آخرین وضعیتِ اکرانِ فیلم‌های ارادتمند نازنین بهاره تینا، رستاخیز، جشنواره فیلم‌ فجر و سینماگرانی که بدون فیلم‌نامه مجوز می‌گیرند
آخرین وضعیتِ اکرانِ فیلم‌های ارادتمند نازنین بهاره تینا، رستاخیز، جشنواره فیلم‌ فجر و سینماگرانی که بدون فیلم‌نامه مجوز می‌گیرند
دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر و معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت: مشکلات برخی فیلم‌ها در اختیار سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش نیست و باید خارج از سازمان سینمایی حل شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۸
به گزارش هنرنیوز ، ابراهیم داروغه‌زاده (دبیر سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر) که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری ایلنا حضور پیدا کرده بود؛ درباره دلایل انتقال جشنواره فیلم فجر از برج میلاد به مکانی دیگر گفت: باید از هر برنامه‌ای که در راستای برگزاری مطلوب جشنواره فیلم فجر و همچنین کاهش هزینه‌هاست، استقبال کنیم.

وی ادامه داد: دلیل اصلی ما برای اینکه برج میلاد به عنوان سینمای رسانه‌ها انتخاب نشود این بود که در سال‌های گذشته بسیاری از اهالی رسانه و خبرنگاران حرفه‌ای اعتراض داشتند که برج میلاد مکان مناسبی برای برگزاری جشنواره فجر نیست و افراد زیادی در برج میلاد حضور پیدا می‌کنند که رسانه‌ای و اهل سینما نیستند و این مساله باعث می‌شود اهالی رسانه کار اصلی‌شان را نتوانند انجام بدهند.

داروغه‌زاده ادامه داد: در بیشتر جشنواره‌های دنیا سالنی وجود د ارد که در آن آثار برای اهالی رسانه نمایش داده می‌شود. سینماگران نیز در کنار آنها اثر را می‌بینند و بعد از نمایش نقد و بررسی می‌‌شود. ما نیز تصمیم گرفتیم امسال با تمام مخالفت‌هایی که می‌شد این کار حرفه‌ای را انجام بدهیم و چنین فضایی را برای اهالی رسانه ایجاد کنیم. ما نمی‌توانستیم روند سال‌های گذشته را ادامه دهیم زیرا تعداد افرادی که متقاضی بودند در برج میلاد حضور پیدا کنند، زیاد بود و ما نمی‌توانیم به همه پاسخ بدهیم. از طرف دیگر سالن نمایش برج میلاد استانداردهای سینما را ندارد و همین مساله اعتراض اهالی سینما را نیز به دنبال داشت.

وی ادامه داد: قطعا تعدادی از سالن‌های سینما مانند سال‌های گذشته از طریق خانه سینما در اختیار اهالی سینما قرار خواهد گرفت.

داروغه‌زاده در پاسخ به این سؤال که در سال‌های گذشته برخی از فیلم‌ها برای نمایش در جشنواره فیلم فجر پروانه نمایش می‌گرفتند و بعد برای اکران عمومی بازهم پروانه می‌گرفتند. آیا امسال باتوجه به مسئولیت وی در معاونت نظارت و ارزشیابی و همچنین جشنواره فیلم فجر امکان حذف این دو مجوز وجود دارد، گفت: اگر فیلم‌هایی به صورت کامل آماده و ارائه شوند ما می‌توانیم آنها را زودتر بررسی کنیم تا در جشنواره فیلم فجر پروانه نمایش اصلی را بگیرند اما فیلم‌هایی که کامل آماده نمی‌شوند؛ ممکن است نتوانند این پروسه را طی کنند لذا پروانه نمایش موقت برای آنها صادر می‌شود.

وی درباره نمایش فیلم‌ها در استان‌ها نیز گفت: نمایش فیلم‌ها در استان‌ها با رضایت تهیه‌کنندگان فیلم‌ها بوده است و تاکید داریم که حتماً تعداد نمایش فیلم‌ها با رضایت تهیه‌کنندگان همراه باشد. البته نمایش فیلم‌ها در سالهای گذشته ارتباط مستقیمی با جشنواره فیلم فجر نداشته است بلکه براساس تقاضای استانداران و مدیران استانی فیلم‌ها بوده است.

وی ادامه داد: فراخوان جشنواره فیلم فجر منتشر شده و ما ملزم به برگزاری جشنواره فیلم فجر در همین چارچوب هستیم و اگر درخواستی از طرف استانداران بشود و حقوق تهیه‌کنندگان رعایت شود؛ تلاش داریم این کار انجام شود و نمایش فیلم در استان‌ها انجام شود.

داروغه‌زاده درباره نحوه داوری‌ها در جشنواره فیلم فجر امسال براساس نوع جوایز نیز گفت: فقط یک هیات داوری خواهیم داشت و تمامی جوایز امسال جشنواره شامل سیمرغ هنر و تجربه و مستند را فقط همین هفت نفر انتخاب می‌کنند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بررسی فیلم‌های مشکل‌دار یا اصطلاحا توقیفی گفت: در آخرین مرحله که پیش از این نیز اطلاع‌رسانی شده بود؛ ۱۲ فیلم بررسی شد که ۵ فیلم مجوز گرفتند و اسامی آنها نیز اعلام شد و یکی از آنها به نام "خانه دختر" هم‌اکنون در حال اکران است.

وی ادامه داد: ابتدا باید وضعیت اکران این ۵ فیلم که پروانه نمایش گرفته‌اند مشخص شود و بعد درباره سایر فیلم‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

داروغه‌زاده ادامه داد: مشکلات برخی فیلم‌ها در اختیار سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش نیست و باید خارج از سازمان سینمایی حل شود.

وی ادامه داد: فیلمی مانند "رستاخیز" از سوی شورای پروانه نمایش مجوز گرفته اما در جاهای دیگر بحث‌هایی درباره فیلم به وجود آمد که همان‌جاها باید حل و فصل شود البته برخی فیلم‌ها مانند "ارادتمند نازنین بهاره تینا" به کارگردانی عبدالرضا کاهانی هم در شورای پروانه نمایش و هم در شورای عالی نظارت مورد مخالفت جدی قرار گرفتند. این فیلم نیاز به اصلاحات جدی‌تری دارد.

معاون نظارت ارزشیابی در پاسخ به این سؤال که آیا درست است که گفته‌اید "برخی کارگردان‌ها همچون ابراهیم حاتمی‌کیا بدون آنکه فیلمنامه ارائه کنند یا فیلمنامه‌شان خوانده شود؛ مجوز می‌گیرند؟" گفت: سیاست اصولی ما تعامل بیشتر و بهتر شورای پروانه ساخت با فیلمساز است و در گذشته هم رویه این شورا کم و بیش اینگونه بوده است. برخی از سینماگران ما با ارائه طرح فیلمنامه درخواست مجوز ساخت کرده‌اند که با اعتماد اعضای شورا به ایشان مجوز ساخت برای آنها صادر شده است و اتفاقاً آن فیلم‌ها بدون کمترین مشکلی پروانه نمایش هم گرفته‌اند. سعی می‌کنیم این رابطه را براساس اعتماد و مسئولیت‌پذیری توأمان بین شورا و سینماگران را بیشتر کنیم.
کد خبر: 95533
Share/Save/Bookmark