کلاه قرمزی ؛ کُلاهی که برای سر کودکان گشاد است!
نگاهی به یک برنامه پُر طرفدار نوروزی؛
کلاه قرمزی ؛ کُلاهی که برای سر کودکان گشاد است!
برنامه «کلاه قرمزی» سال‌ها است که مخاطب اصلی خود که‌‌ همان کودک و نوجوانان هستند را گم کرده است و متاسفانه بیشتر قصه‌هایش در راستای سلیقه بزرگسالان نوشته می‌شود و این امری است که می‌تواند در آینده نزدیک، سبب قطع ارتباط کودکان با این برنامه پرطرف شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۸
برنامه کلاه قرمزی که چندین سال است ایام عید از دریچه تلویزیون مهمان خانه‌های مردم است. اگر چه یکی از برنامه‌های پُرمخاطب تلویزیون در ایام نوروز است اما کودکان در این پُر مخاطبی جایی ندارند! و این بیشتر بزرگسالان هستند که این برنامه را می‌بینند و با طنزهای آن ارتباط برقرار می‌کنند. کلاه قرمزی که روزی به جهت ارتباطی که با مخاطب کودک و نوجوان برقرار کرده بود پُرآوازه شده بود اینک مخاطب اصلی خود را گم کرده و بیشتر به سمت سوژه‌هایی رفته است که باب میل والدین کودکان است تا خودِ کودکان!

«ایرج طهماسب» و «حمید جبلی» دو هنرمند با ذوق که توانستند کلاه قرمزی را وارد حوزه کودک ایران بکنند اینک با فاصله گرفتن از دنیای کودک، گویا به عمد فاز دیگری از کلاه قرمزی را برای مخاطبین بزرگسالان به نمایش گذاشتند. به عنوان مثال برخی از اشاره‌های عروسک‌های این برنامه پیرامون مسائلی است که ذهن کودک نسبت به آن مسائل خالی است! مثل تکه کلام‌های «آقای همساده» و بکاربردن نام «ژان ژاک روسو» نویسنده و اندیشمند بزرگ فرانسوی - سوئیسی است که نه تنها کودکان او را نمی‌شناسند که شاید برخی از بزرگسالان هم به درستی‌شناختی از او ندارند. یا نمایشنامه‌های خارجی که عروسک‌های این برنامه اجرا می‌کنند و موضوعاتی که در این نمایشنامه‌ها مطرح می‌شود سنخیتی با دنیای کودک ایرانی ندارند یا مثل حضور «صابر اَبَر» که به عنوان مهمان در برنامه حضور داشت و مسائلی مثل اینکه بازیگران دستمزدهای میلیاردی می‌گیرند یا اینکه بازیگران با هواپیمای خصوصی رفت و آمد می‌کنند! مسائلی است که هیچ گونه همسویی با دنیای کودک ندارد و بیشتر بزرگسالان را اقنا می‌کند یا مصاحبه‌ای که با حیوانات در این برنامه پخش می‌شود و صحبت‌هایی که از سوی حیوانات مطرح می‌شود نمی‌تواند جذابیتی برای کودکان داشته باشد یا خواستگاری رفتن «تلویزیون» برای «آنتن»! و اشاره به عملکرد تلویزیون و داشتن دو شبکه تلویزیونی در سالهای دور و افزایش شبکه‌ها در امروز و مسائل دیگری که در این نمایش خواستگاری مطرح شد جذابیتی برای دنیای کودک و نوجوان ندارد و اگر کودکان این برنامه را می‌بینند شاید به این دلیل است که والدین آنان برنامه کلاه قرمزی را دوست دارند و کودکان به اجبار مجبور به دیدن این برنامه هستند.

شاید خلاقیت زوج «ایرج طهماسب» و «حمید جبلی» طی این سال‌ها کاهش پیدا کرده است و نیاز است تا آنان به هنرمندان تازه نفسی اجازه ورود بدهند تا این برنامه، جان تازه تری به خود بگیرد. از سوی دیگر، باید اعتراف کرد عروسک‌های تازه‌ای که از بدو تولد تا کنون به برنامه کلاه قرمزی اضافه شدند و تعداد دوستان کلاه قرمزی را افزایش داده به خوبی انتخاب شدند و هر عروسک تازه وارد این برنامه به تنهایی توانسته است قشری از مخاطبین را به خود جذب کند. این درحالی است که عروسک گردانی و صدا پیشه گانی که برای هر کدام از عروسک‌ها انتخاب شدند، انتخاب خوبی بوده است.

امیدواریم دست اندرکاران برنامه پُرمخاطب کلاه قرمزی – البته مخاطبین بزرگسالان – همان طوری که این برنامه توانسته است برای کودکان دیروز، نوستالژیک داشته باشد. برای فردای کودکان امروز هم، نوستالژیک داشته باشد. لذا از این رو، لازم است تا هنرمندانی مثل ایرج طهماسب و حمید جبلی ، بازنگری جدی تری برای ارتباط بیشتر با کودکان و نوجوانان در برنامه کلاه قرمزی داشته باشند.
کد خبر: 80152
Share/Save/Bookmark