حسینی:
"باغ شیشهای" کسلکننده است
تاريخ : دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۳
بازیگر مجموعه تلویزیونی "باغ شیشهای" با اشاره به ضعف فیلمنامه مجموعه گفت سینما و تلویزیون ایران از نداشتن دراماتورژ مسلط رنج میبرد.
محسن حسینی کارگردان، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون است که کارشناسی ارشد درام، تئاتر وارتباطات را از دانشگاه یوستوس لیبیک آلمان اخذ کرده است. وی در کشور آلمان نمایشهای "نوستالژی"، "آبی آهنی"، "سدرای زرتشت "و "برج خاموشان" را به صحنه برده است. همچنین نمایشهای "مدهآ "، "اورفه"، "شهرزاد و هفت قصهاش"، "مزرعه مین" از جمله آثاری است که بعد از بازگشتش به ایران اجرا کردهاست.
به گزارش هنر نیوز ، حسینی درباره بازی در مجموعه تلویزیونی" باغ شیشهای" به مهر گفت: مهدی مظلومی کارگردان مجموعه تلویزیونی "باغ شیشهای" برای ساخت این سریال تلاش فراوانی انجام داد. من نیز از بازی دراین مجموعه ناراضی نیستم زیرا همه تلاش خود را برای ارائه نقش "کیکاووس" انجام داده وسعی کردم که این نقش به ورطه تکرار نیفتد.
وی ادامه داد: به نظر من این مجموعه وابستگی زیادی به فصل دارد و باید در پائیز وزمستان پخش میشد تا تماشاگر احساس همذات پنداری با شخصیتهای مجموعه کند. این سریال از ابتدا به تماشاگر بد معرفی میشود.
حسینی افزود: من تصور نمیکنم که هیچکدام ازعوامل "باغ شیشهای" برای به ثمر رسیدن این مجموعه کمکاری کردهباشند. حدود سه ماه تصویربرداری این مجموعه به طول انجامید وهمه گروه با انرژی وپشتکار فراوان به فعالیت میپرداختند. به نظر میرسد مشکلی که "باغ شیشهای" ازآن رنج میبرد تعویض نویسنده در میانههای سریال وجایگزین شدن گروه دیگری بود.
کارگردان" اورفه " گفت: اصولا در ایران مشکل نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه وجود دارد. دراماتورژ باید به صورت تخصصی وآموزشی در ایران وجود داشته باشد. دانشکدههای دراماتورگی 20 سال است که در کشور آلمان به وجود آمده وبه صورت تخصصی به آموزش این تخصص مشغولند.
وی بیان کرد: اگر این مجموعه از فیلمنامه قوی برخوردار بود هیچگاه کسلکننده نمیشد. با وجود اینکه گروه کارگردانی مانند آقای مظلومی، آئیش، برق نورد، مهرداد یزدانی و بازیگران مجموعه تلاش زیادی برای این سریال انجام دادند. مشکل تئاتر وسینمای کشوراین است که نویسندگان آن تخصصی عمل نمیکنند. در تئاتر میبینیم که همه طراح، نویسنده و کارگردان آثار خود شدهاند. در صورتی که هرکدام از اینها به عنوان یک حرفه به حساب میآید.
بازیگر "گاوصندوق" ادامه داد: نویسندگی یک حرفه تخصصی است و پروسه طولانی برای رسیدن به آن را میطلبد. نویسندگی برای تلویزیون نیازمند یک تیم حرفهای است که یک اثررا از ابتدا به پیش ببرند. وظیفه دراماتورژ نیز در پیشبرد یک اثر هنری بسیار قابل توجه است.
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه واژه دراماتورژ در ایران بد جا افتاده است وبه معانی مختلفی تعبیر میشود. وظیفه دراماتورژ بسیار زیاد است واز جمله وظایف اوانتخاب نمایشنامه ویا فیلمنامه با توجه به تخصص وکارایی کارگردان، اشراف کامل به متن، اشراف به دنیای نمایشنامه وهمچنین فضای امروزی جامعه ای که متن قرار است دران اجرا و یا ساخته شود. اما در کشور ما به دراماتورژ هیچ توجهی نمیشود.
حسینی بیان کرد: در کنار استاد بزرگی چون استانیسلاوسکی شخصی به نام داوچنکو حضور داشت که مشاور ادبی او به حساب میآمد. وجود داوچنکو یکی از نقاط قوت آثار استانیسلاوسکی است. همچنین ژان کلود کری یر معروف نیز در کنار پیتر بروک به عنوان دراماتورژ حضور مییافت. اما این مسئله در کشور ما به صورت ناقص وابتر مطرح شده است.
حسینی در پایان گفت: با تمام کاستیهای که ممکن است به مجموعه "باغ شیشهای" نسبت بدهند اما من از حضور در این سریال وهمکاری با اساتیدی مثل فرامرز قریبیان ومهتاج نجومی و بازیگران طنزی مثل یوسف صیادی وشهرام قائدی رضایت دارم.