این روزها فیلم سینمایی «آدم آهنی» به نویسندگی و کارگردانی «رحیم بهبودیفر» در ژانر کودک و نوجوان در حال اکران عمومی در سینماها است. «رحیم بهبودیفر» کارگردان این فیلم پیش ازاین تله فیلمهایی چون: «ولوله ۱و۲» و «خانه اسرارآمیز» را برای تلویزیون ساخته و فیلم سینمایی «آدم آهنی» چهارمین تجربه او در ساخت فیلم بر کودکان و نوجوانان به حساب میآید. وی که قبلا تلهفیلمیهایی با محوریت موضوعات مرتبط با کودکان ساخته بوده در «آدم آهنی» کوشیده تا فیلمی جذاب برای رده سنی کودکان بسازد. هرچند باید گفت، فیلم وی برای تمام اعضای خانوادهها به خصوص برای پدرها و مادرها نیز قابل تماشا است. فیلم داستان «سینا» پسربچه هشت ساله است که از بیتوجهی پدر و مادرش نسبت به خوداش و همچنین همدیگر به شدت رنج میبرد و همین امر، او را روز به روز به ورطه افسردگی و تنهایی میکشاند. سینا برای فرار از این رنج کم کم از دنیای واقعی فاصله میگیرد و به دنیای مجازی پناه میبرد و در دنیای مجازی با کاراکتر فانتزی که در بازیهای رایانهایاش وجود دارد ارتباط برقرار میکند. وی رفته رفته دچار توهم و شوک میشود و تا مرز کما پیش میرود و وقتی کار به اینجا میرسد پدر و مادر سینا به خود میآیند. سینا با دیدن پدر و مادرش و حضور هر دوی آنها در بیمارستان حالش بهتر شده و از توجه عاطفی آنها به خود خوشحال میشود و از دنیای توهم به دنیای واقعی باز میگردد و چون خود را دیگر تنها و بیپناه نمیبیند نیاز او به کاراکتر فانتزی بازی رایانهایاش از بین میرود و کاراکتر فانتزی که در دنیای خیال با اشاره او همه را نابود میکرده این بار خودش نابود میشود.
سینمای کودک و نوجوان در طول این سالها و به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما فراز و فرودهای زیادی داشته است. دورهای این سینما بیشاز اندازه مورد توجه بوده و این توجه باعث شده که در اکران سالیانه سینمای ایران شاهد اکران فیلمهای پر فروش و جذابی در این ژانر باشیم. دردورهای نیز این سینما مانند یک کودک بیپدر ومادر و سرگردان و آواره بوده ومتولی نداشته است. در سالهای گذشته به همت بنیاد سینمایی فارابی، گروهى از سینماهاى تهران به عنوان یک گروه مستقل با نام گروه سینماهاى کودک و نوجوان، فعالیت خود را آغاز کردند. نخستین فیلم پس از این رویداد «ماهی» ساخته «کامبوزیا پرتوى» بود که علیرغم ارزشهایش موفق نشد. اما نمایش فیلم بعدى پرتوى «گلنار» که ساختارى فانتزى و موزیکال داشت ناگهان باعث رونق فروش در این گروه شد. به مرور طى سه سال نزدیک به ۱۰ فیلم با همین حال و هوا ساخته و روانهٔ اکران شد که اغلب با استقبال کودکان و خانوادهها روبرو شده و موفقیت خارقالعادهاى را نصیب سازندگان و تهیهکنندگان کرده و بار مشکلات اقتصادى صنعت سینما را بر دوش کشیدند. رونق این فیلمها تاحدى بود که هر کس قصد تأسیس دفتر فیلمسازى داشت کارش را با یک فیلم کودک و نوجوان آغاز مىکرد. اما این وضعیت و رکودى که پس از سه سال به سینماهاى این گروه حاکم شد. موجب توقف کامل تولید این نوع فیلم و رویکرد مجدد سینماگران به فیلمهاى کانونی شد. درمیان برخی از فیلمهای سینمای کودک ونوجوان توانستند به جشنوارهای بین المللی راه پیدا کنند اما باز هم رفته رفته سینمای کودک به رکود خود نردیکتر میشد. در ادامه طى سالهاى گذشته در کنار روند واقعگرایى در فیلمهاى کودک و نوجوان، و در عرصه فیلمهاى تخیلى و کودکانه نیز تلاشهایى صورت گرفت که برخى نیز ناموفق بودند و برخى نیز به مدارج قابل توجهى دست یافتند. به عنوان مثال فیلم سینمایی «کلاه قرمزى و پسرخاله» نخستین ساخته «ایرج طهماسب» در سال ۱۳۷۵به نمایش درآمد و در اکران اول عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینماى ایران تا آن زمان را از آن خود کرد. اما به مرو سینمای کودک و نوجوان جای خود را در سینما به فیلمهایی در ژانرهای مختلف واگذار کرد. هر چند امروز نیز فیلمهاى کودک و نوجوان همچنان ساخته مىشوند، اما فقدان سیاستگذارى موثر و سرمایه گذاری درست و روشن نتوانسته است این شاخه از تولیدات سینماى ایران را از زیر شاخ و برگهاى سینماى بزرگ سال خارج کند. به هرحال در چنین شرایطی فیلم سینمایی «آدم آهنی» به اکران عمومی درآمده و تلاش میکند که بتواند کودکان ونوجوانان را به سینماها بکشاند.
