به گزارش هنرنیوز، مرجان اشرفی زاده که با دو فیلم «بهار نارنج» و «عصر بارانی »دربخش مسابقه فیلم های ویدئویی این دوره جشنواره بین المللی شهر حضور دارد در خصوص جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران گفت: به نظرم جدی ترین گونه در سینمای ایران فیلم کوتاه است زیرا پویا و شاداب است و سختی ها و محدودیت های دیگر بخش های سینمایی را ندارد.
وی با بیان اینکه در جشنواره فیلم شهر فیلم ها را از نظر موضوعی مورد مقایسه قرار دادیم، افزود: با توجه به وقفه ای که در برگزاری این جشنواره افتاده بود تعداد فیلم های خوب شرکت کننده در این دوره جشنواره زیاد بود ضمن اینکه ۸۰ درصد فیلم ها فیلم های خوبی بودند که ما باید از میان این خوب ها بهترین ها را انتخاب می کردیم. درواقع به نوعی انتخاب هایمان از لب مرز می گذشت و ناچار بودیم در هر صورت به برخی فیلم ها امتیاز خوب دهیم.
کارگردان فیلم«بهار نارنج» ادامه داد: برخی از فیلم ها از نظر کیفی و یا موضوعی فیلم های ارزشمندی بودند که در جشنواره های دیگر تقدیر هم شده بودند اما در رتبه بندی این جشنواره نتوانستند مقام بگیرند و این کار ما را هرچه سخت می کرد اما در هر صورت تلاش ما این بود که انتخاب هایمان کم خطا باشد و بهترین ها را انتخاب کنیم.
اشرفی زاده با بیان اینکه امیدواریم نتیجه انتخاب هایمان راضی کننده باشد گفت: من به عنوان فیلمساز بسیار خوشحالم که تعداد زیادی فیلم خوب کوتاه در سینمای ایران ساخته می شود. نکته جالب اینکه وقتی در جشن خانه سینما هیات انتخاب بعد از دیدن فیلم های کوتاه از سالن بیرون می آمد با هیات داوری فیلم های بلند مواجه می شدیم و ما هرچه از کیفیت فیلم های کوتاه تعریف می کردیم آنها از کیفیت فیلم های بلند ناراضی بودند.
وی در ادامه گفت: علی رغم اینکه گفته می شود تعداد جشنواره ها در ایران زیاد است معتقدم تعداد جشنواره هایی که در ایران برگزار می شود کم است. به عقیده من هرفیلم ساخته شده باید دارای یک تور جشنواره ای باشد تا خوب دیده شوند و تنها جایی که به دیده شدن فیلم ها کمک می کند همین جشنواره ها است.
کارگردان «عصر بارانی» ادامه داد: با اینکه بسیاری از فیلم های تلویزیونی برای شبکه های تلویزیون و ویدیویی ساخته می شود اما با اینحال بسیاری از آنها جایی برای دیده شدن ندارند و تنها جای دیده شدن این فیلم ها در جشنواره هااست. هرچقدر فیلمی در جشنواره های مختلف و تور جشنواره ای شرکت داشته باشد بازخوردهایش بیشتر است و این امر از نظر بالندگی و رشد برای فیلمسازان مزیت است و اگر هم جوایز کسب کند از نظر اقتصادی نیز برای فیلمساز سودمند است و این تکرار اعتبار بزرگی برای فیلمسازان محسوب می شود.
کارگردان فیلم «عصر بارانی » در بخش دیگری از صحبت خود در مورد کیفیت برگزاری جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز گفت: چند سالی بود که جای خالی برگزاری جشنواره فیلم شهر در سینمای ایران حس می شد. این رویداد یکی از جدی ترین جشنواره های سینمای ایران محسوب می شود زیرا هم ایجاد انگیزه در فیلمسازان برای تولید فیلم هایشان می کند و هم فرصت دیده شدن آثارشان فراهم می شود.
اشرفی زاده ادامه داد: جشنواره شهر گستردگی خوبی از نظر موضوعی در خود دارد. از آنجایی که جوامع به سرعت به سمت شهری شدن و ساختار شهری پیدا کردن پیش می روند باید از یکسری تذکرات، باید ها و نبایدها، معضلات و خوبی ها حرف زد و جشنواره شهر بهترین جا برای آن است برای اینکه از این موضوعات شهری در آن حرف زده شود .
وی همچنین گفت: جشنواره هایی که نگاه موضوعی دارند باید برای خود تولید اثر هم داشته باشند اینکه بخش محله جشنواره شهر به تولید اثر می پردازد بسیار خوب است اما جدای از این بخش تعدادی از تولیدات مستند و سینمایی هم باید خاص جشنواره و رونمایی در جشنواره تولید شود. امیدوارم جشنواره شهر تداوم داشته باشد تا بتواند بخشی از تولیدات شهری سینمای ایران را حمایت کند.
اشرفی زاده درباره حمایت شهرداری از فیلم های شهری و اجتماعی گفت: شهرداری می تواند برای انتقال پیام های انسانی خود از طریق حوزه فرهنگ و هنر که قوی ترین رسانه است استفاده کند مخصوصا هنر هفتم که گونه های مختلف را در بر می گیرد. با توجه به اینکه شهرداری بنیان مالی قوی دارد و دغدغه حمایت از سینما دارد انتظار می رود در کنار گسترش مباحث زیباسازی شهر به زیبا سازی فرهنگی هنری شهر تهران هم همت گمارد.
وی همچنین در خصوص راه اندازی بخش بهترین ایده فیلم نامه سینمایی در پنجمین جشنواره شهر گفت: از آنجایی که اساس و بنیاد ساخت فیلم را فیلمنامه تشکیل میدهد و از آنجایی که مشکل فیلمنامه همواره در سینمای ایران وجود دارد راه اندازی این بخش در جشنواره بین المللی فیلم شهر تاثیرگذار و سودمند است.
شایان ذکر است، پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ۳ تا ۱۲ خردادماه به دبیری سیاوش حقیقی در تهران برگزار می شود.