سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از آثار شیشه گری مینیاتوری
سازمان میراث فرهنگی میزبان نمایشگاهی از آثار شیشه گری مینیاتوری
معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای برنامه های حمایتی و ترویجی خود از هنرمندان، میزبان نمایشگاهی از آثار جلال جهانگیری هنرمند شیشه گری مینیاتوری است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۷
به گزارش هنرنیوز؛ جلال جهانگیری هنرمند شیشه گر دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته صنایع سیلیکات و شاغل در سازمان انرژی اتمی است وی در ارتباط به زمان آغاز فعالیت هنری خود به صورت جدی می گوید: این رشته را از سال ۱۳۵۵ در جریان دوره ضمن خدمت برای یادگیری ساخت لوازم آزمایشگاهی با استفاده از شیشه های شکسته ای که از ساخت لوازم آزمایشگاهی باقی می ماند آغاز کردم.

وی افزود: به دلیل اینکه وقتی شیشه می شکند هم برای طبیعت مضراست و هم به دلیل شکستگی خطرناک است به نوعی عامل آلودگی محیط زیست محسوب می شود در این راستا تصمیم گرفتم برای کاهش این مضرات با استفاده از هر نوع شیشه شکسته و حتی باقی مانده از وسایل آزمایشگاهی اشیاء تزئینی و هنری بسازم.

وی ادامه داد: این نوع شیشه گری حساسیت های خاص خود را داراست و هر طرح و نمونه ای در اطراف می تواند الهام بخش تولید اثری جدید باشد. در این رشته تقریبا به سه نوع مختلف آثار ساخته می شود؛ آثاری به شکل شیشه گری سنتی یا فوتی، برخی با استفاده از قالب های شیشه گری و برخی دیگر نیز از طریق طرح زنی و شکل دهی با دست انجام می شوند که بسیار زیبا و در عین حال سخت است.

جهانگیری با اشاره بر حضور پررنگ در نمایشگاههای متعدد داخلی و تلاش برای کسب نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی گفت: در سراسر ایران در نمایشگاه های مختلف شرکت داشته ام و موفق به دریافت رتبه های اول و دوم شده ام، در ادامه کارم قصد دارم برای کسب نشان ملی مرغوبیت و حتی مهر اصالت یونسکو اقدام کنم و در حال حاضرنیز در حال آماده سازی اثر مورد نظر در این رابطه هستم.

وی با اشاره بر لزوم آموزش این هنر و دیگر هنرهای ایرانی به جوانان علاقمند افزود: با توجه به اینکه هنر ایرانی از دل هنرمند ایرانی بر می آید باید آن را به دل آیندگان نیز منتقل کرد تا به این شکل زمینه رشد صنایع دستی فراهم شود. در این راستا نیز بنده شاگرادانی در زمینه شیشه گری مینیاتوری پرورش داده ام که در حال حاضر هریک دارای کسب و کاری مستقل با درآمدی مناسب هستند.

وی در پایان سخنانش از خانواده خود به دلیل تمامی همراهی ها و حمایت هایشان تشکر و قدردانی کرد.

در این نمایشگاه مجموعه ای از آخرین کارها و آثار استاد جلال جهانگیری هنرمند شیشه گر در زمینه آثار شیشه گری مینیاتوری با استفاده از روش های فوتی، قالبی و دست سازهمراه با کارگاه ساخت آثار به صورت زنده در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

گفتنی است، این برنامه به همت اداره کل صادرات صنایع دستی معاونت صنایع دستی و با هدف معرفی ظرفیت های تولیدی و اقتصادی هنرمندان در رشته های مختلف صنایع دستی برگزار می شود.

یادآور می شود، این نمایشگاه از ۱۵ تا ۱۹ اسفند ماه در ساختمان شماره یک سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری برگزار است و علاقمندان می توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶ از این نمایشگاه دیدن کنند.
کد خبر: 89882
Share/Save/Bookmark