پوستر جشنواره موسيقي فجر يكي از كم ايرادترين پوسترها بود
پوستر جشنواره بيست و هفتم موسيقي فجر یکی از کم ایرادترین و سالم ترین کارهایی بود که اصول دیزاین و توانایی ارتباط با مخاطب را درنظر گرفته بود
تاريخ : دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۸
به گزارش هنرنیوز، آرش تنهايي گرافيست در خصوص پوستر اين دوره از جشنواره گفت: من معتقدم که برای خیلی از جشنواره ها پوستر بیشتر جنبه تشریفاتی و بعضا الزامی دارد، به همین دلیل بیشتر مدیران در سال های گذشته این دغدغه را نداشته اند که پوستر باید در حد یک جشنواره ملی و یا بین المللی طراحی و معرفی شود.شاید به همین دلیل است که در این سال ها کمتر شاهد پوستری بودیم که به عنوان یک شاهکار و اثر ماندگار در تاریخ رویدادهای هنری باقی بماند. این در حالی است که جامعه هنری این دغدغه را همواره دشته و دارد. با این وجود جای خوشحالی دارد که جشنواره ای در این سطح به طراحی که چنین کارنامه و رزومه خوبی دارد سفارش کار می دهد.
وي با خوب ارزيابي كردن پوستر جشنواره بيست و هفتم ادامه داد: با نگاه به پوسترهای سایر جشنواره های فجر که به واقع در حد و اندازه یک جشنواره ملی و بین المللی نبودند فکر می کنم این پوستر یکی از کم ایرادترین و سالم ترین کارهایی بود که اصول دیزاین و توانایی ارتباط با مخاطب را درنظر گرفته بود. چینش تصویر و کلام یکدست بود،اما خلاقیت و شوکی را که یک پوستر در اولین برخورد به مخطاب وارد می کند در اندازه کارهای قبلی این هنرمند ندیدم.
اين گرافيست ادامه داد: نباید این نکته را فراموش کرد که تنوع موسیقی های مختلف باعث می شود که هر کاری را نتوانیم ارائه دهیم.از سوی دیگر بحث تعدد سلیقه مسوولان جشنواره به عنوان بالاترین سطح تصمیم گیری و از سوی دیگر مخاطبان را هم نباید نادیده گرفت .این در حالی است که طراح ناخوداگاه نمی تواند از تمام پتانسیل و انرژی خودش بهره بگیرد در حالیکه این اتفاق از سوی مخاطبان احساس نمی شود.
تنهاي ادامه داد: طراحی پوستر راه رفتن بر روی یک خط باریک است که طراح در این مسیر ترجیح می دهد کاری وزین و در عین حال با دیزاینی سالم ارائه دهد. پس می بینید که محدودیت های طراحی در چنین مسیری خیلی اهمیت دارد و راضی کردن سفارش دهنده کاری سخت است و به همین دلیل نگاه مخطاب در اولویت نخست قرار نمی گیرد اما باز هم معتقدم که در چینی شرایطی این دو پوستر کم ایراد و سالم بود.
وي در خصوص پوستر بخش بین الملل گفت: پوستر بخش بین الملل کار خیلی خوبی بود.زیرا وقتی کل جشنواره ها را ارزیابی می کنیم خیلی ایده های نو و جدید دیده نمی شود.از سوی دیگر باید به این نکته هم توجه داشت که جشنواره ای با این حد گسترده از مخاطبان جای برخوردهای روشنفکری نیست و اگر پوستری با این ویژگی کار شود قطعا برخورد خوبی با آن صورت نمی گیرد.
تنهايي در خاتمه خاطر نشان كرد: فکر می کنم که چنین جشنواره هایی جای تجربه گرایی یک دانشجو و یا طراح تازه کار نیست.بلکه باید فردی که در سکوی بالایی از طراحی قرار دارد،وارد این عرصه شود زیرا اینجا محل بروز و رقابت حرفه ای هاست به شرط انکه حرفه ای عمل کنند.