نشست مجموعه تلويزيوني «فاصلهها» شنبه (23 مرداد ماه) برگزار شد و حسين سهيليزاده(كارگردان)، محمدرضا شفيعي(تهيهكننده)، مسعود بهبهانينيا(نويسنده) و حسن جوهرچي و شهرام عبدلي (دو تن از بازيگران اين سريال) به پرسشهاي خبرنگاران پاسخ گفتند.
به گزارش هنر نیوز به نقل از ايسنا،در نشست «فاصلهها» تهيهكننده بر پرهيز از شعارزدگي در اين سريال تاكيد كرد. كارگردان گفت كه تمايل داشته بدون استعاره و خيلي صريح پيامهاي سريال را ارائه دهد. نويسنده بر اتخاذ رويكردي صادقانه در پيشبرد قصه تاكيد كرد و شهرام عبدلي گفت كه ديگر قصد ندارد نق شمنفي بازي كند. حسن جوهرچي هم به جدي نگرفتن تلويزيون از سوي مخاطبان انتقاد كرد و اينكه سازندگان برنامههاي تلويزيوني با در نظر گرفتن چنين ويژگي سريالها را ميسازند.
نمايش اختلاف نسلها در «فاصلهها»
در نشستي كه عوامل سريال «فاصلهها» با خبرنگاران داشتند، حسين سهيليزاده با اشاره به اينكه در سريال «فاصلهها» خواسته است اختلاف نسلها را نشان دهد، گفت: ميخواستيم فاصله اعتقادي كه بين دو نسل وجود دارد را به تصوير بكشيم.
وي درباره تصاويري كه از صحنههاي دفاع مقدس در اين سريال پخش شد، اظهار كرد: اين تصاوير بسيار كم بود و به خاطر زمان كمي كه داشتيم نتوانستيم هماهنگيهاي لازم را انجام دهيم و مجبور شديم از فيلمهاي آرشيوي استفاده كنيم.
او در رابطه با تاثيرپذيري شخصيت «نيما»، «ساسان» و «سعيد» از يكديگر گفت: قرار نيست كه شخصيتها از يكديگر تاثير بگيرند؛ همانطور كه ممكن است پسر يك روحاني نماز نخواند.
وي تصريح كرد: قوانين اجتماعي، قانون خودشان را دارند و نميتوان براي آن حدودي تعيين كرد.
اين كارگردان با بيان اينكه گاهي آدم براي پسر خودش نميتواند كاري كند، اما براي غريبهها ميتواند، عنوان كرد: رفتارهاي محسن و هر حركت او منجر به اشتباه بعدي سعيد ميشد و اين روند مرتب تكرار ميشد.
ميخواستم پيامهايم رو باشد
اين كارگردان درباره پيامهاي اين سريال نيز گفت: مردم ما به دنبال آموزش هستند و اين را از ما ميخواهند. من در اين سريال ميخواستم كه پيامهايم رو باشد و بدون استعاره خيلي صريح پيامهاي سريال را ارائه دهم.
اظهار نظر درباره فارسيوان
كارگردان سريال «فاصلهها» درباره شبكههايي مانند فارسيوان كه مخاطباني را جذب كردند، اظهار كرد: جذابيتهايي كه اين شبكهها دارند را ما نداريم و حرفهايي كه ما ميزنيم، آنها نميتوانند بگويند.
وي ادامه داد: بايد آنقدر پر باشيم كه بتوانيم مخاطب را به سمت رسانهي ملي بكشيم. سريال «فاصلهها» ثابت كرد كه ميتوان با حرفهاي ارزشي مردم را به سمت تلويزيون آورد و همين كه توانستيم با اين شبكهها رقابت كنيم، بزرگترين موفقيت است.
ساخت سريال «فاصلهها» براي افراد سنتي
شهرام عبدلي نيز درباره استقبال مردم از سريال «فاصلهها» گفت: 70 درصد مردم ما سنتي هستند و سهيليزاده براي اين 70 درصد سريال را ساخت.
