اشیا داخل انبارهای موزه ملی روانه خزانه موزه خراسان بزرگ می‌شود/ بزرگ‌ترین بانک سفال جهان در ایران تشکیل می‌شود
اشیا داخل انبارهای موزه ملی روانه خزانه موزه خراسان بزرگ می‌شود/ بزرگ‌ترین بانک سفال جهان در ایران تشکیل می‌شود
مدیر کل امور موزه‌ها ضمن تأیید خبر ارسال اشیا انبارهای موزه ملی ایران به موزه خراسان بزرگ اظهار کرد: توسط دکتر عباس علیزاده و تعدادی از باستان‌شناسان خوش ذوق بزرگ‌ترین بانک سفال جهان ایجاد می‌شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۶
به گزارش هنرنیوز؛ در نشست رسانه‌ای امروز( یکشنبه، ۲۲ فروردین ماه) خبرنگار هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که مدتی است دکتر علیزاده به همراه گروهی از کارشناسان مورد وثوقشان در انبارهای موزه ملی مشغول به کارند این در حالی است که به گفته امین‌اموالان و کارشناسان موزه هیچ کس از اقدامات آنها اطلاع دقیقی ندارد اگر بحث ساماندهی و مباحث کارشناسی- مطالعاتی و پژوهشی است چرا از خود کارشناسان موزه و امین اموالان موزه ملی استفاده نمی‌شود و چرا آنها نباید در جریان امور قرار گیرند. دوم آن که باز هم گفته می‌شود به دلیل بزرگ بودن موزه خراسان و کمبود اشیا اکنون قرار است اموال موزه ملی که در انبارها قرار دارد به این موزه انتقال یابد. آیا این خبر صحت دارد؟

محمد رضا کارگر – مدیرکل امور موزه‌ها – در پاسخ به این پرسش خبرنگارهنرنیوز اظهار کرد:موضوع موزه ایران باستان به یک مبحث بسیار دیرینه‌ای تبدیل شده است و همیشه سازمان میراث فرهنگی زیر سوال بوده که ساماندهی موزه ملی کی به اتمام می‌رسد. دهه شصت بود که وزارت اطلاعات طی عملیات بسیار  گسترده ای چند هزار شی از قاچاقچیان گرفت و روانه انبار موزه ملی کرد و بدین ترتیب زیر زمین موزه  محل نگهداری این اشیا شد.

وی تأکید کرد: از سویی جای این اشیا در موزه ملی نبود چون این موزه  مکانی است برای نمایش آثاری در سطح ملی نه اشیا توقیفی. بنابراین انبار موزه سالها به محلی برای نگهداری این اموال توقیفی مبدل شد. یک مشکل دیگر آن است که باید این اشیا نگهداری شوند تا تکلیف پرونده مشخص و رأی نهایی آنها صادر شود. در آن زمان  بعضاً آدم‌هایی هم مراجعه می‌کردند که اصلاً اشیا آنها قاچاق نبود بنابراین با گرفتن حکم قضایی  اشیا خود را تحویل گرفته و می‌بردند.

وی افزود: اما روند رسیدگی به این اموال  از نظر حقوقی بسیار طولانی است. تکلیف ۵۰- ۶۰ درصد اشیا که با رأی قطعی دادگاه مشخص شده بود و ما آنها را به موزه‌های کشور دادیم. یک بخش از این اشیا را هم که تقلبی بود و به هیچ موزه‌ای نمی‌توانستیم ارسال کنیم، کنار گذاشتیم. برای بخش دیگری از اشیا  نیز دادگاه حکم قطعی و نهایی صادر نکرده است.

مدیر کل امور موزه ها یادآور شد: اگر این روند می‌خواست به همین منوال در موزه ادامه پیدا کند شاید  ۱۰ سال دیگر هم زمان برای ساماندهی لازم بود و موزه ملی همیشه رنج می‌برد. اما با توجه به مکان خیلی کمی که موزه ملی در اختیار دارد اصلاً درست نیست که زیر زمین آن هم به اشیا تقلبی و اشیایی تعلق پیدا کند که مشکل حقوقی دارد.

