کارگردان فیلم مستند سینمایی «جعبه سیاه» اضافه کرد: اگر چه فیلمهای مستند بلند حاضر در جشنواره فیلم فجر، از کیفیت خیلی خوبی برخوردار نبودند و انتظارات را برآورده نکردند اما برای دوره نخست بد نبودند.

اسلاملو تصریح کرد: باید روند ساخت فیلمهای مستند سینمایی در کشور باب شود و تعاریف استاندارد آن برای فیلمسازان این بخش ، تبیین شود به گونه ای که هر فیلم مستندی که بالای ۷۰ دقیقه زمان داشته باشد را جزو این بخش ندانند.

به گفته این داور بخش فیلمهای مستند؛ هیچ کدام از فیلمهای مستند حاضر در جشنواره، در تعریف کامل جهانی فیلمهای مستند سینمایی جایی نداشتند .

وی افزود: فیلمهای مستند سینمایی باید رنگ و بوی سینما را داشته باشند و فضای سینما در این فیلمها رعایت شده باشند. به عبارت دیگر، هنگامی که تماشاگر در سالن تاریک سینما، می نشیند باید فضای سینمایی را در فیلم شاهد باشد.

اسلاملو یاد آور شد: خیلی از فیلمهای مستند در جهان ساخته می شوند که بیشتر از فیلمهای داستانی تماشاگر دارند و حتی مردم برای دیدن آنها، صف های طولانی می بندند چرا که فیلمساز، انتظارات تماشاگران را در فیلم خود برآورده می سازد.

این داور با اشاره به فیلمهای مستند در جشنواره فیلم فجر گفت: فیلمهای بسیار اندکی بودند که از ویژگیهای فیلمهای بلند سینمایی برخوردار بودند
اگر قبل از حضور فیلمهای مستند بلند در جشنواره، ساخت این نوع فیلمها را باب و تعریف آن را ارائه داده بودیم بی شک شاهد فیلمهای بهتری در جشنواره بودیم.
که همانها هم، جوایز را تصاحب کردند اما بقیه فیلمها، فاقد این ویژگیها بودند البته یکی از فیلمها اگر تدوین بهتری می داشت حتی بضاعت اکران عمومی را هم داشت.

وی گفت : اگر قبل از حضور فیلمهای مستند بلند در جشنواره، ساخت این نوع فیلمها را باب و تعریف آن را ارائه داده بودیم بی شک شاهد فیلمهای بهتری در جشنواره بودیم.

این مستند ساز پیشکسوت کشورمان اضافه کرد: اگر فیلمساز - چه مستند چه داستانی - به ضمیر ناخودآگاه تماشاگر پاسخ دهد آن فیلم، فیلم موفقی خواهد بود در حالی که این گونه فیلمها را ما امسال، به ندرت در جشنواره شاهد بودیم.

اسلاملو با اشاره به نمایش فیلمهای مستند در کنار فیلمهای داستانی گفت: نمایش فیلمهای مستند بلند در کنار فیلمهای سینمایی که همواره از هیاهو و تبلیغات مخصوص به خود برخوردار هستند خیلی مناسب و عادلانه نیست و باید برای اینکه این فیلمها از فقر تماشاچی در رنج نباشند؛ چاره ای اندیشیده شود.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» یاد آور شد: اگر ما از فیلمهای مستند قوی، برخوردار باشیم لازم نیست این فیلمها در سالن جداگانه ای به نمایش در آیند بلکه می توانند در سالن اصلی و برای خیل تماشاگران نمایش داده شوند البته به شرطی که پتانسیل نگه داشتن تماشاگران را داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم سالن فیلمهای مستند بلند ما خالی از تماشاگر نباشد هیچ چاره ای نداریم به جز اینکه به سمت فیلمسازی مطلوب و استاندارد حرکت کنیم.



کد خبر: 37528
Share/Save/Bookmark