عبدلي و دوري از نقشهاي منفي
حسين سهيليزاده درباره انتخاب بازيگران اظهار كرد: براي انتخاب بازيگر آنچه در ذهن شكل ميگيرد انتخاب اوليه است، اما مهم اين است كه بهترينها انتخاب شوند.
شهرام عبدلي، بازيگر اين سريال نيز با بيان اينكه تا چند وقت پيش دوست داشتم نقشي كه انتخاب ميكنم پيچيدگيهاي خاصي داشته باشد، اظهار كرد: ديگر دوست ندارم نقش منفي كار كنم؛ زيرا مردم ما خيلي تحت تاثير قصه هستند و كساني كه نقش منفي بازي ميكنند مانند شمرخوان در تعزيه شدهاند.
وي تاكيد كرد: در خود تعزيه هم بهترين بازيگر، نقش شمر را ايفا ميكند، اما در ايران به اين مساله بها داده نميشود و تا به حال نديدهام از نقش منفي خوبي كه بازي كردهام، تعريف و تمجيد شود.
وي ادامه داد: فقط آقاي ضرغامي در سريال «رستگاران» به من گفتند كارتان خوب بوده است.
شهرام عبدلي با اشاره به اينكه در تمام دنيا اسكارهاي بزرگ براي نقشهاي منفي است، عنوان كرد: از اهالي مطبوعات ميخواهم كه به بازيگران قدرت ريسك بدهند.
او گفت: بازيگران به مطبوعات ما نياز دارند تا آنها به تهيهكنندهها و كارگردانها جهت بدهند تا از آنان در نقشهاي متنوع استفاده كنند.
وي با ابراز گلهمندي از تمام كساني كه تنها وي را در نقشهاي منفي ميشناسند، گفت: سعي ميكنم از اين پس تنها نقشهاي مثبت بازي كنم تا اين مسائل و مشكلات پيش نيايد.
شهرام عبدلي ارائه نقش منفي را سخت دانست و گفت: بسيار سخت است كه برعكس ويژگيهايي كه داريم عمل كنيم و اين به معني عكس روح و ذهن عملكردن است.
مردم ما نسبت به تلويزيون جدي نيستند
حسن جوهرچي نيز با اشاره به اينكه هر بازيگري دوست دارد همهي جنبههاي يك انسان را ارائه بدهد، اظهار كرد: بشر هم ميتواند منفي باشد و هم مثبت؛ خيلي وقتها نقش، منفي نيست، بلكه رفتار آن نقش اشتباه است.
وي ادامه داد: بايد به سابقهي شخصيت رجوع كنيم تا ببينيم عملكردش به چه دليل بوده و چه جرياني را طي كرده است.
او گفت: كاراكترهاي مثبت زندگيمان نيز در برخي موارد كار منفي ميكنند و عملكردشان اشتباه است.
جوهرچي با بيان اينكه در مواجههي نخست گذشته را به تماشاگر نشان ميدهيم، گفت: گذشته را هركس به ديد خود ميبيند و مخاطب است كه بايد قضاوت كند.
وي تاكيد كرد: گاهي نويسنده با يك جمله بخشي از قصه را نشان ميدهد و پيام فيلم را منتقل ميكند.
او با اشاره به اينكه برخلاف كشورهاي ديگر هنوز مردم ما نسبت به تلويزيون جدي نيستند، عنوان كرد: تماشاگر ما هنوز خيلي حرفهاي نيست و همزمان با تماشاي تلويزيون به كارهاي ديگر خود نيز ميپردازد و سازندهها نيز به اين موضوع توجه دارند و براين اساس فيلم خود را ميسازند.
چه لزومي دارد قصهاي معمولي را از نويسندهي شهرستاني بدزدم
مسعود بهبهانينيا، نويسنده سريال «فاصلهها» با اشاره به اينكه اولين سريالي كه كار كردم به سال 77 برميگردد، اظهار كرد: موضوع خانواده و خواهر و برادر و والدين و فرزندان، در تمام آثارم وجود داشته است و در هر كدام از يك زاويه به آن پرداختم.
وي گفت: براي سريال «فاصلهها» به اين مباحث رجوع كردم و يك مبناي علمي را از لحاظ جامعشناسي رعايت كردم.
