نخستین فیلمم را خواهم ساخت/ نگاهی به شهدای غواص
عباس شوقی در گفتگو با هنرنیوز:
نخستین فیلمم را خواهم ساخت/ نگاهی به شهدای غواص
طراح و مدیر جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران خبر داد امسال و بعد از جذب سرمایه ، نخستین فیلم سینمایی خود به نام «عصیان اروند » را کارگردانی خواهد کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۲
عباس شوقی بازیگر ، دستیار کارگردان ، برنامه ریز و طراح جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تازه ترین فعالیت های سینمایی خود گفت: در حال حاضر مشغول مقدمات پیش تولید یک فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه ای به نام « جاده سه هزار»هستم تا بتوانم بعد از آن مجوز ساخت اولین فیلم سینمایی خودم را با نام « عصیان اروند» بگیرم.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ روز دیگر فیلم کوتاه «جاده سه هزار» را کلید خواهم زد اضافه کرد: فیلمنامه این اثر را خودم نوشتم و درحال انتخاب بازیگران هستم.

عباس شوقی که پیش از این نیز کارگردانی چندین کلیپ را تجربه کرده است یاد آور شد: برای تولید این فیلم کوتاه، مشکل خاصی ندارم و منتظر آزاد شدن وقت بازیگرانی هستم که قرار است در این فیلم بازی کنند.

طراح و مدیر جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران با اشاره به نخستین اثر سینمایی خود به نام«عصیان اروند» که بزودی فیلمنامه این کار را برای تصویب به شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد ارائه خواهد داد گفت: این فیلم به آدم های جنگ می پردازد که از خاطرات خودم که در نیروی دریایی و در اروند رود خدمت می کردم و به عنوان داوطلب به جبهه رفتم نشات گرفته است.

این بازیگر و مدیر تولید سینمای ایران تصریح کرد: همیشه در این فکر بودم که از خاطرات دوران جنگ خودم که در اروند خدمت می کردم فیلمنامه ای بنویسم. اما انگار بازگشت شهدای غواص به کشور؛ عزم نوشتن این فیلمنامه را در من تقویت کرد. اگر چه فیلمنامه «عصیان اروند» مضمونی اجتماعی دارد اما در فلاش بک این فیلمنامه ، ما شاهد شخصیت اول قصه هستیم که قبلا در جبهه بوده است. این فیلمنامه بر اساس دو اتفاق واقعی شکل گرفته است که قصه های دیگری با مضمون اجتماعی نیز به آن اضافه شده است.

عباس شوقی با اشاره به لوکیشن های این فیلم اظهار داشت: برخی از لوکیشن های این فیلم در اصفهان، مشهد ، جاده های مختلف کشور و همچنین در کشور عراق و شهر کربلا می باشد و من برای اینکه صحنه های این فیلم واقعی تر جلوه کند سفرهایی به اصفهان و مشهد داشتم و بزودی عازم عراق خواهم شد تا نگاه دقیق تری به این کشور و شهر کربلا داشته باشم چرا که شخصیت فیلم با اتوبوس راهی کربلا خواهد شد و من باید برای این که شناخت بهتری از این مسیر داشته باشم حتما سفری با اتوبوس به کربلا داشته باشم.

وی با بیان اینکه من درحال زندگی کردن با قصه فیلم هستم و تمام تلاشم را برای نگارش بهتر این فیلمنامه صرف می کنم افزود: فیلم «عصیان اروند» پروژه سنگینی است که برای ساخت آن نیاز به جذب سرمایه دارم و من، دست همه کسانی که تمایل سرمایه گذاری در این پروژه را دارند خواهم فشرد. بی شک من برای ساخت اولین فیلم بلند خود نیازمند حمایت هستم و امیدوارم کسانی که می توانند در این پروژه با من همکاری کنند از این کار دریغ نکنند.

به گفته شوقی، علاوه بر بازیگران ایرانی ، چندین بازیگر عرب و یک بازیگر امریکایی نیز قرار است در این فیلم حضور داشته باشد.

این طراح و مدیر جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران که تجربه چندین همکاری در کسوت های مختلف همچون دستیاری یک،برنامه ریزی، مدیر تولید و بازیگری را در سینمای ایران در پرونده خود دارد معتقد است فیلمسازانی که تجربه ساخت فیلم های کوتاه و نیمه بلند را قبل از ساخت نخستین فیلم سینمایی خود داشته باشند حتما از مشکلات کمتری در کارگردانی آثار روبرو خواهند شد.

وی یاد آور شد: طبق قانون وزارت ارشاد ، فیلمسازانی که می خواهند اولین فیلم بلند سینمایی خودشان را کارگردانی کنند نیاز است که قبل از آن ؛ ساخت فیلم های کوتاه و نیمه بلند را تجربه کرده باشند که این قانون البته قانون بدی نیست و سبب خواهد شد تا فیلمساز خودش را بسنجد که آیا توانایی این کار را دارد یا خیر؟

بازیگر و دستیار کارگردان فیلم سینمایی « قلاده های طلا» درعین حال تاکید کرد: اگر چه «تجربه» یک بخش بسیار ارزشمند برای کارگردان است اما معتقدم فیلمسازی باید در خون انسان باشد. بعضی ها با وجودی که سالیان طولانی دستیار کارگردان بودم اما هنوز که هنوز است دستیار هستند. بنابراین «تجربه»،«تحصیلات سینمایی» برای رسیدن به کارگردانی خوب است اما مهمتر از همه «استعداد» این کار است.

عباس شوقی ، «هوشیاری» و شناخت عناصر اکران و پیچ و خم های «تولید»، «پخش» و در نهایت «اکران» را از ویژگیهای یک تهیه کننده و کارگردان سینما دانست و ادامه داد: برخی مسائل در سینما وجود دارد که شاید بعضی ها از آن به «زد و بند در سینما» یاد کنند که این زدو بند با بحث «مافیا» که خیلی از تهیه کنندگان را با شکست در اکران مواجهه کرده و حتی سبب سکته کردن آنان شده تفاوت دارد. ماجرای پخش و تجاربی که برخی از دفاتر پخش برای اکران فیلم ها در اختیار دارند بخشی از شناخت عناصر سینما است که معمولا باید تهیه کنندگان و فیلمسازان به آن آشنا باشند تا فیلم هایشان بتواند اکران خوب و موفقی را سپری کند. امروزه شاهدیم که بسیاری از کارگردان بزرگ سینمای ایران هم، برای اینکه آثارشان از اکران موفقی برخوردار باشند فیلم هایشان را به دفاتر پخشی می سپارند که کارشان را بلدند و از تجارب زیادی برخوردارند.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 82114
Share/Save/Bookmark