بیست برابر شدن جوایز / جشنواره ای متفاوت / تشویق نویسندگان به خلق اثر
در نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب مطرح شد ؛
بیست برابر شدن جوایز / جشنواره ای متفاوت / تشویق نویسندگان به خلق اثر
مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از این جشنواره به عنوان یک جریان فرهنگی تاثیرگذار در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی یاد کرد و از بیست برابر شدن جوایز این جشنواره خبر داد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۱
به گزارش هنرنیوز، صبح امروز دوشنبه 24 بهمن 1401، «نشست خبری سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب» (جایزه امیرحسین فردی) با حضور محمدرضا شرفی خبوشان، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، بهزاد دانشگر، دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب، محمدرضا شرفی خبوشان و تیمور آقامحمدی، نویسنده و دبیر استان‌های این جشنواره در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد.

مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه این جشنواره میراث امیرحسین فردی است که بنیانگذار این جشنواره بود؛ از این جشنواره به عنوان یک جریان فرهنگی تاثیرگذار در عرصه ادبیات انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: برگزاری این جشنواره به دلیل کرونا دو سال به تأخیر افتاده بود و امسال با برنامه‌های جدید درخدمت نویسندگان و شاعران کشور است.

شرفی خبوشان؛ جشنواره داستان و شعر انقلاب را ناظر بر تشویق و ایجاد زمینه‌هایی برای تولید اثر متفاوت‌تر از سایر جشنواره‌ها برشمرد از بیست برابری جایزه این دوره از جشنواره خبر داد.

وی رویکرد این جشنواره را توجه به تولید اثر در زمینه‌های ادبیات و شعر عنوان کرد و افزایش رقم جایزه این دوره را زمینه‌ای برای تشویق نویسندگان اعلام کرد و خبر داد که شرکت کننده در این جشنواره فرصت یکساله برای تولید اثر خواهند داشت و این فرصت می‌تواند فضای مناسبی برای پرورش ایده‌های خود داشته باشند.

مدیر کل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ابراز امیدواری کرد حرکتی که در راستای خلق آثار در این جشنواره در پیش گرفته شده است موجب جنبشی پرشور جهت خلق آثارماندگار شود.

وی افزود: علاوه بر اینکه ۲۴ اثر برتر این جشنواره منتشر می‌شود، حق التالیف آثار به چاپ رسیده نیز تا ۳ هزار نسخه به مؤلف پرداخت می‌شود که با اختصاص مبلغ حق التالیف به برگزیدگان، جمع جوایز این دوره از جشنواره، به مبلغ یک میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

شرفی خبوشان از رونمایی آثار برگزیده در روز اختتامیه خبر داد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، بهزاد دانشگر، دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب با بیان اینکه ما در بحث مفاهیم و فضاها در این دوره یک سری موضوعاتی را دسته بندی کردیم و تنها به دوره انقلاب اکتفا نکردیم چرا که معتقدیم «انقلاب» یک مفهوم زاینده است و مرتب در حال نو شدن است. این درحالی است که امروز ما با اشکال مختلفی از انقلاب اسلامی روبرو هستیم و وظیفه هنر نیز روایت امروز و آینده است.

وی موضوعات پرداختی هنرمندان در این جشنواره را به چهار دسته تقسیم بندی کرد و از مفاهیم عدالت، اخلاق، گفتمان انقلاب و وحدت اسلامی به عنوان دسته اول و اتفاقات مربوط به پیروزی انقلاب، دفاع مقدس، مبارزه با کرونا را دسته دوم، دستاوردهای عرصه‌های مختلف علمی و هنری را دسته سوم وجایگاه انقلاب اسلامی در عرصه جهانی را دسته چهارم برشمرد.

به گفته دانشگر؛ جوایز این دوره از جشنواره در چهار بخش؛ رمان بزرگسال، رمان نوجوان، مجموعه داستان کوتاه و مجموعه شعر سنتی، نو و نیمایی اهدا خواهد شد که جایزه بخش رمان بزرگسال 200 میلیون تومان، جایزه رمان نوجوان 100 میلیون تومان، جایزه مجموعه داستان کوتاه 100 میلیون تومان و جایزه مجموعه شعر 50 میلیون تومان خواهد بود.

دبیر علمی جشنواره داستان و شعر انقلاب، از انتشار 5 اثر برتر در هر بخش از جشنواره به انتتخاب هیات داوران خبر داد و گفت: حق التالیف اثرهای منتشر شده نیز به نویسندگان پرداخت خواهد شد.

وی مهلت ارسال آثار را تا 30 آبان 1402 و زمان اختتامیه را نیز بهمن 1402 اعلام کرد.

در ادامه، تیمورآقامحمدی دبیر استان‌های جشنواره داستان و شعر انقلاب با بیان اینکه این جشنواره متعلق به خواص نیست بلکه مربوط به تمامی نویسندگان و شاعرانی است که دغدغه خلق آثار ادبیات ایرانی را دارند تصریح کرد: دراین جشنواره توجه ویژه‌ای به استان‌ها خواهیم داشت و کارگاه‌های تخصصی را با حضورکارشناسان در استان‌های مختلف برگزار خواهیم کرد.
کد خبر: 99062
Share/Save/Bookmark