به گزارش هنرنیوز به نقل از ستاد خبری ششمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت ؛ منوچهر مشیری مستندساز با سابقه سینمای ایران اظهارداشت: دسته بندی کردن موضوعی فیلمها و نگاه تخصصی به سینمای مستند، اتفاق بسیار خوب و مثبتی است که شاهد شکل گیری یک رقابت خوب و سالم در جشنواره هستیم؛ چرا که وقتی یک مستند پرتره با سایر مستندهای پرتره رقابت میکند، معیار اعتبار آن بدرستی سنجیده میشوند.
مشیری که طی دو دهه اخیر، آثار بسیاری را در زمینه ی «مستند پرتره» تولید کرده است، پیرامون ویژگی این گونه ی پُرمخاطب سینمای مستند اظهار داشت: برای مستند پرتره تعریفهای مختلفی ارائه شده است و برخی از واژه شخصیتمحور یا شخصیت نگارانه استفاده کردهاند، اما در حقیقت مستند پرتره به انسانها میپردازد و اینکه آنها افراد حقیقی و حقوقی هستند یا افراد عادی، اختلاف نظر وجود دارد.
وی افزود: برخی فکر میکنند مستند پرتره تنها مختص به شخصیتهای علمی، فرهنگی و حقیقی است، در صورتیکه به اعتقاد من مستند پرتره یعنی نزدیک شدن به یک فرد و حتی اگر یک فرد عادی را هم مبنای کار خود قرار دهیم، بازهم با نزدیک شدن به شخصیت او میتوانیم یک مستند پرتره خوب و جذاب تولید کنیم.
این مستندساز در خصوص اینکه چه مسالهای باعث جذابتر شدن مستند پرتره می شود، تصریح کرد: اگر کار را به سمتی ببریم که یک قصه در زندگی سوژه پیدا کنیم، شاهد مستندی جذاب خواهیم بود. البته قصه به معنی تخیل سازنده مستند نیست، بلکه باید در عالم واقعیت نکاتی را از زندگی فرد کشف کنیم که نمایش آنها جذابیت داشته باشد.
مشیری در خاتمه، با اشاره به روند برگزاری ششمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت اظهار داشت: همین موضوع که جشنواره از سال گذشته با سر و شکل بهتری دارد برگزار میشود و با دیدی تخصصی به رقابت آثار اهمیت میدهد، نقطه امیدوار کنندهای است اما به طور کلی جشنوارهها بسیار مهم هستند و بخصوص برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» باعث شده است تا بازار سینمای مستند در کشور گرم شود.