«بود و نبود» بازنمودی از تخیلات انسانی
یادداشتی بر نمایشگاه آثار سیما نجفی در گالری فروهر؛
«بود و نبود» بازنمودی از تخیلات انسانی
نمایشگاه نقاشی‌های علی ندایی و سیما نجفی با عنوان «بود و نبود» در حال برگزاری است. ازین رو در یادداشتی کوتاه به آثار او دوباره نگاه می کنیم.
 
تاريخ : جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۵۴

نمایشگاهی از آثار علی ندایی و سیما نجفی در نگارخانه فروهر در حال برگزاری است.این نمایشگاه بیش از ۲۰ تابلو از این دو هنرمند به نمایش در آمده است. 

در آثار سیما نجفی رنگ به طرزی ماهرانه بر بوم می نشیند و به رقص در می آید. آنچه او از نقاشی می داند، شناختی اصولی از رنگ و حساسیت های حاکم بر آن است. استفاده از رنگ به واسطه ی نیرویی که در خود دارد، باید با پیگیری و دقت فوق العاده ای اتفاق افتد. 

رنگ در آثار او شفاف و سرشار از زندگی است. او به طرزی ماهرانه رنگ را بر بوم می نشاند و به فضایی خیال انگیز می آفریند. اگر آثار او را از حیث رنگ بررسی کنیم دو جنبه بر آن مترتب است. که یکی رعایت اصول ساختاری رنگ در فضای نقاشی است و دیگری خلوص رنگ و اثر آن بر روان و اندیشه ی مخاطب. 

اگر از حیث مبانی و اصول رنگ بر این آثار بنگریم در خواهیم یافت که

قدرت رنگ در انتقال مفاهیم به طرزی قابل توجه، و اثر گذار در آثار نجفی پیدا است؛ ازین رو به خوبی بیانگر اندیشه هنرمند است.
رنگ به ادراکات انسانی باز می گردد و از این رو به طور مستقیم بر آن اثر می گذارد. هنگامی که اثر منتزع از امر واقع است، هنرمند با بهره از منطق و اندیشه ی خویش در واقعیت دخل و تصرف می کند. و اثر را منتزع از جهان واقع خلق می کند. این بدان معناست که وی خیال را در اثر دخیل کرده و مفهومی به ذهن مخاطب می رساند که گرچه خارج از مفاهیم دنیای مادی نیست، صورتی مثالی به خود گرفته است. 

در واقع در چنین شرایطی هنرمند با دخل و تصرف در جهان پیرامون مفهومی را به مخاطب القا می کند که بارها فلسفی تر و جامع تر از ظواهر اجسام است.تلاش در جهت ارائه ی چنین پرداختی باید به بهره مند از اندیشه ای بلند و توانمند باشد؛ چرا که این گونه پرداخت اگر از منطقی خاص بهره گیرد نه تنها برای مخاطب قابل فهم نخواهد بود؛ بلکه در ذهن او اثری منفی و برداشتی نادرست خواهد آفرید و او را به بی راهه خواهد کشاند. 

اگر نقاشی را از دیدگاه اصول فرم و رنگ بررسی کنیم؛ درخواهیم یافت که نقاشی در دو وجه بازنمود می یابد.
کاربرد رنگ را اگر از جنبه زیبایی شناسی مورد بررسی قرار دهیم؛ پی خواهیم برد، رنگ آیینه ای برای نمایش فضا و مکان و زمان در نقاشی است. رنگ را به سهولت می توان ابزاری برای انتقال احساس هنرمند به مخاطب خواند. 

قدرت رنگ در انتقال مفاهیم به طرزی قابل توجه، و اثر گذار در آثار نجفی پیدا است؛ ازین رو به خوبی بیانگر اندیشه هنرمند
آثار او در بر دارنده نوعی از واقع‌گرایی همراه با تخیل است.
است.
آثار ارائه شده توسط نجفی گرچه شاید از نگاه یک پژوهشگر هنر، از تخیل فرمی کمی فاصله داشته باشد اما استفاده درست و به جا از رنگ چنان تأثیری بر بوم های او دارد؛ که ضعف ایده را به سادگی در آثار او می‌پوشاند.

اگر آثار او را از جنبه سبک شناسانه بررسی کنیم در خواهیم یافت که آثار او در بر دارنده نوعی از واقع‌گرایی همراه با تخیل است. این تخیل نه به طرزی کامل که به شکلی کمرنگ در آثار او پیداست. این موضوع آثار او را به فضایی معناگرا نزدیک می‌کند، گرچه جای دادن آثار او در غالب یک سبک خاص به سختی امکان پذیر است؛ اما می‌توان گفت او سعی داشته است تا فضای شخصی خویش را بیابد. در میان آثار او اثرپذیری از گذشته‌ای مبهم مشهود است. به عبارت دیگر هنرمند تلاش دارد تا از گذشته خویش فاصله گیرد و آینده‌ایروشن را در آثارش به نمایش بگذارد. 

«بود و نبود» نقاشی‌های علی ندایی و سیما نجفی گالری فَروَهَر
۶ تا ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۹۰ ساعات بازدید: ۱۲ تا ۲۰ / پنج‌شنبه‌ها ۱۲ تا ۱۸ / جمعه‌ها ۱۸ تا ۲۰گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است.بلوار آفریقا (جردن)، نبش کوچه‌ی گلستان، شماره‌ی ۲

کد خبر: 110
Share/Save/Bookmark