تدوین اطلس کتیبه های ایران باستان
تدوین اطلس کتیبه های ایران باستان
اطلس کتیبه های ایران باستان به منظور جمع آوری اطلاعات کتیبه های منقول و غیر منقول استان ها به همت پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون تدوین می شود .
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۱
به گزارش هنرنیوز؛کتایون فکری پور مدیر پروژه ملی اطلس کتیبه های ایران باستان با بیان این مطلب تصریح کرد :این اطلس به صورت یک سایت دو زبانه و برای جمع آوری اطلاعات کتیبه های منقول و غیر منقول استانها طراحی شده است.

او افزود:برای تکمیل این طرح در حال حاضر اولویت با کتیبه های فارسی باستان، پهلوی اشکانی و ساسانی داخل کشور است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده زبان شناسی ، متون و کتیبه ها گفت : به مرور زمان کتیبه های غیر ایرانی ،عیلامی و اکدی داخل کشور و کتیبه های ایرانی خارج کشور به مجموعه اضافه خواهد شد.

به گفته فکری پور ، اطلس کتیبه ها به ۸ بخش شامل کتیبه های غیر منقول، کتیبه های منقول، مهر، گل مهر، سکه، آجرنوشته، سفال و گل نوشته تقسیم بندی شده است .

وی در توضیح روش کار این اطلس گفت: در بررسی های میدانی علاوه بر شناسایی کتیبه-های صخره ای، فهرستی از اشیای کتیبه دار موجود در موزه استانها تهیه می شود (تمامی اشیاء کتیبه دار سالن ها و مخزن موزه ها شامل سکه ها، مهرها، سفال نوشته ها، پوست نوشته ها و ...)سپس شناسنامه مخصوص آنها که شامل اطلاعات باستانشناسی، حرف نویسی، آوانویسی و ترجمه کتیبه هاست، تکمیل و سرانجام اطلاعات شناسنامه ها وارد سایت خواهند شد.

به گفته او ، هم اکنون سکه های استان زاهدان، کتیبه های گنج نامه همدان، کتیبه خوسف خراسان، کتیبه های فارسی باستان تخت جمشید وارد سایت شده است .
وی در گفت و گو با خبرنگار سایت پژوهشگاه (richt.ir) افزود: وارد کردن اطلاعات کتیبه های فارسی میانه صخره ای استان فارس، کرمانشاه، اردبیل، کهگیلویه و بویر احمد و خراسان رضوی در برنامه آتی اطلس قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،فکری پور ابراز امیدواری کرد بروز رسانی سایت در چند ماه آینده به پایان رسیده و اطلاعات جدید وارد آن شود.

او تصریح کرد : لینک اطلس کتیبه های ایران باستان در سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به آدرس (richt.ir) موجود است.

گفتنی است ، در سال ۱۳۸۸ پیشنهاد طرح ملی اطلس کتیبه های ایران باستان از طرف دکتر کتایون فکری پور به پژوهشکده زبانشناسی ،کتیبه ها و متون ارایه و در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای پژوهشی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رسید.
کد خبر: 90854
Share/Save/Bookmark