فیلم سینمایی «آدم آهنی» در وهله اول تلاش میند که بتواند تلنگری به پدر و مادرها بزند، تلنگر به اینکه پدرو مادرها بنابرهر دلیلی این روزها مجبورند در خانه و در کنارفرزندان خود نباشند و بخشی از آن به این برمی گردد که پدرو مادران و به خصوص پدرها مجبور ند هر روز برای کار در خانه نباشند. تا جایی که برخی از پدرها ومادرها هنگاهی که کودکانشان درخواب هستند، صبح زود سر کار میروند و شب هم وقتی کودکانشان خوابند به خانه بر میگردند. در واقع مدام باید فرزندان خود را در خواب ببینند. در چنین شرایطی رابطه عاطفی میان فرزندان و والدین روز به روزکم رنگتر میشود و باعث خودهد شد که کودکان به دنبال جایگزینهایی برای رفع کمبود محبت عاطفی باشند. که یکی از این سرگرمیها میتواند بازیهای رایانهای و یا دیدن فیلم باشد. که در هر دو صورت در بلند مدت بر روح و جسم کودک یا نوجوان اثرات منفی خواهد داشت. در فیلم آدم آهنی هم کارگردان فیلم تلاش میکند که بتواند مشکلات عاطفی و همچنین بیتوجهی پدران ومادران را در قبال فرزندانشان به مخاطب گوشزد کند. کارگردان فیلم تلاش خود را به کار برده تا فضای مجازی را تا جایی که امکانات سینمای ایران اجازه میدهد به فضای واقعی نزدیک کند تا داستان فیلم و آنچه را که او میخواهد به مخاطبان خود القا و ملموستر و واقعیتر نشان دهد و بتواند مخاطبان فیلم را در فضای واقعی و غیر واقعی جذب کند. به نوعی فیلم تلاش میکند که شکاف بین والدین و فرزندان را گوشزد کرده و روابط خانوادگی بین همسران و فرزندان و پیوند عاطفی بین اعضای خانواده را تقویت و ترمیم کند.
فیلم یادآوری میکند که اگر پدر و مادر رفتار مناسب ودر خور شانی را با یکدیگر داشته باشند نه تنها باعث ایجاد فضای شاد، پر هیجان و پر مهری در فضا خانه میشود، بلکه این رابطه عاطفی بین همسران در موفقیت خود آنها و همچنین در سلامت روان فرزندانشان نیز بسیار بسیار موثر خواهد بود و فرزندان با احساس امنیت خاطر بیشتری به تحصیل و کوشش برای ساختن آینده خود قدم خواهند برداشت. از طرفی فیلم به مخاطب بزرگسال این هشدار را میدهد که نه تنها عدم ارتباط عاطفی پدران و مادران با هم بلکه بیتوجهی آنان به نیازهای عاطفی فرزندان و غفلت از آنها به هر دلیل و رها کردن آنها در دنیایی پر از ترس، دلهره و استرس میتواند آنها را در افسردگی، مریضی، تنهایی، کم خوابی، گوشه نشینی و افت تحصیلی و بدنی فرو ببرد. چیزی که این روزها در جامعه ما و به خصوص در جوامع شهری با توجه به مشکلات اقتصادی در شرف اتفاق است و پدر و مادرها مجبورند برای جبران هزینههای زندگی خود مدام از صبح تا شب در محیط بیرون از خانه باشند و فقط به تامین هزینههای مادی خانواده فکر کنند و از تامین هزینههای عاطفی خانواده غافل باشند.