احسان فکاء کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «شب به خیر مادر» در فرهنگسرای نیاوران خبر داد و گفت: به علت علاقه ای که به این اثر داشتم بعد از مدت ها دوری از تئاتر برای بازگشت به تئاتر این نمایشنامه را برای اجرا انتخاب کردم تا آن را به روی صحنه ببرم.
وی علت انتخاب این متن را برای اجرا اینگونه بیان کرد: به علت دل مشغولی هایی که دارم بسیار علاقه مند به اجرای این نمایشنامه در این فضای نمایشی بودم چرا که این فضای نمایشی به وضعیت انسان معاصر امروز ، نقد جامعه آمریکا و غرب می پردازد در کنار این دلایل «شب به خیر مادر» فضای خوبی را ترسیم می کند و عناصر نمایشی را به درستی بیان می کند.
این کارگردان در ادامه خاطرنشان کرد: جای این گونه نمایشنامه ها در بدنه تئاتر ایران خالی است چرا که جنبه آموزشی دارند و به روند سیال و پویا تئاتر ایران کمک می کند، نمایش هایی این چنین به فضای رایج تئاتر که فضایی قصه گویی است کمک می کند اما به طور کل نمایشنامه «شب به خیر مادر» هم به لحاظ مضمون و هم در فرم و ساختار نمایشنامه ای بود که توجه من را برای اجرا جلب کرد.
احسان فکا ضمن اشاره به ضرورت تهیه کننده در تئاتر اظهار داشت: معتقدم که تئاتر نباید تا وابسته به دولت باشد چراکه تئاتر پدیده ای پویا است، این بدین معنا نیست که دولت نباید از تئاتر حمایت کند اما تئاتر باید به سمت خصوصی شدن پیش رود چرا که با این اتفاق تئاتر می تواند آزادانه تر و راحت تر عمل کند و شاید بتوان یکی از دلایلی را که تاکنون تئاتر در کشور ما نتوانسته جایگاه خود را آنگونه که باید پیدا کند خصوصی نشدن آن است چرا عوامل آن هم در این اتفاق پنهان می مانند و کمتر به آنها پرداخته می شود.
وی در ادامه افزود: تهیه کنندگی در تئاتر ماهیتی است که اغلب وجود ندارد و شاید تهیه کنندگان تئاترها مدیریت های هنری و مرکز هنرهای نمایشی بوده اند و صرفا سرمایه گذار آثار نمایشی هستند، اما معتقدم که تهیه کننده در تئاتر نباید تنها سرمایه گذار باشد و تنها بحث های مالی را پیگیری کند بلکه یک تهیه کننده می تواند مدیر هنری اثر نیز باشد و تخصصی تر به این حرفه در تئاتر نگاه کرد.
کارگردان نمایش های «پائیزتر از برگ های فصل» و «مضرات دخانیات» در خصوص پایبند بودن به متن در اجرا و تغییرات لحاظ شده در نمایشنامه خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این نمایش نقد فرهنگ غرب است و قسمت هایی از آن را با این نمایشنامه به صحنه می آوریم به همین خاطر سعی کرده ام تا برای اجرا تغییری در آن ایجاد نکنم اما باید توجه داشت که این متن بعد از نویسنده از زاویه یک انسان دیگر ترجمه شده و ناخودآگاه کمی به لحاظ فرهنگی با جامعه ما آدابته شده است، اما برای صحیح نشان دادن درام این نمایش کمتر آن را دستخوش تغییرات قرار داده ایم و متن برای ما یک سند است تلاش می کنم تا با گروه در مورد متن کشف و شهود جمعی صورت گیرد و این سند را به روایتی اجرایی در آوریم به همین خاطر سعی کردیم تا با گروه متن را بفهمیم و تغییراتمان، تغییر در مصداق ها و ما به ازاء ها باشد تا باورها.
احسان فکا در ادامه از انتخاب بازیگران این نمایش گفت: انتخاب بازیگران با توجه به برگزاری جشنواره ها کمی مشکل است، اما انتخاب من برای بازیگران این کار نوعی برخورد کشف و شهودی بود و نگاه خود را به انتخاب بازیگر دارم و معمولا کاری به بازیگر گیشه ای و محبوبیت ندارم و تنها نگاهم حسی است.
وی در مورد اجرای نمایش «شب به خیر مادر» در فرهنگسرای نیاوران عنوان کرد: مکان چندان برایم اهمیت ندارد و پیش از مکان، زمان برایم مهم است به همین خاطر اصراری به اجرا در تئاترشهر و یا هرمکان دیگری ندارم و اگر مخاطب با تئاتر ارتباط برقرار کند کافی است و به دنبال تئاتر برای تعهدش هستم نه هیچ چیز دیگر.
این کارگردان ادامه داد: دوست دارم خارج از حوالی تئاترشهر و مکان های تئاتری نمایشم را اجرا ببرم به همین خاطر برای اجرا به منطقه شمالی تهران آمدم چرا که این مناطق به لحاظ جنبه های هنری چندان توسعه نیافته است و به خصوص با تئاتر مواجه نبوده اند و مردم این نقطه از شهر بیشتر ببیننده تئاتر آزاد هستند و جای تئاتری با خرد و اندیشه در این محدوده ها خالی است.
فکا در پایان علت دوری چند ساله خود را از تئاتر اینگونه عنوان کرد: در تمام سال هایی که از تئاتر دور بودم تصمیم به تمرین برای اجرا داشتم اما متاسفانه با توجه به کم لطفی برخی دوستان و هنرمندان این اتفاق نمی افتاد و من ۸ سال کار تئاتری انجام ندادم و معتقدم مشکلات این حوزه پیش از مسئولان و متولیان از جانب خود هنرمندان تئاتری است و هنرمندان تئاتر خود به یکدیگر در این عرصه ضربه می زنند.