پیام این عروسک نوروزی را بشنوید...
پیام این عروسک نوروزی را بشنوید...
«در کشوری که میزبان عروسک‌های کشورهای دیگر می‌شود تا نوروز را پاس بدارد، هنوز عروسک‌هایی هستند که زیر خروارها خاک خوابیده‌اند، یا دربه‌در شده‌اند.»
 
تاريخ : يکشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۴
به گزارش هنرنیوز؛ عروسک‌های بومی و نوروزی» عروسک‌ها به موزه ملی ایران آمدند تا آئین‌های نوروزی که در طول سالیان گذشته برگزار می‌کردند و مدت‌هاست مغفول مانده‌اند را بار دیگر در سال جدید به یاد همگان بیاورند. برگزاری این مراسم در نوع خود اتفاقی خوب در حوزه‌ی فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم ایران بود، به خصوص که حضور عروسک‌هایی از برخی کشورهای حوزه‌ی نوروز مانند بلغارستان و اندونزی نیز به چشم می‌آمد. اما در اجرای یکی از برنامه‌های محیطی در این پنل تخصصی، آوردن پیام‌ یک عروسک از یک عروسک اردبیلی دیگر نکته‌ قابل توجهی بود.

سید احمد محیط طباطبایی، عضو هیات اجرائی آئین بزرگداشت ملی نوروز در گفت‌وگو با هنرنیوز، در این زمینه توضیح داد. او اظهار کرد: در زمان برگزاری یکی از اجراهای محیطی در فضای موزه‌ی ملی ایران؛ یک تکم‌گردان اردبیلی اعلام کرد که از یک عروسک مشابه «تکم» اردبیل پیامی آورده است. «در کشوری که میزبان عروسک‌های کشورهای دیگر می‌شود تا نوروز را پاس بدارند، هنوز عروسک‌های نوروزی هستند که زیر خروارها خاک خفته‌اند یا دربه در شده‌اند.»

طباطبایی افزود: پیامی که آن تکم‌گردان آورده بود، این مضمون را داشت؛ در مراسمی که عروسک‌های مختلف از کشورها و شهرهای دیگر در آن حضور دارند، بهتر است که به عروسک‌هایی که هر کدام با خود خروارها آداب و رسوم و فرهنگ و هویت به همراه داشته‌اند، اما حالا زیرخروارها خاک هستند یا دیگر در جای خود نیستند و در به در شده‌اند،‌ توجه کنیم.

این عضو هیات اجرائی ایکوم؛ تاکید کرد: با توجه به این پیام، باید وضعیت خاورمیانه را در حوزه‌ی فرهنگ نیز مورد بررسی قرار داد. حتی می‌توان گفت عروسک‌ها هم دیگر نمی‌توانند در شهرهای بدون صلح زندگی کنند. این نشان می‌دهد که ما از نظر فرهنگی خود را نسبت به چیزهایی که هستیم دور می‌بینیم، به همین دلیل نمی‌توانیم به آن‌ها برسیم.

او اضافه کرد : این شرایط بد، همه را وادار کرده است تا کل مجموعه را بد ببینیم.
کد خبر: 90313
Share/Save/Bookmark