بعضی ها چراغ سینمای دفاع مقدس را خاموش کردند تا گناهش را به گردن دیگران بیندازند
مهدی عظیمی میرآبادی در گفتگو با هنرنیوز:
بعضی ها چراغ سینمای دفاع مقدس را خاموش کردند تا گناهش را به گردن دیگران بیندازند
 
تاريخ : سه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۴۲
یک کارشناس مسائل سینما معتقد است گنجینه دفاع مقدس آنقدر پر و پیمان است که هر قدرهم از آن استفاده شود همچون قطره ای از یک دریای وسیع خواهد بود.

مهدی عظیمی میرآبادی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز درمورد سینمای دفاع مقدس افزود: بعضی ها می گویند سینمای دفاع مقدس دیگرکشش لازم را برای مخاطب ندارد و حرف نویی نمی زند. این سخن غلطی است. در واقع این منویات و آرزوهای برخی هاست که به عنوان نظرات کارشناسی و از جانب مردم مطرح می شود.

مدیر سابق گروه تلویزیونی بسیج اضافه کرد: دربسیاری از سالهای گذشته که به سینمای دفاع مقدس نگاه می کنیم به جرأت می توانیم بگوییم که بهترین، پرفروش ترین و با کیفیت ترین فیلمهای هرسال، فیلمهای دفاع مقدس بوده است. اگر رسانه های کشور به جای تبلیغات یک سویه و جهت دار برای گروهی از فیلمهای غیردفاع مقدس، برروی سینمای دفاع مقدس تبلیغات مناسبی را صورت می داد ، بی شک این نوع سینما به عنوان یک نوع خاص سینمایی در دنیا مطرح می شد.

قائم مقام سابق انجمن سینمای دفاع مقدس با اشاره به تولید وسیع فیلمهای دفاع مقدس در سالهای 1374 و 1375 یاد آورشد: دراین سالها تولیدات سینمای دفاع مقدس تقریباً به حدود20 فیلم در طول سال رسید. این تعداد فیلم بی تردید به تلاش افرادی از بچه های توانمند و دلسوز جنگ در عرصه سینما وابسته بود که همت خود را به حوزه دفاع مقدس معطوف کرده بودند. اما متاسفانه سالهای بعد افراد مغرضی در دولت و معاونت سینمایی وقت، مسئولیت پیدا کرده بودند که ریشه سینمای دفاع مقدس را بزنند. یادم می آید اولین کلماتی را که بکار می بردند این بود که برای ما کیفیت مهم است، یا اینکه ما ازفیلمهای دفاع مقدسی حمایت می کنیم که ازکیفیت بالایی برخوردار باشد. البته برای ما معلوم بود که این نوع سخن گفتن تنها یک بحث انحرافی است، اما انحصارطلبانه صدای ما را در گلو خفه کردند تا از جیب بیت المال فیلمهایی بسازند که چندین صد میلیون هزینه اش بشود اما بسیار کمتر از ده میلیون بفروشد. تازه باد به غبغب می انداختند و بی ادبانه در کمال بی انصافی تمامی خدمتگزاران دفاع مقدس را متهم می کردند.

عظیمی تصریح کرد : برخی ازفیلمهایی که همان زمان ازسوی بعضی ازمسئولین سینمایی به عنوان فیلم خوب دفاع مقدس مطرح می شد ناآگاهانه یا مغرضانه شأن دفاع مقدس را زیر سؤال می بردند. بالأخره آنها توانستند چراغ سینمای دفاع مقدس را کم نور کنند و ناجوانمردانه گناه این خیانت را به گردن دیگران بیندازند . چراغ خاموش سینمای دفاع مقدس موجب شد که تا در اوایل دهه هشتاد برسیم به دوره ای از سینما که میدان کاملا به دست فیلمهای عشق وعاشقی - آن هم به شکل بد و زننده و سطحی ـ افتاد. این نتیجه ی اقدام بی اساس همان تفکری بود که ازسال 1376 جاری شده بود. جالب بود که باز هم با وقاحت تمام دلایل آن را به سینمای دفاع مقدس مربوط می کردند.



معاون اسبق طرح وبرنامه بنیاد روایت فتح خاطرنشان کرد: در هر حال الآن تصمیم بر آن است که فیلمهای ارزشمند و با کیفیت جایگزین فیلمهای سطحی شود. طبیعی است این کار مهم نیازمند زمان متناسبی است که بتواند به نتیجه برسد و خودش را بروز دهد. خوشبختانه درحال حاضر مشکل چندانی درزمینه ساخت فیلمهای دفاع مقدس وجود ندارد و این مهم تنها به اراده هنرمندان و فیلمسازان نیازدارد. این در حالی است که اگرقبلا اراده ای هم ازسوی فیلمسازان برای ساخت فیلمهای دفاع مقدس دیده می شد ازسوی برخی افراد بایکوت می شد.

مهدی عظیمی میرآبادی با بیان اینکه بحمدالله مسئولین فعلی سینمای کشور خودشان درحوزه سینمای دفاع مقدس دستی برآتش داشته اند گفت: لزوماً باید شاهد اتفاقی درسطح ملی باشیم تا ساخت فیلمهای دفاع مقدس جزو الزامات حکومت ونظام باشد، به نحوی که هیچ کس نتواند به شکل غیرقانونی و براساس سلیقه شخصی آن را تغییردهد.

کد خبر: 32443
Share/Save/Bookmark