«کابوس نامه» نمایشی شبیه به رمان است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «کابوس نامه»؛
«کابوس نامه» نمایشی شبیه به رمان است
وحید رهبانی در نشست خبری نمایش «کابوس نامه» گفت: این نمایش بیشتر از آنکه شبیه به تئاتر باشد شبیه به داستان و رمان است و باید در این کار بیشتر تئاتر را بشنویم تا ببینیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۷

نشست خبری نمایش «کابوس نامه» صبح امروز دوشنبه اول آبان ماه با حضور وحید رهبانی کارگردان نمایش، بهزاد مرتضوی مدیر تماشاخانه پارین و جمعی از بازیگران این نمایش در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
در ابتدای این نشست رهبانی در خصوص نحوه شکل گیری نمایش «کابوس نامه» گفت: اجرای نمایش «کابوس نامه» از یک کارگاه آموزشی شکل گرفت که حدود یک سال بود که در آن کارگاه هنرجویانی برای تربیت هنرپیشگی و ورود به تئاتر با من همگام بودند.
وی ادامه داد: در این کارگاه یک روز از هنرجویان خواستم تا در مدت ۳ ماه خوابهایی را که می بینند را روی کاغذهای کاهی به تصویر بکشند، بعد از ۳ ماه کاغذ ها کنار هم چیده شده و در این میان خواستم تا جملاتی را در کنار این نقاشی ها بنویسند و این جملات بی ربط در کنار هم گذاشته شد و نهایتا از میان آن جملات ۱۰ نمایشنامه کوچک در آمد که با مشورت با بچه های گروه ۶ نمایشنامه کوچک را برای اجرا انتخاب کردیم. این کار ۱۲ بازیگر دارد .
کارگردان نمایش های «درانتظار گود» و «کرگدن» شکل اجرایی این نمایش را اینگونه عنوان کرد: کار به شیوه ای خاص اجرا می شود و در آن حس بینایی که مهمترین عنصر در تماشای تئاتر است را از مخاطب گرفتیم و سعی کردیم تا حواس دیگر مخاطب را در کار جایگزین بینایی کنیم.
وی افزود: ما در این کار قصد داریم تا مخاطب را وارد فضای خواب هایمان کنیم. در این کار نیز چند دسته تماشاگر داریم عده ای که فقط آن بخش از کار را که می خواهند دریافت کنند، عده ای دیگر تماشاگرانی هستند که تا پایان کار را دیدعه و در خصوص آن نظرشان را می دهند.
وحید رهبانی تاکید داشت: این نمایش بیشتر از آنکه شبیه به تئاتر باشد شبیه به داستان و رمان است و باید در این کار بیشتر تئاتر را بشنویم تا ببینیم. معتقدم آینده تئاتر به دست کسانی است که بتوانند بنویسند.
در ادامه این نشست بهزاد مرتضوی مدیر تماشاخانه پارین گفت: لذت دیدن این نمایش مانند لذت خواندن داستانی از همینگوی است که در زمانی که مخاطب این کار قرار می گیرید از چشم بیرونی به چشم درونی می رسید و ذهنتان بازسازی می شود.
وی خاطرنشان کرد: هر فردی براساس خودش از واقعه این نمایش بهره می برد و این کار باعث می شود تا مخاطب به آنچه که تاکنون در تئاتر مواجه نبوده روبه رو شود.
این کارگردان در پایان از اظهار داشت: همیشه دغدغه ام سالنی برای تئاتر بوده که بتوانیم در آمن کار کنیم و زمانی که خبر مزایده زیرزمین موزه زمان را دیدم در ذهنم سالن تئاتر نقش بست و خوشبختانه این اتفاق خوشایند با حضور وحید رهبانی شکل گرفت.

کد خبر: 48347
Share/Save/Bookmark