فاز جدید مرمت مسجد تاریخی جامع بستک آغاز شد
فاز جدید مرمت مسجد تاریخی جامع بستک آغاز شد
فاز جدید مرمت مسجد تاریخی جامع بستک با اعتباری معادل ۲ میلیارد ریال آغاز شد. مهندس ناظر این بنای تاریخی با اعلام این خبر، مرمت و بازسازی فضای داخلی مسجد شامل طاق و تویزه و سقف مسجد را از جمله اقدامات مرمتی آغاز شده برشمرد.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۰
به گزارش هنرنیوز؛مجید جمادی در زمینه پیشینه مرمت و احیاء این بنا گفت: مرمت این بنا از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تا کنون ۶ میلیارد ریال هزینه مرمت آن شده است. این در حالی است که زلزله دی ماه سال ۹۲ بستک به این بنا خسارات جدی وارد کرد اما مرمت ان متوقف نشد و بر اساس معماری و اصالت آن ادامه یافت.

این مسئول با تآکید بر اینکه ۷۰ درصد مرمت این بنا پایان یافته است، بازسازی سازه ای، دیوار چینی، بازسازی ستونها ، محراب و مآذنه و ... ازجمله اقدامات انجام شده در سال های ۹۱ تا ۹۴ بیان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار و مرمت ۳۶ پنجره و گچبری ها، مرمت این بنا پایان یافته و مسجد قابل بهره برداری خواهد بود.

مسجد جامع قدیمی اهل سنت بستک که به شماره ۶۱۰۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده نخستین مسجد جامع بستک و مربوط به اوایل دوره زندیه ‌است .

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی این بنای تاریخی سازه‌ای سنگی با اندود های گچی و تزیینات مدور گچی است که بنیان اصلی مسجد را تشکیل داده‌اند. بادگیری که بر فراز بام مسجد برای محراب بنا شده از ویژگی‌های این مسجد است.

بادگیر علاوه بر اینکه موجب جابه جایی هوا و خنک شدن محراب می‌شود در مطبوع وخنک ساختن فضای شبستان نیز مؤثر است. ایوان مسجد تا حدودی همان حالت اولیه خود را حفظ کرده وکمتر دست خوش تغییر وتحول قرار گرفته اما آثار حوادث و اثرات طبیعی در طاق‌های آن پیداست.

شهرستان بستک در منطقه شمال غربی هرمزگان واقع و از مناطق تاریخی این استان به شمار می‌رود. این شهرستان از سمت شمال با استان‌ فارس همجوار است.
کد خبر: 91113
Share/Save/Bookmark