آفتاب نشر ایران در آسمان مسکو
به بهانه حضور ایران در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب مسکو؛
آفتاب نشر ایران در آسمان مسکو
امسال بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب مسکو در حالی آغاز شد که ایران به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حضور بهم رسانید.
 
تاريخ : شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹
این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو از تاریخ ۱۱ تا ۱۵ شهریور در پارک «ودن خواه» برگزار می شود. ایران مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است. موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران با شعار ایران، مهد فرهنگ و تمدن به نمایندگی از نشر جمهوری اسلامی ایران در این دوره از نمایشگاه در فضایی به مساحت ۳۱۲ متر شرکت می کند که به صورت رایگان و برمبنای تفاهم نامه با طرف روسی در اختیار قرار گرفته است.

در این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو ده ناشر از کشورمان که به ترتیب عبارتند از انتشارات شباویز، انتشارات جامعه المصطفی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، انتشارات بین المللی حافظ، انتشارات دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران، انتشارات سمت، انتشارات شمع و مه، انتشارات مجمع ناشران دفاع مقدس، انتشارات علامع جعفری، انتشارات بین المللی الهدی حضور دارند.

امیر مسعود شهرام نیا مدیرعامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران در نشست مطبوعاتی این نمایشگاه در مسکو درباره برنامه های فرهنگی ایران در این دوره از نمایشگاه از حضور هفده ناشر ایرانی در این نمایشگاه خبر داد و عنوان کرد:این تعداد ناشران هم از ناشران دولتی و هم ناشران خصوصی هستند. گروه های هنری مختلفی در این نمایشگاه حضور دارند و برنامه های متعددی علاوه بر حضور در نمایشگاه در بیرون این نمایشگاه در دانشگاه ها و تالارها و در موسسات ایران شناسی و شرق شناسی اجرا خواهیم کرد.دو گروه موسیقی ایرانی، شامل موسیقی فولکلور ایرانی و موسیقی سنتی ایرانی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و درمدت برگزاری نمایشگاه نشست های متعددی را با حضور نویسندگان برجسته کشور برگزار خواهیم نمود. نشر کتابهای ایرانی در روسیه و نشر کتب روسی در ایران و امضای چند تفاهم نامه بخشی دیگر از فعالیت ها ی ما خواهد بود.

انتشارات شباویز ۳۷۷ عنوان کتاب با موضوع کودک و نوجوان در حوزه‌ی ادبیات داستانی ایرانی را در غرفه‌ی ایران عرضه میکند. توزیع کاتالوگ، ارایه‌ی خلاصه‌ای از کتاب‌های عرضه شده به زبان انگلیسی و اهدای کارت پستال و لاکتابیهای زیبا از شخصیت‌های داستانی کتاب‌های عرضه شده برای کودکان از دیگر برنامه‌های این انتشارات در غرفه‌ی ایران است.

انتشارات سمت نیز ۷۲ عنوان کتاب در زمینه‌های زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات روسی، حوزه علوم قرآنی، هنر، علوم تربیتی و فلسفه به علاقه مندان عرضه می کند که از مهم‌ترین عنوان کتاب‌هایی که توسط این انتشارات در غرفه ایران عرضه می‌شود می‌توان به کتاب«تاریخ قرآن» تالیف مرحوم«آیت الله معرفت» اشاره نمود که به زبان روسی منتشر شده است و در سال ۲۰۱۵ به عنوان کتاب سال روسیه انتخاب شده است.همچنین نشست بررسی کتاب‌های تالیفی این انتشارات به زبان روسی با محوریت تالیف متون آموزش زبان فارسی برای روس زبانان با حضور دکتر سیدحسن زهرایی، پروفسور ایوانف و خانم دکتر سیدوروا است.

انتشارات علامه طباطبایی نیز ضمن عرضه ۳۵ عنوان کتاب در حوزه علوم انسانی اقدام به برگزاری نشست «روابط ایران و روسیه و ضرورت همکاری‌های علمی و پژوهشی»، نشست «مطالعه تطبیقی نویسندگان ادبی زن در ایران و روسیه معاصر»، نشست «بررسی روند گسترش کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران» و نیز نشست «ضرورت بازگشت به کتاب‌های چاپی برای توسعه یادگیری‌های عمیق» می نماید.

انتشارات جامعه المصطفی نیز با عرضه ۱۰۰ عنوان کتاب به زبان‌های روسی، تاجیکی و آذری در حوزه‌های تربیتی، آموزشی و فقهی، ارائه بروشورمعرفی کتاب و خلاصه کتاب های عرضه شده در غرفه ایران به زبان روسی و برگزاری دو نشست نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان و مترجمین در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب مسکو حضور پیدا کرده است.

همچنین انتشارات علامه جعفری با ۱۳ عنوان کتاب به زبان‌های روسی، انگلیسی، ترکی و عربی در حوزه‌های انسان‌شناسی، هستی‌شناسی، حقوق بشر و علوم انسانی در این نمایشگاه حضور دارد که مهم‌ترین عنوان‌های عرضه شده توسط این انتشارات دوره ۱۵ جلدی «تفسیر نقد و تحلیل مثنوی» و دوره ۹ جلدی «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه» است.

انتشارات مجمع ناشران دفاع مقدس نیز با عرضه پنجاه عنوان کتاب به تقریظ رهبر معظم انقلاب می پردازد.

در این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو، بنیاد ایران شناسی، کانون اتومبیل رانی و جهانگردی جمهوری اسلامی، خبرگزاری ایکنا، بنیاد سعدی، باغ کتاب تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، موسسه ارزشهای اسلامی تحکیم و موسسه ایراس مشارکت کرده اند.

همچنین مهمترین رویداد حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو، برگزاری روز ایران در غرفه ایران در نمایشگاه کتاب مسکو است. این برنامه فردا ۱۴ شهریورماه برگزار می شود و در آن برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برای معرفی چهره فرهنگی ایران به سایر کشورها در نظر گرفته شده است.

آنچه مبرهن است اینکه حضور ایران در این دوره از نمایشگاه کتاب مسکو، حرکت بسیار مهمی در راستای معرفی چهره فرهنگی ایران به سایر کشورهاست و فضای نشر ایران را به سمت همپا شدن با نشر جهانی سوق میدهد. این شرایط با توجه به عدم عضویت ایران در کنوانسیون برن، اندکی به تلطیف فضای داخلی نشر کمک می کند اما بهتر آن است تا با پیوستن ایران به این کنوانسیون شکل بهتری از حضور ایران در صنعت نشر بین المللی را داشته باشیم.
کد خبر: 82682
Share/Save/Bookmark