تله فیلم سازی عرصه آزمون و خطا نیست
اسماعیل عفیفه در گفتگو با هنرنیوز؛
تله فیلم سازی عرصه آزمون و خطا نیست
اسماعیل عفیفه تهیه کننده تلویزیون گفت: تله فیلم سازی عرصه آزمون و خطا نیست و به نظرم با رواج آثار سطحی در زمینه تله فیلم، به نوعی به عرصه تله فیلم توهین شده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۰۱

اسماعیل عفیفه تهیه کننده تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تلویزیونی هنرنیوز اظهار داشت: امسال بیشتر درگیر ساخت مجموعه تلویزیونی «زمانه» به کارگردانی «حسن فتحی» بودم کمتر فرصت داشتم تا به ساخت سریال یا تله فیلم دیگری فکر کنم.
وی افزود: صحبت‌هایی برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی و تله فیلم شده است که هنوز سرنوشت ساخت آن‌ها مشخص نیست و در آینده‌ای نزدیک در خصوص ساختشان صحبت خواهم کرد.
این تهیه کننده تلویزیون در ادامه تصریح کرد: ساخت مجموعه‌های تلویزیونی و تله فیلم برای تلویزیون مشکلات و دشواری‌ها وگرفتاری‌های خاص خود را دارد و در هر دو حوزه یک سری مسائلی در بخش پخش وجود دارد که تهیه کننده و فیلم ساز را مجبور می‌کند که در هنگام ساخت اثر به آن‌ها توجه و در حد امکان آن‌ها را رعایت کند. بنابراین تهیه کنندگی هر دو حوزه سریال سازی و تله سازی نیاز به تخصص و کار‌شناسی خاص خوداش را دارد.
وی با اشاره به اینکه تحقیق و پژوهش مهم‌ترین عنصر در ساخت سریال‌های تلویزیونی خاطرنشان کرد: متاسفانه در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی دو مقوله بسیار مهم تحقیق و پژوهش فراموش شده و به همین دلیل عموم آثار جذابیت وگیرایی وجذاب بودن برای مخاطب را از دست داده‌اند. این مشکل در آثار مناسبتی بیشتر به چشم می‌خورد. زیرا که فیلمنامه‌های این گونه آثار با شتاب و عجله به نگارس درمی آیند و در هنگام پخش این آثار تاثیرگذاری خود را نسبت به مخاطبان ازدست می‌دهند.
عفیفه اضافه کرد: شبکه‌های مختلف تلویزیون باید از نویسندگان مختلف برای کار در تلویزیون دعوت کنند ونباید مدام یک عده خاص دست به نگارش سریال‌های ما بزنند. همچنین نویسندگان ما باید به لحاظ مالی نیز تامین باشند چون بی‌پولی یک نویسنده باعث خواهد شد که وی کارهای زیادی را برای نگارش قبول کند و در نتیجه کیفیت آثار افت خواهد کرد وآثار به سمت سطحی نگری و سر هم بندی خواهد رفت.
وی تاکید کرد: من به عنوان تهیه کننده مدام با تلویزیون کار می‌کنم به خوبی با بخش‌های نظارت، بازبینی و... آشنا هستم ومی دانم که باید یک تهیه کننده مطابق با برنامه‌ها و استانداردهای تلویزیون پیش برود. واگر خارج از آن عمل کند ممکن است به مشکل بربخورد. اما این به معنای این نیست که دایره‌ آثاری را که می‌سازیم محدد کنیم چون می‌دانیم مثلا فلان صحنه ممیزی خواهد شد، بلکه معتقدم باید سطح کار‌ها بالا ببریم و به آثار وسعت ببخشیم. تا توانایی رقابت با آثار سطحی و مبتدل شبکه‌های ماهواره‌ای را داشته باشیم و با کیفیت بخشیدن به آثارمان اجازه ندهیم که مخاطبان به سمت شبکه‌های ماهوارهای بروند.
تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «میوه ممنوعه» در ادامه خاطرنشان کرد: به هرحال مشکلات مالی در تلویزیون وجود دارد و من هم در این زمینه بی‌تجربه نیستم اما من درآثاری که تهیه کننده بودم تلاش کردم که این مشکلات روی کیفیت آثار تاثیرگذار نباشد. چون به حال همه ما و عوامل گروهی سریال سازی پذیرفته‌ایم که با این گونه شرایط و مشکلات کار کنیم و به کیفیت آثارمان لطمه‌ای وارد نشود. ازطرفی کار در تلویزیون قواعد خاص خود را به همراه دارد وتهیه کننده وکارگردانی که برای تلویزیون سریال یا تله فیلم می‌سازد کاملا با مقررات موجود آشناست.
وی در خصوص کیفیت پایین برخی از تله فیلم‌های تلویزیون هم ابزارداشت: داستان کیفیت پایین تله فیلم‌ها، داستانی طولانی است. چرا که عرصه ساخت تله فیلم‌ها محلی برای آزمون و خطای یک عده فیلمساز و تهیه کننده شده است. دلیل این هم برمی گردد به اینکه تلویزیون به دنبال یک سری فیلمسازان وکارگردان جوان بود، اما دراین مسیر همه وارد شدند و همه نوع هم تله فیلم سطحی وضعیف ساخته شد به نظرم با رواج این گونه آثار به تله عرصه تله فیلم توهین شد. چرا که تله فیلم سازی عرصه‌ای کاملا جدی است و باید جدی هم گرفته شود وعرصه آزمایش و خطا نیست.
عفیفه اضافه کرد: عرصه آزمایش و آزمون و خطا مربوط به سینمای تجربی و جاهای دیگراست. دلیل دیگر ضعف تله فیلم‌ها را باید در بودجه کم آن جستجو کرد که باعث شده آدم‌های حرفه‌ای و با تجربه کمتر وارد این عرصه شوند و در مقابل آدم‌های بی‌تجربه وارد شدند و آثار به سمت سطحی نگری و ضعف رفته است. در نتیجه اگر قرار است آثار با کیفیت ساخته شود به نظرم باید بودجه آن نیز افزایش داشته باشد؛ بنابراین این دو دلیل، اصلی مشکلی اصلی تله فیلم هاست.
وی عنوان داشت: آدم‌های بی‌تجربه‌ای که وارد عرصه تله فیلم سازی می‌شوند فیلمنامه‌های ضعیفی را نیز با خود می‌آورند، فیلمنامه مناسب را نمی‌توان با بودجه اندک از فیلمنامه نویس خریداری کرد و ساخت. چون فیلم نامه خوب فرمت و قیمت خاص خود را دارد که با این بودجه اندک تله فیلم‌ها نمی‌توان آن‌ها را خریداری کرد. ازطرفی خیلی‌ها این روز‌ها می‌گویند که تله فیلم‌ها قرار است آنتن پر کن باشند، اگر کار بد باشد حتی برای پر کردن آنتن هم خوب نیست و مخاطب جذب نخواهد کرد.
عفیفه در پایان گفت: با وجود ورود بی‌تجربه‌ها به عرصه تله فیلم سازی و تجربه اندوزی آن‌ها کم کم کیفیت آثار در حوزه تله فیلم رو به بهبودی است می‌توان انتظار داشت که در آینده کمتر تله فیلم بی‌کیفیت و سطحی ساخته شود. چون اگر ساخته شود با توجه به حجم بالای شبکه‌های ماهواره‌ای توانایی جذب مخاطب را نخواهد داشت.

کد خبر: 52784
Share/Save/Bookmark