به گزارش هنرنیوز، با وجود این که میرعماد دارای شهرت و اعتباری جهانی است، سرگذشتش آنچنان که شایستۀ مقام شامخ اوست روشن نیست، به طوری که می توان گفت زندگی هیچ خوشنویس و هنرمند دیگری این چنین در معرض تحریف و حتی جعل قرار نگرفته و دستخوش داستانپردازی و افسانه سازی نشده است.
همین موضوع، انگیزهای برای مؤلف گردید تا در این خصوص کتابی تألیف نماید که از مطالب غیرمستند، مجعول و نادرست عاری باشد. از جمله مطالبی که برای اولین بار در این کتاب به آن اشاره شده، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- اثباتِ قطعیتِ حسنی بودن نسب میر عماد.
- تصحیح سال تولد وی از غلطِ مشهورِ ۹۶۱ به ۹۵۸ قمری.
- اثبات شاگردی میرعماد نزد عیسی رنگنگار و مالک دیلمی.
- ردّ افسانۀ مهاجرت بستگان میرعماد به عثمانی بعد از کشته شدن او.
- انتقال قبر میرعماد از قبرستان خارج دروازۀ طوقچی اصفهان به مسجد مقصود بیک.
کتاب عماد ملک خط در ۵۶۸ صفحه و ۸فصل تنظیم شده است:
۱- خاندان سیفی حسنی قزوین (در این فصل راجع به ریشه و تبار خاندان سیفی حسنی و زندگی افراد مهم این خاندان همچون قاضی جهان و شرف جهان و ارتباط آنان با دربار صفوی به تفصیل سخن گفته شده است.)
۲- استادان خوشنویسی میرعماد (در این فصل، زندگی و آثار عیسی رنگنگار، مالک دیلمی و محمدحسین تبریزی مورد بررسی قرار گرفته و نمونه آثار آنان که برخی از آنها تا کنون منتشر نشدهاند به چاپ رسیده است.)
۳- اوضاع فرهنگی، هنری و اجتماعی قزوین پیش از ظهور میرعماد (در این فصل، اوضاع فرهنگی، هنری و اجتماعی قزوین و همچنین سابقۀ هنر خوشنویسی در قزوین پیش از میرعماد مورد بررسی قرار گرفته و نمونههایی از کتیبههای موجود در آثار شاخص تاریخی قزوین همچون مسجد جامع و مسجد حیدریه به چاپ رسیده است.)
۴- زندگی و آثار میرعماد (در این فصل که مفصلترین فصل کتاب است، زندگی و آثار میرعماد با جزئیات مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از بخشهای این قسمت عبارتند از: دستیابی میرعماد به کمال مطلق خط نستعلیق، اتهام تسنن میرعماد، ستیزه و لجاجت با شاه، چگونگی کشته شدن میرعماد، قاتل میرعماد، نقش شاه عباس در کشته شدن میرعماد، داستان شاهنامه، مدفن میرعماد و...)
۵- فرزندان و بستگان میرعماد (در این فصل، زندگی فرزندان و بستگان میرعماد همچون: گوهرشاد، محمدامین، محمدکاظم، میر ابراهیم، عبدالرشید دیلمی، عبدالرزاق و ملا یحیی مورد بررسی قرار گرفته و نمونههایی از آثار آنان که برخی از آنها تا کنون منتشر نشدهاند به چاپ رسیده است.)
۶- شاگردان میرعماد و پیروان شیوۀ او (در این فصل، زندگی شاگردان برجستۀ میرعماد همچون: میرزا ابوتراب اصفهانی، عبدالجبار قزوینی، نورای لاهیجی، محمدصالح خاتونآبادی و پیروان شیوۀ او در ایران، هند و عثمانی مورد بررسی قرار گرفته و نمونههایی از آثار آنان که برخی از آنها برای اولین بار انتشار مییابند به چاپ رسیده است.)
۷- رقیبان خوشنویسی میرعماد (در این فصل، راجع به زندگی و آثار علیرضا عباسی و میرخلیل قلندر دو تن از رقبای خوشنویسی میرعماد سخن به میان رفته و نمونههایی از آثار آنان که برخی از آنها برای اولین بار انتشار مییابند به چاپ رسیده است. مهمترین نکتۀ این فصل، این نتیجهگیری است که علیرضا عباسی هیچ گونه دخالتی در کشته شدن میرعماد نداشته است.)
۸- منابع تحقیق دربارۀ میرعماد (در این فصل به بررسی منابع ایرانی در عصر صفوی، افشاری، قاجار، زمان معاصر و بررسی منابع هندی و عثمانی پرداخته شده و خواننده را در جریان
حذفها، اضافات، جعلها، تحریفها و آوردن مطالب نادرست دربارۀ میرعماد از عصر صفوی تا کنون قرار میدهد.)
بعد از فصل هشتم، تعداد ۱۰۰ قطعه از آثار میرعماد با عنوان «طُرفه آثار میرعماد» بر روی کاغذ گلاسه به چاپ رسیده که برخی از آنان برای اولین بار منتشر شدهاند. در آخر این بخش، نمونه رقمهای میرعماد، عکسهای کتیبۀ تکیۀ میرفندرسکی در تخت فولاد اصفهان که تنها کتیبۀ باقی مانده از میرعماد محسوب میشود و همچنین
عکسهایی از آرامگاه منسوب به میرعماد به چاپ رسیده است.
کتاب حاضر به لحاظ بهره گیری از تمام اسناد و مدارک موجود، تجزیه و تحلیلهای مبتنی بر واقعیت، روشن کردن زوایای مبهم و تاریک و ارائۀ مطالب نو، کاملترین کتاب در خصوص میرعماد تا حال حاضر محسوب می شود.