آسیب رسانی به تخت جمشید مازندران ادامه دارد
آسیب رسانی به تخت جمشید مازندران ادامه دارد
توفیق با اشاره به تجاوز و دست اندازی معدنکاران در چند ماه اخیر به حریم" غار- دژ اسپهبد خورشید" تصریح کرد : ادامه برداشت های بی رویه موجب تخریب حریم منظر، حرایم درجه ۲ و ۱ ، عرصه و بدنه این اثر تاریخی منحصر به فرد شده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۲
به گزارش هنرنیوز؛سامان توفیق مدیر پروژه غار- دژ اسپهبَد خورشید این مطلب را همزمان با بازدید غلامرضا میثاقیان مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور از این محوطه باستانی مطرح ساخت.

او افزود:این دیدار به منظور معرفی ظرفیت های باستانی تاریخی،طبیعی و گردشگری منطقه و توجه به حفاظت از آثار تاریخی در حال تخریب منطقه دوآب شهرستان سوادکوه به ویژه «غار- دژ اسپهبَد خورشید» که در فهرست آثار واجد ثبت جهانی قرار دارد انجام گرفت.

وی اظهار داشت : فعالیت معادن و برداشت های بی رویه علاوه بر تخریب حریم منظر، تخریب حرایم درجه ۲ و ۱ ، عرصه و بدنه اثر نیز را سبب شده که این امر موجبات نگرانی اهالی فرهنگ و طیف وسیعی از انجمن های مردم نهاد و علاقمندان به اثر را فراهم کرده است .

این باستان شناس در ادامه به برشمردن آثار باستانی ارزشمند منطقه پرداخته و پیشینه تاریخی و ویژگی های بارز و منحصربفرد معماری هر اثر را بیان کرد و افزود : علاوه بر غار- دژ اسپهبَد خورشید، قلعه باجگیران، غار- دژ کِیلی و غار- دژ کیجاکِرچال سه اثر ثبتی باستانی منحصر به فرد و از تاسیسات نظامی وابسته به غار دژ اسپهبَد خورشید هستند، که در حال تخریب توسط معدن کاران هستند .

مدیر پروژه غار- دژ اسپهبَد خورشید در رابطه با وضعیت ناامیدکننده باستان شناسی و آثار باستانی منطقه و شهرستان خواستار نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات ملی، برای انجام اقدامات پژوهشی، نجات بخشی و حفاظتی این آثار شد.

بررسی تخلفات معدن کاران

غلامرضا میثاقیان مدیر کل دفتر حفظ و احیاء سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشوراز صدور مجوزهای غیر کارشناسی و بر خلاف قوانین میراث فرهنگی کشور برای ایجاد معادن،در کنار آثار باستانی ابراز گله کرد و از بررسی پروانه بهره برداری و رسیدگی به تخلفات رخ داده خبر داد.

او با تأکید بر حمایت از این پروژه ملّی به عظمت و منحصر به فرد بودن این اثر اذعان و اظهار داشت : غار-دژ اسپهبَد خورشید یک اثر ملّی و متعلّق به ملت ایران است .
وی با اشاره به اینکه نباید اجازه دست اندازی و تجاوز به این اثر ملی داده شود ،بر روشن کردن وضعیت معادن پیرامون این اثرتاریخی و اتخاذ تدابیر لازم برای آزادسازی اثر از محاصره این معادن تأکید کرد .

میثاقیان گفت : با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود آثار ارزشمند بویژه غار-دژ اسپهبَد خورشید، این منطقه طبعاً از ظرفیت بالایی برای رونق گردشگری کشور برخوردار است .

او انجام پروژه ملی غار- دژ اسپهبَد خورشید را در شرایط دشوار کاری همراه با خطرات جانی و همچنین آسیب های معادن ، اقدامی مثبت و سرنوشت ساز به منظور احیای اثر و منطقه دانست.

فاز میدانی پروژه ملی غار- دژ اسپهبَد خورشید با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی دکتر سامان توفیق در حال انجام است .

بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه ۵ ساله چهارم تمامی وزارتخانه‌ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند؛ قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و درمرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.
کد خبر: 91367
Share/Save/Bookmark