سخت‌ترین کار دنیا، خلق کردن است
در نقد «شهر هرت» عنوان شد
سخت‌ترین کار دنیا، خلق کردن است
کتاب کمیک‌استریپ «شهر هرت» بزرگمهر حسین‌پور، با حضور کامبیز درمبخش، فریدون عموزاده خلیلی و نویسنده کتاب ۱۲ دی‌ماه در شهر کتاب مرکزی نقد و بررسی شد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۱۱
به گزارش هنرنیوز؛ بر اساس گزارش رسیده، در ابتدای این مراسم، کامبیز درمبخش درباره کاریکاتور گفت: به نظرم کسانی که کاریکاتور را دنبال می‌کنند و این رشته هنری را دوست دارند، مثل آدم‌های دیگر نیستند و عقل‌شان بیشتر است!

وی اضافه کرد: به عنوان یک کاریکاتوریست حرفه‌ای، همیشه کار همکاران خوبم را دنبال و از آثارشان استقبال می‌کنم و امروزه به دلیل فراگیر شدن وسایل ارتباط جمعی و وفور اینترنت، راحت‌تر و بیشتر می‌توانیم کارهای خوب کاریکاتوریست‌های دنیا را دنبال کنیم. یکی از این کاریکاتوریست‌ها هم بزرگمهر حسین‌پور است.

درمبخش ادامه داد: البته فقط کار یک هنرمند نیست که اهمیت دارد، شخصیت هم مهم است و آقای حسین‌پور، شخصیت دوست‌داشتنی و جذابی هم دارند. به هرحال به دلیل کارهای خوب ایشان و همین‌طور درصد پایین مطالعه و خرید کتاب در ایران، توصیه می‌کنم همه کتاب ایشان را بخرند تا با کمک یکدیگر بتوانیم بخشی از مشکل کتاب‌خوانی در ایران را حل کنیم.

این کاریکاتوریست همچنین گفت: آشنایی من و بزرگمهر حسین‌پور از ۱۲ سال قبل و از مجله گل‌آقا آغاز شد و تا به حال ادامه دارد. اگرچه می‌گفت که شاگرد است اما واقعاً یک استاد بود و چشمانش مثل یک دوربین کار می‌کرد. او شخصیت‌هایش را از دور و نزدیک می‌کشید درحالی که طرح‌های من معمولاً از پهلو و نیم‌رخ هستند. علاوه بر اینها حسین‌پور کمیک‌استریپ‌های جذابی هم می‌کشد که برخلاف نام غربی آن، به شدت ایرانی است و همه اینها باعث می‌شود من او را یک کاریکاتوریست حرفه‌ای بدانم که خیلی خوب کار می‌کند.

فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده و مدیرمسئول مجله چلچراغ نیز در این مراسم گفت: اساساً همکاری من با آقای حسین‌پور از مجله چلچراغ و از سال ۸۱ شروع شد؛ زمانی که به دنبال روایت و بیانی تازه در نشریه بودیم چراکه شخصاً معتقد بودم اگر بیان تازه‌ای نداشته باشیم، چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام کلیشه‌های سابق را دوباره تعریف کنیم.

وی ادامه داد: یکی از راه‌هایی که برای رسیدن به این هدف انتخاب کردیم، صفحه کمیک‌استریپ بود. خوشبختانه در همان زمان، آقای حسین‌پور هم به روایت و بیان تازه رسیده بود و با هم همراه و هم‌قدم شدیم. اسم صفحه را هم گذاشتیم «ساندویچ» چون می‌خواستیم شیوه بیان‌مان، تند، سریع، جذاب و موثر باشد و قرار بود همه اینها را در بسته‌ای مثل ساندویچ به مخاطب عرضه کنیم.

عموزاده خلیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برداشت حسی و شخصی من درباره ادبیات و هنر این است که این دو تا زمانی ارزش و اعتبار دارند و ماندگار می‌شوند که به مرحله خلق برسند؛ در غیر این‌صورت، کلیشه هستند. به همین دلیل هم سخت‌ترین کار دنیا، خلق کردن است، خلق یک جهان تازه، و به نظر من بزرگمهر توانسته به این خلق تازه برسد.

وی ادامه داد: او توانسته تمام ابعاد یک جهان واقعی و از جمله «ثابت» و «گرانش» را در کارهایش پیاده کند به اضافه اینکه این جهان تازه، با خلق شخصیت و کاراکتر هم همراه بوده است؛ نکته‌ای که به عقیده من، نقطه عطف و نقطه موفقیت هنرمند به حساب می‌آید. شما اگر به کارهای ایشان نگاه کنید، متوجه کاراکتر گوساله، پدربزرگ گوساله و دیگر موجودات آن می‌شوید، شخصیت‌هایی که یک جهان واقعی را شکل و مخاطب را تخت تاثیر قرار می‌دهند.

این نویسنده همچنین گفت: حتی به نظرم اگر جاهایی هست که هنر و ادبیات ما توقف کرده و نمی‌تواند پرواز کند، به این علت است که قادر به خلق کردن نیست.

بزرگمهر حسین‌پور آخرین میهمان این برنامه بود که درباره علاقه‌اش به حیوانات از دوره کودکی سخن گفت و اظهار کرد: به نظرم دوست داشتن حیوانات چیزی نیست که غیرعادی باشد و بتوانیم درباره ریشه‌های این علاقه از کسی سوال کنیم. به نظر من کسانی که حیوان‌ستیز هستند، عادی نیستند. حتی من وقت‌هایی که گوشت می‌خورم، صدای قدقد و بع بع حیوانات را می‌شنوم و واقعاً خیلی کم گوشت مصرف می‌کنم. نه اینکه پای اعتقادات و تعصبات وسط باشد، بیشتر به این دلیل که دیگر دلم نمی‌آید گوشت‌شان را بخورم.

وی ادامه داد: شکل‌گیری سوژه‌های کتاب «شهر هرت» هم خیلی جالب بود؛ ایده دیدن و حس کردن دنیا از نگاه حیوانات زمانی به فکرم خطور کرد که سرباز بودم و در بیابا‌ن‌های قزوین، تعداد زیادی سوسک و مورچه زیر پاهایم له می‌شدند. به علاوه، آن زمان، روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشتم و با کشیدن این کاریکاتورها توانستم از تلخی آن دوره کم کنم.

ایسنا نوشت: در پایان این نشست، جشن امضای کتاب «شهر هرت» در کافه کتاب شهر کتاب مرکزی برگزار شد.
کد خبر: 87047
Share/Save/Bookmark