ایجاد زبان مشترک میان مستند سازان و باستانشناسان
نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند و باستانشناسی ایران میکوشد با یافتن زبان و بیانی مشترک میان باستانشناسان و مستند سازان ارتباطی عمیق میان این دو برقرار کند.
تاريخ : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۶
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهرداد ملکزاده عضو هیأت علمی پژوهشکده باستانشناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در نخستین گردهمایی بین المللی سینمای مستند و باستانشناسی ایران، بابیان این مطلب دنیای امروز را دنیای دانش دانست و افزود: در این میان ابزار دانش و دانایی پژوهش خستگی ناپذیر بوده و دنیای سهل انگاری نیست همانگونه که پژوهش گر بر خودش و دیگران سخت میگیرد.
به گفته وی در عنوانهای متعددی از سخنرانیهایی که دراین گردهمایی ارایه میشود و برخاسته از محورهایی است که برای این گردهمایی در نظر گرفته شده است با چیستی باستانشناسی و مستند سازی مواجه هستیم.
عضو هیأت علمی نخستین گردهمایی بین المللی فیلم مستند و باستانشناسی ایران گفت: در حقیقت هنوز موضوع کار سینمای مستند و ارتباط آن با باستانشناسی را نمیدانیم و هنوز به گونهای پخته و پرورده ارتباط درونی و پژوهشی کار باستانشناسی و سینما ی مستند برایمان مشخص نشده است.
به اعتقاد این باستانشناس، تمام این کج تابیها بر خاسته از نبود تعریف مشخص از مستند سازی برای باستانشناسان و از باستانشناسی برای مستند سازان است.
او افزود: به دلیل نبود زبان و بیانی مشترک میان این دو گروه نمونههایی در مستند سازی در حوزه باستانشناسی وجود دارد که در آن از فهم باستانشناسی و مستند سازی غفلت شده است.
ملکی با بیان اینکه تولیدات موجود سینمای مستند در حال حاضر به عنوان بخشی از تاریخچه موضوع به شمارمی آید گفت: آغاز این گردهمایی شروع لحظه جدید ارتباط میان مستند سازان و باستانشناسان است.
به گفته این باستانشناس، آنچه در این گردهمایی مد نظر قرار میگیرد یافتن و به وجود آوردن آن زبان مشترک است.
محمد تهامینژاد مستند ساز و پژوهشگر، نیز در سخنانی در این گردهم آیی به بیان تعریفی از فیلم مستند باستانشناسی پرداخت و یکی از مهمترین اهداف باستانشناسی را تبیین شباهتها و تفاوتهای همزمان بین فرهنگها در یک مقطع تاریخی دانست. او خاطرنشان ساخت که این نشان میدهد انسانشناسی هدف کلی باستانشناسی است.
وی پنج نوع فیلم باستانشناختی را تحت عناوین؛ فیلمهای روششناسی، مستندهایی که فقط در منطقه باستانی میگذرد، فیلمهای ترکیبی، فیلمهای مسئله محور، فیلمهایی که از مطالعات تجربی ساخته میشود مطرح کرد.
تهامینژاد در پایان خلاصهای از تحقیق خود درباره فیلم حفاری در تخت جمشید را قرائت کرد.