به یاد امانوئل ملیک اصلانیان
من با موسیقى به خدا نزدیك مىشوم و براى مردم از خالق یكتا الهام مىگیرم
تاريخ : دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۳
«من به یاری این وسیله قصد خودسازی دارم .موسیقی فتوکپیهایی است که باید مرا به اصل برساند،گل تا زمانی که به ریشه خود وصل است،با طراوت باقی میماند.برای من تنها نواختن قطعات مطرح نیست...ریشه و رسیدن به آن اهمیت دارد».
به گزارش هنر نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران ،امانوئل مليك اصلانيان پيانيست، آهنگساز، نظريه پرداز در سال ۱۲۹۴ شمسي در تبريز متولد شد. او استاد موسيقي دانشگاه تهران و هنرستان عالي موسيقي بود. وي در كنسرواتوار هامبورگ در مركز موسيقي برلين تحصيل كرد.اصلانيان خالق آثاري چون گلبانگ، افسانه آفرينش، پروانه، فانتزي براي تار، تنبك، سنتور و اركستر، آذربايجاني كنسرتو پيانو و... بوده است.آثار او بارها توسط اركسترهاي بزرگ جهان و اركستر سمفونيك تهران به رهبري فرهاد مشكات، حشمت سنجري و علي رهبري اجرا شده است.
ملیک اصلانیان موسیقی را« وسیله» میداند نه «هدف».پس هدف چیست؟رسیدن به ریشه !او میگوید:«من به یاری این وسیله قصد خودسازی دارم .موسیقی فتوکپیهایی است که باید مرا به اصل برساند،گل تا زمانی که به ریشه خود وصل است،با طراوت باقی میماند.برای من تنها نواختن قطعات مطرح نیست...ریشه و رسیدن به آن اهمیت دارد».
امانوئل با تشویق پدر و مادر خود از سن ده سالگى به فراگیرى موسیقى پرداخت و پس از گذشت سالها از تحصیل وى، او توانست یكى از زبدهترین و بهترین نوازندگان پیانو شود و افتخارات فراوانى براى میهن خود كسب كند. ملیك اصلانیان، تحصیلات موسیقى را ابتدا در ایران نزد هنرمندى بنام آماتونى آغاز كرد و حدود چهار سال پیانو را نزد وى فراگرفت و از سن چهارده سالگى به آلمان رفت و تحصیلات خود را در یكى از دبیرستانهاى شهر هامبروگ به نام گوته به پایان برد و از سال 1935 تا 1937 در كنسرواتوار هامبورك مشغول تحصیل در رشته پیانو و آهنگسازى شد. پس از اتمام دوره كنسرواتوار، در رشته موسیقى فلسفى و روانشناسى نیز مطالعات عمیق و قابل توجهى نمود. از استادان ملیك اصلانیان كه وى پیانو را زیر نظر آنان فراگرفت، مىتوان از:پروفسور «فیشر»، (FISHER و پروفسور «آزوگه»،(AUZORGEH) نام برد كه از بزرگترین موزیسینهاى آلمان بهشمارمي روند. ملیك اصلانیان، پس از اتمام تحصیلات خود، در كنسرواتوار دولتى «كلرشل» مشغول تدریس شد.و در همان سال به ریاست مدرسه پیانوى هامبروگ منصوب شد. وى، از همین سال، كنسرتهاى متعددى را به صورت دورهاى در بیشتر شهرهاى اروپایى مثل: برلین، هامبورگ، لایپزیك، و چند شهر دیگر اجرا نمود كه در تمام این شهرها به نام یك پیانیست بزرگ و خلاق ایرانى با استقبال عمومى مواجه گشت به قدرى قطعات سنگین «باخ» و «بتهوون» را خوب اجرا كرد كه روزنامههاى وقت آن زمان نوشتند: «منظور بتهوون از این قطعه، همین بوده كه ملیك اصلانیان هنرمند ایرانى اجرا كرد». امانوئل