نمایش‌های سنتی را باید با تکنیک‌های تئا‌تر مدرن تلفیق کرد
گفتگوی هنرنیوز با علی راسخ راد کارگردان تئا‌تر؛
نمایش‌های سنتی را باید با تکنیک‌های تئا‌تر مدرن تلفیق کرد
علی راسخ راد کارگردان تئا‌تر در گفتگو با هنرنیوز گفت: برای جذب و خنداندن مخاطب امروز باید نمایش‌های سنتی را با تکنیک‌های تئا‌تر مدرن تلفیق کرد.
 
تاريخ : دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۲۳


علی راسخ راد کارگردان تئا‌تر در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «کل کل نامه» گفت: نمایش «کل کل نامه» را چند وقت پیش که حسن باستانی آن را برگرفته از داستان «آواز قوی» چخوف نوشته بود، خواندم و با تغییراتی که در آن ایجاد کردیم آن را برای حضور در جشنواره نمایش‌های آئین‌های سنتی ارسال کردم.
وی در مورد انتخاب این نمایشنامه برای اجرا ادامه داد: علاقه بسیاری به نمایش‌های ایرانی و کمدی دارم حال این نمایش چه در قالب آئینی باشد و چه مدرن. در نمایش «کل کل نامه» تلفیقی از تئا‌تر مدرن و آئینی را خواهیم دید، تلفیقی که شاید نمایش را دراماتیک‌تر می‌کند و جذابیت آن برای مخاطب بیشتر می‌شود.
کارگردان نمایش‌های «آخرین حکایت فرهاد» و «رهگذر کوچه‌های تنگ» ضمن بیان علت این تلفیق اظهار داشت: ذائقه مخاطب امروز به گونه‌ای شده که در نمایش‌های آئینی و سنتی باید از تکنیک‌ها و شیوه‌های تئا‌تر مدرن نیز استفاده کرد چرا که اگر بخواهیم به سنت‌ها دست نخورده نگاه کنیم، موفق نمی‌شویم که مخاطب امروز را راضی کرد.
این کارگردان ادامه داد: سیاه بازی‌های گذشته مخاطب امروز را آن گونه که باید نمی‌خنداند، اساسا خنداندن مخاطب امروز کمی سخت شده و باید کاری کرد که بتوان در عین اینکه حرف لازم را در تئا‌تر می‌زنیم، مخاطب را خنداند و راضی نگه داشت.
راسخ راد در ادامه به اجرای «کل کل نامه» اشاره داشت و افزود: کمدی ایرانی مبتنی بر دیالوگ است اما من در «کل کل نامه» سعی دارم تا از بار کلامی کار کم کرده و با استفاده از نمایش‌های آئینی و سنتی موقعیت‌های طنز را در کار اضافه کنم.
وی خاطرنشان کرد: باید با نویسنده این کار حسن باستانی در مورد متن صحبت‌هایی را داشته باشیم و به سراغ انتخاب بازیگر رفته، بازیگری که هم آشنا به نمایش‌های آئینی و سنتی باشد و هم با تکنیک‌های تئا‌تر مدرن.
این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: برای اجرای نمایش «آخرین حکایت فرهاد» در جشنواره تئا‌تر فجر بسیار اذیت شدیم و کمک هزینه‌هایی را که دریافت کردیم مبلغ بساری از آن صرف ساخت دکور شد و واقعا گروه از دستمزد‌هایشان ناراضی بودند البته هنوز وضعیت اجرای عموم برای ما مشخص نیست و با اینکه من این متن را برای اجرا در تئاترشهر دو سال پیش به شورای تئاترشهر ارائه داده بودم اما جوابی به ما داده نشد و واقعا نمی‌دانم که تئاترشهر براساس چه ضابطه‌ای اجرا‌هایش را انتخاب می‌کند.

کد خبر: 55032
Share/Save/Bookmark