همیشه سریال های تاریخی مورد توجه مخاطبان تلویزیون قرار گرفته است و مخاطبان سیما از ساخت و نمایش این گونه آثار استقبال کردند. تولید مجموعه های تلویزیونی تاریخی چون : «سربداران» (محمدعلی نجفی)، «امام علی»(داوود میرباقری)،«روزگار قریب » (کیانوش عیاری)، «ابن سینا» (کیهان رهگذار)، «کاراگاه علوی» (حسن هدایت)، «کیف انگلیسی » (ضیاءالدین دری)،«مدار صفر درجه» (حسن فتحی)،«مختارنامه» (داوود میرباقری)،« مردان آنجلس»(فرج الله سلحشور)،«ولایت عشق » (مهدی فخیمزاده)،«هزاردستان» (علی حاتمی)،«روشن ترازخاموشی»(حسن فتحی)،«شیخ بهایی»(شهرام اسدی)،«نردبام آسمان»(محمدحسین لطیفی)،«کمال الملک»(علی حاتمی)،«درچشم باد»(مسعود جعفری جوزانی) و«یوسف پیامبر» (فرج الله سلحشور) بخشی از تلاش صدا وسیما در مورد ساخت مجموعه های تلویزیونی در حوزه تاریخ معاصر و گذشته بوده است. چندی قبل مجموعه تلویزیونی تاریخی «سایه سلطان» به کارگردانی «مرتضی آتشزمزم» چندی قبل از شبکه دوم سیما به روی آنتن رفت و سریالی که در عید نوروز امسال و در ایام فروردین ماه در۱۶ قسمت از شبکه «شما» نیز پخش شده بود. اتفاقات آن در سه دوره گذشته، حال و آینده روی میدهد و داستان آن از جایی آغاز میشود که دختری فرانسوی به خیال اینکه اصلیتی ایرانی دارد، در مقطع ۳۰ سال آینده ماجرایی را پیگیری میکند و در ضمن زندگی شخصیت تاریخی به نام «ظلالسلطان»، پسر بزرگ ناصرالدینشاه و والی مستبد اصفهان، روایت و فضای ۱۲۰ سال پیش و سالهای آینده به تصویر كشیده میشود جایی كه بشر به فناوریهای پیشرفته و شگفتانگیز دست یافته است.
در چند سال اخیر صدا وسیمای کشورمان علاوه بر سریال های تاریخی فاخر و اسلامی به ساخت سریال های تاریخی در خصوص تاریخ معاصر کشورمان پرداخته است و به نوعی سیما حجم آثار و سریالهای تاریخی خود را در چند سال اخیر افزایش داده است و این روزها شاهد مراحل تولید یا آغاز مراحل پیش تولید برای برخی از سریالهایی هستیم که وقایع و رخدادهای تاریخ معاصر را دستمایه کار خود قرار داده اند و واقعیت این است که یکی از ژانرهای که بعد از انقلاب اسلامی در تلویزیون ایران مورد توجه جدی فیلمسازان قرار گرفت وقایع و حوادث مهم تاریخی به ویژه تاریخ معاصر و شخصیت های تاریخی کشورمان است که مردم آنها را در کسوت قهرمان و اسطوره ملی و مذهبی می شناسند.
اما باید قبول کرد که ساخت سریالهای تاریخی در کشور ما از دیرباز برای فیلمسازان مشکلات وموانعی را نیز در برداشته و ساخت سریالهای تاریخی مشکلاتی چون؛ پیش تولید دشوار ، هزینه های بالا ، انتخاب عوامل حرفه ای ، طراحی لباس ، دکور و گریم است. در واقع به دلیل بالا بودن هزینه ها سریال های تاریخی باید بودن کوچکترین تحریف به تاریخ بپردازند و هر جا که تاریخ احیانا ثبت نشده بود با کمک فیلمنامه نویس تخیل را با چاشنی واقعیت به مخاطب اراده دهند.
اما یكی از ویژه گی های سینمای تاریخی این است که مخاطب این سریال به دنبال ارضای حس کنجکاوی و افزودن بر اطلاعات علمی و تاریخی خود در مواجهه با این گونه سریال های تاریخی و معاصرتلاش کرده که به یک آگاهی هوشمندانه برسد و در واقع تاریخ همیشه برای مخاطب عبرت آمیز بوده است. چرا که تاريخ هر كشوری هويت مردم آن کشور و مرز و بوم است و می توان با دیدن آن به سطح آگاهی مردم آن کشور افزود و تا به حس خودباوری برسند .
برای روایت تاریخ رسانه ای چون سینما و تلویزیون همیشه در خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی و تعریف تاریخ دست به ساخت سریال ، مستند و فیلم زده تا احوالات گذشتگان و آينده گان را برای مخاطب بهتر بازنمایی کند. یکی از این سریال ها ، مجموعه تلویزیونی«سایه سلطان» به کارگردانی «مرتضی آتشزمزم» اثری هوشمندانه و تاريخی است و که به نوعی دست به كشف و شهود تاريخی می زند و برای روایت خود از عنصر زمان آینده وحال استفاده می کند.
در این سریال «بهزاد فراهانی» ايفاگر نقش «ظل السلطان» هرگاه در زمان حال خواب است در گذشته زندگی می كند و به زمان حال خود بازمی گردد و هرگاه در زمان حال بيدار است در زمان گذشته به خواب رفته است و فیلمساز با روایت این گونه اثر را به نوعی با استفاده از تكنیک روایی كه برای این فیلم در نظر گرفته شده تا به واسطه آن اهداف و داستان فیلم پیش برده شود و همچون نخ تسبیح هر سه زمان را به هم ربط دهد و در واقع این سریال هم تلاشش کرده بود تا در حد بضاعت خود به بررسی تاریخ دوره «ناصرالدینشاه» بپردازد و این فیلم و با اتخاذ قالبی طنز تاریخی تلاش داشت که به ذهن فراموش کار مخاطب امروز تلویزیون تلنگری بزند و او را با تاریخ خاک خورده گذشتگان و آیندگان آشنا کند.