ملیك اصلانیان، پس از قریب بیست و چهار سال اقامت در آلمان به كشور خود ایران مراجعت كرد و دیدارى از پدر و مادر خود از نزدیك نمود ولى همین دیدار و عشق به ایران منجر به ترك اروپا از طرف وى گردید و در ایران ماندگار شد. اصلانیان به موسیقى ایرانى بسیار علاقمند و آوازهاى ایرانى را بسیار ماهرانه با پیانو مىنواخت و مىگفت: «ما غیر از موسیقى محلى، داراى موسیقى پربار دیگرى نیز هستیم كه كشورهاى دیگر فاقد آن مىباشند و این همان دستگاهها و ردیفها و گوشههایى است كه مىتوان از هر یك آنها استفادهها و برداشتهاى فراوانى كرد». اصلانیان، آثار فراوان و متعددى ساخت كه هر كدام معرف ذوق ظریف و حساس او بوده، از جمله: آهنگهایى در چهارگاه، اصفهان و قطعاتى فانتزى وى علاقه فراوانى به حافظ و سعدى داشت و طى سالیان دراز كه از وطن خود ایران دور بود، هیچگاه كتابهاى این شاعران بزرگ ایران را از خود دور نمىداشت و در كشورهاى اروپایى با توجه به محیط و جو نامساعد و دور از بسیارى اخلاقیات، هیچگاه، لب به مشروبات الكى نزد و هر وقت كه پشت پیانو قرار مىگرفت، همه چیز این جهان خاكى را فراموش مى كرد، حتى خودش را نیز از یاد مىبرد و در عالمى از زیبایىها، در جهانى بىانتها از ذوق و هنر مغروق مىگشت، وقتى از او در اینباره پرسیده شد؟ وى جمله معروف بتهوون را كه گفته بود: «من با موسیقى به خدا نزدیك مىشوم و براى مردم از خالق یكتا الهام مىگیرم»، تكرار مىكرد و مىگفت: «موسیقى، یك هنر ظریف و احساسى و آسمانى است كه هركس با احساس و ذوق مخصوص خود، میتواند به خداوند نزدیك شود». اصلانیان، در كنسرتهاى متعددى كه براى مؤسسات خیریه اعانه جمعآورى مىشد شركت مىكرد و در آنها سلو مىنواخت، دو بار براى دانشآموزان بىبضاعت، یك بار در تالار فرهنگ شركت كرد و پس از مدتى از وى جهت تدریس در هنرستان عالى موسیقى دعوت بهعمل آمد كه وى شاگردان بزرگى را تربیت و به جامعه موسیقى كشور تحویل داد. ملیك اصلانیان كه حدود بیست و چهار سال در آلمان اقامت داشت از آن زمان تعریف مىكند «در سال 1940 بود كه جنگ بینالملل دوم جریان داشت، شبى من در یكى از سالنهاى فرهنگى شهر برلین مشغول اجراى كنسرت بودم و این مصادف بااولین شب حملات هوایى متفقین به برلین بود كه یكباره صداى مهیبى برخاست و انفجار بمبها، تمام شیشههاى سالن را شكست و دیوارها را به لرزه درآورد، وى با یك دختر ایرانى مقیم آلمان كه جهت تحصیل به آن دیار سفر كرده بود ازدواج كرد. امانوئل ملیك اصلانیان، یكى دیگر از خادمین موسیقى نوین ایران است كه خیلى بىسر و صدا به فرهنگ صوتى كشور خدمات ارزندهاى نمود، یادش گرامى باد امانوئل مليك اصلانيان در ۲۳ تيرماه ۱۳۸۲ در تهران درگذشت. پيكر او را روز ۲۶ تيرماه در آرامگاه ارامنه به خاك سپردند از شاگردان او مي توان به فريده بهبود، ميناسكاتيان، فريدون ناصري، فرهاد فخر الديني ، فرشاد سنجري، مريم حسابي،چيستا غريب، فريدون ناصحي، گلارا صدقي، ليدا بربريان، كامليا مسيح، گاليك بابائيان، پيمان سلطاني و... اشاره كرد.