هنوز‌‌ همان تکنیک‌های ۵۰ سال پیش در گریم استفاده می‌شود
محسن بابایی در گفتگو با هنرنیوز:
هنوز‌‌ همان تکنیک‌های ۵۰ سال پیش در گریم استفاده می‌شود
یک گریمور سینمای ایران گفت: امروزه در دنیا حتی فون های معمولی که برای صورت بازیگران استفاده می شود تغییرکرده و فون ها براساس فیلمبرداری اچ دی تولید می شوتد. درحالی که ما هنوز درایران از فون های 50 سال قبل استفاده می کنیم
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۷
محسن بابایی گریمور با سابقه سینما و تلویزیون که تا کنون بیش از ۶ بار در بخش گریم، کاندیدای جشنواره فیلم فجر شده است درگفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت گریم درایران گفت: امروزه در خارج از کشوربه جهت بهره گیری از سوژه هایی تخیلی مثل استفاده از هیولا یا انسان های غیر معمولی؛ استفاده ازگریم های سه بعدی (استفاده ازقطعات و پروتز در گریم) خیلی مرسوم است اما این تکنیک درکشورما چندان مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که نویسندگان وتهیه کنندگان ما به دلیل تصور گران بودن اینگونه گریم ها و یا بی اطلاعی؛ از این تکنیک ها استفاده نمی کنند. یکی از نمونه های گریم سه بعدی در فیلم سینمایی «سوته دلان» کار مرحوم علی حاتمی بود.
گریمور فیلم سینمایی «نا سپاس» گفت: متاسفانه درسینمای ایران به صورت تخصصی با گریم برخورد نمی شود البته این شامل همه شاخه های سینما نیزخواهد بود. علتش این است که بخش اعظم تهیه کنندگان سینمای ایران، اطلاعات دقیقی از گریم ندارند و برای اینکه هزینه ای در این بخش متقبل نشوند پیشنهاد استفاده از گریم های معمولی را به گریمور می دهند این درحالی است که رویکرد سینمای جهان استفاده ازگریم های سه بعدی برای جذب بیشتر مخاطب است.
گریمور سریال «ستایش ۲» با بیان اینکه سینمای ایران در بُعد تکنولوژی همچنان از دنیا عقب تراست اظهار داشت: امروزه سینمای دنیا به سمت سیستم تکنولوژی دیجیتال گام برداشته است اما ما کجای این مسیرهستیم؟ دنیا چند سال قبل فیلم «آواتار» را با آن گریم های خارق العاده تولید کرد.ما چه کردیم؟ فقط مدعی هستیم.
این گریمور ادامه داد: اگر نویسندگان ما فیلمنامه هایی بنویسند که شخصیت های فانتزی درآن وجود داشته باشد که دست گریمور در اجرا باز باشد مطمئن باشید که سبب جذب مخاطب خواهد شد. حدود ۴۰ سال پیش سینمای دنیا فیلم پینو کیو را ساخت که هنوز جذاب است. اما نویسندگان و تهیه کنندگان ما به این مسیرها وارد نمی شوند چون هم بی اطلاع از علم روز هستند و هم اینکه نگران هزینه های آن هستند در حالی که استفاده از تکنیک های گریم، خیلی هم گران قیمت نیست. ما باید تلاش کنیم مسیرهای تازه ای در فیلم هایمان بگشائیم. متاسفانه اکثر سوژه های ما سوژه های عشقی دختر و پسر یا اکشن – آن هم به صورت ضعیف – است. تهیه کنندگان ما باید جرات گشودن مسیرهای جدید را داشته باشند.
بابایی تصریح کرد: در کارهایی که به عنوان مدیر چهره پردازی حضور دارم فقط جذابیت های گریم درقصه برایم اهمیت دارد. لذا برایم هیچ فرقی نمی کند که این کار یک کار سینمایی یا تله فیلم یا یک فیلم دانشجویی باشد.
گریمور فیلم سینمایی«فرزند خاک» افزود: هنگامی که من وارد کاری می شوم بیشتر خوشحال خواهم شد که بتوان در بحث چهره پردازی آن فیلم ،کارهای متفاوتی را اجرا کرد به عنوان مثال من در یک تله فیلمی که متعلق به آقای حمید بهمنی به نام«ناشناس» بود - که هنوزپخش نشده است – با توجه به شخصیتی که درفیلم وجود داشت اجرای گریم سه بعدی را در این تله فیلم به کارگردان پیشنهاد دادم و اجرا کردم. چرا که ما درقصه این فیلم با رزمنده ای روبرو بودیم که شب قبل از ازدواجش دریک عملیات شناسایی درجبهه ، صورتش می سوزد و من برای نشان دادن سوختگی، ازگریم سه بعدی استفاده کردم این درحالی بود که دستمزد آنچنانی هم دریافت نکرده بودم اما کار می طلبید که از گریم سه بعدی برای بهتر شدن کار استفاده کنم.
گریمور فیلم سینمایی «استرداد» ادامه داد: همواره به دنبال کارهایی هستم که گریم های خاصی داشته باشد که اگر چنین باشد تمام سعی خودم را درهر چه بهتر اجرا شدن گریم به خرج خواهم داد. اگر چه که درکارهایی هم که یک گریم معمولی نیاز دارد تلاش می کنم گریم به نحو احسن اجرا شود.
محسن بابایی با بیان اینکه نباید گریم سوار برکار باشد و در نگاه اول دیده شود یاد آور شد: باید به گونه ای گریم کرد که گریم تو ذوق نخورد و دیده نشود.




گریمور سریال «نردبام آسمان» خاطر نشان کرد: امروزه در دنیا حتی فون های معمولی که برای صورت بازیگران بکار می رود تغییرکرده و فون ها براساس فیلمبرداری اچ دی تولید می شود. درحالی که ما هنوز در ایران از فون هایی استفاده می کنیم که ۵۰ سال قبل وارد ایران شده است.
بابایی اضافه کرد: در سینمای دنیا، تهیه کننده نفر اول هر پروژه ای است که حتی لقب ِسر به آن اطلاق می شود اما در ایران اکثر تهیه کنندگان ما - چه در سینما و چه درتلویزیون – اطلاعاتی دقیقی در مورد گریم، فیلمبرداری، نور، طراحی صحنه و لباس ندارند و معمولا آمدند فیلمی بسازند و سودی ببرند. لذا من تهیه کننده ای را ندیدم – غیر از آن دسته تهیه کنندگان محدود و متخصص – که اطلاعاتی در مورد گریم و دیگر شاخه های فنی سینما داشته باشند.
وی در پاسخ به این سوال که هم اینکه مشغول به چه کاری هستید گفت: اخیرا یک تله فیلمی به نام «شرف خانواده فاضل» را به اتمام رساندم و اینک نیز مشغول اجرای گریم سریال «ستایش ۲» هستم. 
کد خبر: 65492
Share/Save/Bookmark