ناظم پور در گفتگو با خبرنگار موسیقی هنرنیوز درباره فعالیتهای خود در حوزه ساز عود«بربت» گفت: عمده فعالیت من پیرامون ساز عود و معرفی این ساز باستانی به جامعه است که در ایران تقریبا فراموش شده است.
وی درباره تاریخچه ساز عود اظهار داشت: از حدود پنج هزارسال پیش تا سه قرن قبل، ساز عود یکی از معروفترین و شناخته شدهترین سازها در زمان خود بوده است اما متاسفانه از دوره صفویه به بعد این ساز در ایران به دست فراموشی سپرده می شود؛ من تمام وقت و زندگیام را مصروف به این کردم که این ساز در ایران معرفی شود.
وی با بیان اینکه اطلاعات درباره ساز عود در ایران اندک است درباره پژوهش در این حوزه توضیح داد: به منظور پژوهش، نخست از منابع موجود و نظرات استادان در داخل کشور استفاده کردم، بعد از آن متوجه شدم که اطلاعات درباره این ساز در ایران بسیار محدود است به خاطر همین با هزینه شخصی به مدت یازده سال در کشورهای مختلف عربی که این ساز در حال حاضر در آنجا مورد استفاده قرار میگیرد به سفر و پژوهش پرداختم و از موزهها دیدن کردم و منابع تاریخی و اسناد تاریخی را که درباره این ساز موجود بود بررسی نمودم و سرانجام همه این اطلاعات را در قالب یک کتاب تحت عنوان «داستان بربت» یا «مروری بر تاریخ پنج هزار ساله ساز عود بربت» جمع آوری کردم که به همت انتشارات سوره مهر منتشر شد.
این نوازنده و پژوهشگر موسیقی تصریح کرد: نکته ای که این وسط وجود داشت نوازندگی ساز عود بود که من به سراغ تنی چند از استادان در داخل و خارج از کشور رفتم و مکاتب مختلف نوازندگی ساز عود را بررسی کردم و بعد از آن با استفاده از تکنیک بین المللی این ساز سعی کردم شیوه ای را استفاده کنم که این ساز دوباره بتواند در موسیقی سنتی ایران استفاده بشود، طبیعتا لازم بود که این ساز و تکنیک های آن به زبان بین المللی ترجمه شود به همین خاطر چند سالی هم صرف تمرین شد تا من توانستم این اطلاعات را ترجمه کنم که محصول آن چند سی دی تک نوازی است که تا کنون به بازار عرضه کرده ام.
وی درباره وضعیت موسیقی در کشور با طرح نکات آسیب شناختی، توضیح داد: عمده مشکلی که ما در باب هنر، پژوهش هنر و موسیقی جدی داریم این است که آثار فاخر هنری بر خلاف موسیقی پاپ، طبیعتا از فروش و استقبال آنچنانی در جامعه برخوردار نیستند و لازم است که مسئولین فرهنگی کشور و دست اندرکاران حوزه فرهنگ به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت ویژه از این آثار و نیز از کسانیکه کار پژوهش انجام میدهند و موسیقی مشغله جدی هاست به عمل بیاورند.
این نوازنده ساز عود با تاکید بر اینکه در کشور ما حوزه پژوهش یک حوزه مظلوم بین فعالیت فرهنگی است، عنوان کرد: مظلومیت حوزه پژوهش به این دلیل است که به رغم مشقات بسیاری که بر سر راه پژوهشگر وجود دارد اما هیچ درآمد مالی وجود ندارد که از کار پژوهشگر حمایت بکند؛ به واقع پژوهشگر باید پشتوانه مالی برای فعالیت خود داشته باشد تا بتوانند به کار خود ادامه بدهد و این حمایت در واقع یک سرمایه گذاری دراز مدت است که مسئولان م یتوانند برای فرهنگ و هنر کشورمان انجام بدهند و همانند بذرهایی است که ما آن را امروز می کاریم و در آینده ثمره آن را خواهیم دید.
وی تصریح کرد: به اعتقاد من، ما هرچقدر در باب فرهنگ و هنر هزینه کنیم به همان نسبت مجبور نیستیم در مبارزه با مفاسد اجتماعی همچون مبارزه با مواد مخدر و تهاجم فرهنگی هزینههای هنگفت بکنیم.
ناظم پور به تعدادی از آثار و آلبوم های خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: آلبوم «فلسفه»، آلبوم «حکمت»، آلبوم «راز ساحل» و «کنسرت بربت» از جمله آثار من هستند که تا کنون به بازار موسیقی عرضه شده است؛ اخیرا هم اثری را با نام «مردی برای تمام فصول» منتشر کردم که در آن زندگی شخصیام را به موسیقی تبدیل کرده و خودم خواننده و آهنگساز این اثر هستم؛این اثر درددل های من با مخاطبان است که به صورت کلمه ارائه شده است.
وی در خاتمه اظهار داشت: من تقریبا در تهران و در همه شهرها اجرای صحنه ای داشتهام ولی عمده فعالیت من در خارج از ایران بوده است و به جرئت می توانم بگویم فستیوال و سمینار تخصصی برای ساز عود در دنیا برگزار نشده است که من در آن حاضر نبوده باشم، به هرحال یا به عنوان سخنران یا به عنوان نوازنده به این فستیوال ها دعوت شده ام و برای آن به فراگیری زبان عربی پرداختم که بتوانم به این زبان سخنرانی کنم و ساز عود«بربت» این ساز ملی و باستانی فرهنگ خودمان را به جامعه جهانی معرفی کنم.