عاطفه تهرانی کارگردان و مدرس تئاتر در گفتگو با هنرنیوز در خصوص آموزش تئاتر در آموزشگاههای بازیگری در چند ساله اخیر و محبوبیت این کلاسها در میان جوانان گفت: از نظر من روند و پیشبرد هر کلاسی چه در زمینه بازیگری در تئاتر و چه کلاسهایی دیگر با موضوعات متفاوت، به شرایط و مدرس آن کلاس باز میگردد، معمولا هر کلاسی که در زمینه بازیگری باشد پیشبردش به نحوه آموزش استاد آن کلاس، ساعتهای آموزش آن و کارهایی عملی و تئوری است که در آن صورت میگیرد و از هنرجو خواسته میشود بستگی دارد.
وی ادامه داد: همچنین در کنار مواردی که گفته شد، فضا و حال و هوای کلاس نیز بسیار اهمیت دارد و اگر در میان هنرجویان افرادی باشندکه کلاس را جدی نگرفته و جو ایده آلی برای استاد مربوطه به وجود نیاید، به طور حتم آن کلاس بازدهی لازم را نخواهد داشت و شخصی که به عنوان مدرس این کلاسها است، آن گونه که باید وظیفهاش را مطلوب انجام نمیدهد.
کارگردان نمایشهای «وقتی وودی آلن مادام بوآری را ترجیح میدهد» و «بخوان» در خصوص مدت زمان برگزاری این کلاسها و همچنین مداومت در برگزاری آنها افزود: به اعتقاد من طول برگزاری هر کلاسی با این موضوع در دست استاد مربوطه است که تشخیص میدهد که چه مدت باید هنرجویانش آموزش ببینند، اما من به عنوان کسی که مدرس حرکت و صدا بودهام، برگزاری ۴ ترم یعنی یک سال را برای آمادگی هنرجویان این حوزه کافی میدانم و معتقدم فردی که برای آموزش در حوزه حرکت و صدا وارد میشود با یک سال حضور و تمرین در کلاسی ویژه بدن و صدا به آنچه که بخواهد میتواند برسد.
این مدرس حرکت و صدا در تئاتر ضمن تاکید بر استفاده از هنرجویانی که کلاسهایش پتانسیلهای لازم را داشته و استعداد حضور در حرفه را نشان دادهاند گفت: به طور قطع در آثاری که به روی صحنه میبرم از هنرجویان کلاسهایم که استعداد کافی در این زمینه دارند استفاده میکنم و اگر لازم باشد این افراد را به گروههای حرفهای برای کار معرفی میکنم تا در کنار گروههای حرفهای به تجربیاتشان بیافزایند.
عاطفه تهرانی در مورد آموزشهایی که در کلاسهای بازیگری به هنرجویان داده میشود خاطر نشان کرد: در این کلاسها آموزشها بر اساس صلاحیت اساتید به هنرجویان داده میشود که این آموزشها در ترمهای متفاوت کامل میشود، برای نمونه آموزش حرکت و صدا که من مدرس آن هستم یک سال مدت زمانی است که در آن هنرجو تمام آنچه را که باید در این کلاس در مورد حرکت و صدا بداند کافی است و نیازی آموزش ندارد و باید از آموختههایش استفاده کند البته باید در طول این کلاسها از خلاقیت و استعداد نیز بهره گیرد.
وی ادامه داد: البته باید گفت در هر دوره ممکن است هنرجویی روند کند داشته باشد اما در نهایت آنچه را که باید بیاموزد را آموخته و به بهترین شکل ممکن آن را نشان دهد و برعکس ممکن است روند یک هنرجو تند بوده و سریع مطالب را بیاموزد پس معتقدم که در این کلاسها باید به هنرجویان زمان داد.