دومين نمايشگاه سرو نقرهيي با نمايش 515 اثر از طراحان گرافيك ايران، آبان ماه سال جاري در خانه هنرمندان ايران برگزار ميشود.
به گزارش هنرنیوز در نشست خبري كه صبح امروز در خانه هنرمندان ايران برپا شد، كيانوش غريبپوردبير سرو نقرهاي درباره دومين دوره نمايشگاه سالانه اعضاي انجمن طراحان گرافيك ايران توضيح داد: سرو نقرهاي نمايشگاهی درون انجمني است، و از آن جا كه انجمن طراحان ايران بعد از انقلاب به عنوان فراگيرترين انجمن هنري فعاليت داشته و تقريبا به غير از معدودی از طراحان مابقي عضو آن هستند.
او اضافه كرد: نمايشگاه سالانه انجمن همچون يك اتفاق جدي براي تمام شاكله گرافيك ايران محسوب ميشود و اين دومين دورهاي است كه به اين شكل برنامهريزي شده است.
او با اشاره به اولين دوره «سرو نقرهاي» كه سال گذشته برپا شد، عنوان كرد: نمايشگاه موفق و تاثيرگذاري را سال گذشته برپا شد و جايگاه منطقي و درست خود را در گرافيك معاصر ايران پيدا كرد، اما امسال برخلاف سال گذشته با جزييات بيشتري اين نمايشگاه را در دستور كار قرار دادهايم و همچون دوره قبل در هر رشته به يك برگزيده نشان سرو نقرهاي و ديپلم افتخار اهدا ميشود. اما به معناي متعارف نبايد اين رويداد را مسابقه تلقي كرد.
اين طراح گرافيك خاطر نشان كرد: فراخوان سرو نقرهاي در 20 رشته منتشر شده بود اما از آنجا كه آثار در چند رشته به حد نصاب نرسيد در نهايت آن را به 16 رشته خلاصه كرديم و علاوه بر برگزيدگان هر بخش سه جايزه ديگر به صورت اختصاصي اهدا ميشود.
دبير دومين سرو نقرهاي با معرفي اين سه جايزه بيان كرد: يك جايزه توسط هيات داوران به مدير هنري برتر، يك جايزه به برترين سفارش دهندهاي كه كمك به ارتقاي شأن حرفهيي گرافيك كرده و يك جايزه ويژه نيز به پوستر منتخب اعضا اهدا خواهد شد.
او درباره دلايل انتخاب پوستر براي اين جايزه ويژه توضيح داد: همواره پوستر يكي از جذابترين و مورد علاقهترين شاخههاي گرافيك محسوب ميشود و از سوي ديگر دوست داريم ببينيم اختلاف راي داوران و هنرمندان در اين حوزه چقدر است تا به واسطه آن بحث داوري جمعي را تجربه كنيم.
به گفته غريبپور، اين نمايشگاه 13 آبان ماه جاري افتتاح ميشود و نمايش آثار آن تا 26 آبان ماه ادامه خواهد داشت. همچنين اختتاميه و مراسم اهداي جوايز در تاريخ 25 آبان ماه برگزار ميشود و آخرين روز نمايشگاه نيز يك نشست آزاد نقد و بررسي آثار با حضور دبير اين نمايشگاه برگزار خواهد شد.
غريبپور همچنين با معرفي بخش جنبي كه در كنار نمايش آثار بخش اصلي طراحي شده ،گفت: سال گذشته نمايشگاه ويژهاي از آثار طراحان گرافيك كانادا را برگزار كرديم اما امسال ترجيح داديم بر موضوع «گرافيك مطبوعات» متمركز شويم. زيرا اين شاخه طي سالهاي اخير كمتر مورد توجه قرار گرفته است در حالي كه در تقويت سواد بصري جامعه اهميت ويژهاي دارد.
به گفته اين طراح، در حاشيه اين بخش جنبي يك نمايشگاه از طرح جلد مجلات فرهنگي ايران از چند روزنامه اروپايي برگزار ميشود و در حاشيهي آن چند نشست گفت وگو نيز برپا خواهد شد.
غريبپور با اشاره به نخستين دوره سرو نقرهاي كه در كنار نمايش آثار هنرمندان ايراني مجموعهاي از كارهاي يك طراح آلماني را هم در بر ميگيرد، گفت: امسال چنين بخشي را نداريم اما براي آن كه گرافيك را تبديل به گرافيك ايزوله نكنيم تصميم گرفتيم كار ويژهاي بر روي نشريات انجام دهيم كه بخش جنبي اين نمايشگاه را در بر ميگيرد.
او گفت: امسال هزار و 700 اثر به دبير خانه ارسال شد كه هيات داوران از اين ميان 515 اثر از 277 هنرمند را انتخاب كردند.