کارگر اظهار کرد: ما یک مکان مناسبی را در موزه خراسان بزرگ به دلیل مخزن بزرگ آن داریم. بنابراین تصمیم گرفتیم تمام این اشیا به همراه پرونده‌هایشان راهی موزه خراسان بزرگ شوند و  وظیفه در انتظار رأی دادگاه بودن را  به موزه خراسان بزرگ محول شود.

او اعلام کرد: در حال انتقال این اشیا و اموال با پرونده‌هایشان به موزه خراسان هستیم بنابراین موزه ملی ایران از این اشیا و مسولیتشان آزاد می‌شود. این اتفاق خیلی خوب است. درواقع این اشیا اعم از تقلبی و غیرتقلبی وظایفش موکول می‌شود به موزه خراسان بزرگ که باید آن را مدیریت کندو در این حالت موزه ملی به وظیفه اصلی خود می‌پردازد. و این به معنای آزاد شدن موزه ملی است و این اتفاق به نظر من خیلی جای تقدیر دارد.

وی درباره ساماندهی اشیا موزه توسط دکتر عباس علیزاده نیز به خبرنگار هنرنیوزتوضیح داد: این موضوع در ادامه اقدامات بانک سفال است. ایشان با تجربه‌ای که دارند بسیار به کمک ما آمدند. از حدود ۱۲ سال پیش که من مسوولیت موزه ملی را برعهده دارم، مجموعه‌ای از سفال‌های شکسته‌ای در حدود چندین تُن وجود داشت که ما نمی‌دانستیم با آنها چه کنیم و حتی برخی پیشنهاد دفن آنها در محوطه‌ها را دادند. ما پروژه‌ای را با دانشگاه شیکاگو انجام دادیم که بر اساس آن آقای علیزاده به موزه آمدند و تمام این سفال‌ها را به همت ایشان کدگذاری کردیم.

او تشریح کرد:با توجه به عکس‌های هوایی، هر سفال که از هر محوطه به دست می‌آید،نقطه گذاری می‌شود. تمام محوطه‌ها را در نقشه‌های هوایی موجود در کل ایران جانمایی می‌کنیم.

او اعلام کرد: این بزرگترین بانک سفال جهان است.

مدیرکل امور موزه‌ها تأکید کرد: آقای دکتر علیزاده معتقد است این یک کار گروهی بزرگ است که یکسری کارشناس علاقه‌مند باید این حرفه را یاد بگیرند که پس از من این کار را ادامه دهند. بنابراین یکسری از باستان‌شناسان بسیار خوش ذوق، علاقه‌مند، آشنا به زبان و مهارت‌های کامپیوتری در حال آموزش و انجام این کار هستند و می‌خواهند این تجربه در استان‌های دیگر تکرار شود.

او یادآور شد: بنابراین ما با یک ساماندهی عمومی فرضاً در حوزه باستان‌شناسی مواجه نیسیم.  در واقع این سفال‌ها که به وفور در ایران هست و تا کنون استفاده جدی از آنها نمی‌شده با این اقدام از آنها یک بانک اطلاعات مفید تهیه می‌شود و امیدواریم در آینده این هفت - هشت نفری که با ایشان کار می‌کنند هسته اولیه ایجاد بانک سفال در کل کشور را تشکیل دهند.

کارگر اعلام کرد:این تقاضا در خوزستان، شیراز و خراسان هم مطرح است.

وی افزود: در واقع این بانک سفال در سایر استان‌ها نیز تشکیل خواهد شد و تمام این اقدامات برای تشکیل بانک سفال ملی ایران است که مورد استفاده تمام پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها خواهد بود.

او یادآور شد: این موضوع هیچ گونه ارتباطی به ساماندهی اشیا موزه ندارد و آنها باید توسط خود موزه ملی ساماندهی شوند و فعالیت فعلی اقای علیزاده کاملا از این موضوع مجزا است
کد خبر: 90628
Share/Save/Bookmark