او درباره شكايتي كه نسبت به فيلمنامهي «فاصلهها» شده بود، گفت: مرجعي مانند خانه سينما وجود دارد كه اگر كسي در رابطه با سرقت فيلمنامه شكايتي داشته باشد ميتواند به آنجا رجوع كند.
وي تاكيد كرد: چه لزومي دارد يك قصهي معمولي را از نويسندهي شهرستاني بدزدم. كسي كه در اين رابطه شبههاي دارد، قبل از هر چيزي بايد كارش را ثبت كند و بعد از آن اگر مشكلي وجود داشت مطبوعات جاي اينگونه اختلافات نيست و بايد به صورت قانوني اقدام كنيم.
تلاش كرديم صادقانه جلو برويم
مسعود بهبهانينيا با اشاره به اينكه تلاش ما اين بوده است كه صادقانه جلو برويم، اظهار كرد: اين قصه سعي داشت حق را به طرفين بدهد و در پايان داستان نيز ميبينيم محسن به اشتباهات خودش پي ميبرد و متوجه ميشود فقط اين اشتباه به دليل لجبازي بوده است. ما روند تغييركردن پسر و پدر را به موازات هم ميبينيم.
نويسندهي اين سريال درباره نقش عمو در سريال «فاصلهها» اظهار كرد: ما از ابتدا پدر و پسر را نقد كرديم. پدر ما عليرغم خوبيها و ارزشهاي مثبتي كه دارد روشهايش غلط است.
وي تصريح كرد: ما بايد كسي را در قصه ميگذاشتيم مانند حاج رضا كه مرتب به پدر اشتباهاتش را بگويد.
روشهاي محسن سعيد را به خطا مياندازد
وي گفت: كاراكتر و شخصيتهاي اصلي ما پدر و پسر هستند و حاج رضا تنها يك تيپ است، تيپي كه از ابتدا تا انتها يك وضعيت دارد، اما درحقيقت شخصيتي مانند محسن از نقطهي الف شروع ميكند و به نقطه ب ميرسد. يعني محسن در روند قصه عوض ميشود، ولي رضا عوض نميشود.
او با اشاره به اينكه نبايد از شخصيت رضا توقعي داشته باشيم، عنوان كرد: شخصيت رضا را ما گذاشتيم براي اينكه محسن را بتوانيم نقد كنيم. محسن يك شخصيت مثبت مذهبي با سوابق مشخص و با باورهاي درست است ما در مباني محسن بحثي نداريم، اما در روشهايش اشكال وجود دارد.
او تصريح كرد: روشهاي محسن باعث ميشود سعيد به خطا بيفتد و اينگونه فرزندش را به سقوط وا ميدارد. توجه داشته باشيم ما بر روي نصيحتهاي محسن و خود رضا دست گذاشتهايم و روشهاي اوست كه بايد براي محسن معيار باشد.
چرا فردي مذهبي روشهاي غلط دارد
وي با بيان اينكه خيليها انتقاد ميكردند چرا محسن كه فردي مذهبي است رفتارهاي غلط دارد، اظهار كرد: ما قصدمان اين بود كه بگوييم لزوما خوبي و نصحيتكردن آدمهاي خوب كارساز نيست. اين مساله در طول قصه نقد ميشود كه كمتر به آن توجه شده است.
وي تاكيد كرد: ميبنيد كه در پايان قصه محسن عوض شد و ديگر نصحيت نميكند و به جاي نصيحت اعتماد و همدلي ميكند.
«فاصلهها» شعارزده نبود
در نشست سريال «فاصلهها» محمدرضا شفيعي اظهار كرد: آنچه در بين مردم و منتقدان باب شدهاست اين است كه بعضي افراد برخي آثار را شعارزده ميخوانند. در صورتي كه سريال «فاصلهها» پيامش را به زبان ساده انتقال داد و مقولهاي به نام شعارزدگي وجود ندارد.
تهيهكننده ادامه داد: دليل شعارزده نبودن فاصلهها موفقيت اين سريال و مخاطب بسياري است كه پيدا كردهاست.