گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «پاندورا 88»؛
ولفانگ هافمن: عطش تماشاگر ایرانی برای تماشای تئاتر لذت بخش است
ولفانگ هافمن در نشست خبری نمایش «پاندورا ۸۸» گفت: تماشاگر ایرانی احساساتش را درگیر درتئاتر می کند اما چیزی که تماشاگر ایرانی را از دیگر تماشاگران دنیا متمایز می کند ضرورت و عطش تماشاگر ایرانی برای تماشای تئاتر است واین بسیار لذت بخش است.
تاريخ : پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۰
نشست خبری نمایش «پاندورا ۸۸» امروز ۱۸ آبان ماه با حضور ولفانگ هافمن و اندرود اوس تیل بازیگران این نمایش در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست ولفانگ هافمن گفت: وقتی برای اولین بار برای اجرا نمایش خود به ایران آمدیم اطلاعاتی در مورد تئاتر ایران نداشتم و بعد از مواجه با تماشاگر ایرانی تحت تاثیر قرار گرفتیم.
وی در ادامه در خصوص نمایش«پاندورا ۸۸» اظهار داشت: به هیچ وجه تفسیری از اسطوره پاندورا نداشتم و تنها دو تم مشترک برای این کار داشتیم اول فیلمی از استنلی کوبریک به نام ادیسه ۲۰۰۱ و دیگر اینکه رمانی به نام گهواره شیطان از برایان کینه. این نمایش، نشان دهنده دو نفر محبوس در یک فضای بسته هستند که پاندورا نام جعبه ای است که این دو نفر در آن محبوس اند و ۸۸ هم مربوط به سال ۱۹۸۸ است سالی که ما دو نفر با هم ملاقات کردیم.
این بازیگر ادامه داد: تماشاگر ایرانی مانند تماشاگر همه جای دنیا است. این تماشاگر تئاتر می بیند و گریه می کند، تئاتر می بیند و می خندد، تئاتر می بیند و احساساتش را در آن درگیر می کند اما چیزی که تماشاگر ایرانی را از دیگر تماشاگران دنیا متمایز می کند ضرورت و عطش تماشاگر ایرانی برای تماشای تئاتر است واین بسیار لذت بخش است.
بازیگر نمایش« پاندورا ۸۸» افزود: در ایران «دایره گچی قفقازی» حمید پورآذری را دیدم که البته توسط گروه اجرایی برای دیدن این کار دعوت شدیم و با دیدن این کار و حجم عوامل حرفه ای و غیر حرفه ای متعجب شدم و احساس کردم که باید به این گروه هدیه ای بدهم که به همین خاطر «پاندورا ۸۸» را در اجرایی فوق العاده برای این گروه به روی صحنه بردیم.
هافمن خاطر نشان کرد: امروز سالن حافظ را دیدم و بسیار خوشحال هستم که در تئاترشهر این کار را اجرا می برم تا تماشاگر بیشتری کار را ببینند.
در ادامه اندرود اوس گفت: این نمایش حدود ۶ سال است که در کشورهای مختلفی اجرا می شود اما من از جشنواره فجر اطلاعی نداشتم اما زمانی که این کار را در ایران اجرا کردیم تماشاگر ایرانی را درگیر دیدم.
وی افزود: ایده اصلی یک فضای کوچک است و اینکه چگونه دو نفر در یک فضای کوچک زندگی می کنند و چه اتفاقی می افتد برای اینها که در آن فضای کوچک نمی توانند آینده را متصور شوند.
اندرود اوس تاکید داشت: دیدن تماشاگران بسیاری که برای تماشای کار ما به سالن آماده بودند با آن همه کنجکاوی و سخاوت توامان در قیاس با تجربه های دیگرمان شاخص است. نوع برخورد مخاطب ایرانی حتی با یک نگاه باعث می شود تا احساس کنیم کار مورد قبول مخاطب قرار گرفته است.
بازیگر نمایش« پاندورا ۸۸» خاطر نشان کرد: دفعه قبل که برای حضور در جشنواره فجر آمدیم تنها ۴ روز در ایران بودیم که زمان کمی بود و نتوانستیم کار ببینیم اما دو کار در این وقت کم دیدیم که یکی روال عادی بود که بازیگرانش بسیار خوب بازی کرده بودند و دیگر اینکه موضوع نمایش که در مورد بازپرسی بود خیلی راحت نشان داده می شد.
اندرود اوس گفت: کاملا برای پذیرفتن کار مشترک با ایران و همکاری با هنرمندان ایرانی آماده هستیم البته کار مشترک یک اتفاق درونی است و چند بازیگر باید با هم تعامل داشته باشند تا بتوانند به یک درک مشترک برسند.