وی با يادآوري وعده شوراي سياستگذاري اين نمايشگاه براي ارائه حداقل يك اثر از هر كدام از اعضاي انجمن گفت: پيش از اين قول داده بوديم كه گزينش صورت نگيرد بلكه تمام افراد به نمايشگاه راه پيدا كنند و قرار بود از هر عضو دست كم يك اثر به نمايشگاه ارائه شود اما متاسفانه از اين ميان دو نفر حذف شدند آن هم به دليل حذف بخشهايي از سرو نقرهاي بود.
غريبپور با اعلام بخشهاي حذف شده از سرو نقرهاي عنوان كرد: يك شاخه كه به نوعي بخش بين رشتهاي بود با عنوان «گرافيك محيطي» از اين بخش حذف شد زيرا اين شاخه ويژگيهاي مشتركي از شهرسازي ،معماري و گرافيك را در بر ميگيرد كه متاسفانه كارهاي ارائه شده در اين بخش بيشتر به طراحي معماري داخلي نزديك بود.
اين طراح خاطر نشان كرد: سه بخش ديگر نيز زير شاخههاي گرافيك محسوب ميشدند كه يكي از آنها طراحي جلد كتاب ، سي دي موسيقي و نشريات بود كه متاسفانه در بخش طراحي جلد موسيقي دو تا سه اثر به دست ما رسيد. در مورد طراحي نشريات هم وضعيت اين گونه بود و كار شايستهاي را در ميان آثار نديديم.
به گزارش ايسنا، ساعد مشكي - عضو هيات مديره انجمن طراحان گرافيك ايران ـ نيز در بخش ديگري از اين نشست بيان كرد: انجمن طراحان گرافيك ايران بزرگترين تشكل صنفي هنرمندان كشور و سومين انجمن بزرگ گرافيك در دنيا محسوب ميشود كه طي دورههاي مختلف ،اعضاي هيات مديره آن تلاش در جهت ارتقاي طراحي گرافيك در ايران داشتند و هر هيات مديره با توجه به سياستگذاريهاي خود اين برنامه را پيگيري كرد.
او اضافه كرد: در دوره جديد تلاشهاي ما بر اساس يك شيوه ديگر پيگيري شد. به طوري كه بعد از آشفتگيهايي كه در برگزاري بينالهاي گرافيك ايجاد شده بود تصميم گرفتيم نمايشگاه كاملا مستقلي را با اتكا به توان مالي خود برگزار كنيم كه خوشبختانه اولين دوره اين نمايشگاه سال گذشته برگزار شد.
او با اشاره به تفاوتهاي نخستين دوره سرو نقرهاي با دومين دوره اين رويداد توضيح داد: سال گذشته محصول چند سال طراحي گرافيك كشور را انتخاب و به نمايش گذاشتيم، اما امسال تنها كارهاي طراحان در فاصله سال 89 تا 90 را ارزيابي كردهايم و به عنوان يك ناظر احساس ميكنم اين مجموعه واقعيتهاي گرافيك موجود ايران است.
مشكي متذكر شد: ما خود را متولي طراحي گرافيك نميدانيم اما معتقديم اين جريان تاثيرگذاري مثبتي ميتواند در روند طراحي گرافيك ايران داشته باشد.
به گفته اين عضو هيات مديره انجمن طراحان گرافيك، اين تشكل يك انجمن صنفي است و بخشهاي مختلف آن از اين جهت شكل گرفته است كه تنها به بخش پوستر توجه نشود بلكه ساير شاخههاي گرافيك را كه در گردش درآمدي طراحان و ارائه آن به بازار كار قابليت ارائه دارد را در بر بگيرد.
او عنوان كرد: انتخاب بهترين مدير هنري و سفارش دهندگان آثار در راستاي همين هدف انتخاب ميكند ،اما فراموش نكنيد كه اين چرخه تنها توسط انجمن نميگردد زيرا ما متولي طراحي گرافيك نيستيم بلكه ميتوانيم در اين مسير تنها تاثيرگذار باشيم.
غريبپور نيز در همين راستا توضيح داد: با وجود آنكه كار طراحي گرافيك حضور در رسانهها و تكثير هنر است ،اما خود جريان طراحي گرافيك اصلا رسانهاي نيست لذا براي آنكه بتوانيم بدقوارگي گرافيك ايران را ساماندهي كنيم بايد كاري انجام شود تا اين گرافيك پيش رو كه امروز در آتليهها محفوظ شده است راه به سطح جامعه پيدا كند و به شكل طبيعي اين اتفاق از طريق رسانهها حاصل ميشود تا ذهن جامعه را هوشيار كند.
مشكي نيز در ادامه با اشاره به رويكرد سازمانهاي تاثيرگذاري همچون شهرداري و سازمان زيباسازي در جهت برقراري اين تعامل دو سويه گفت: قطعا ما از پيشنهادهاي اين مجموعهها استقبال ميكنيم به شرط آنكه گفت وگوي دو جانبه و مفيدي صورت بگيرد. زيرا زيباسازي شهر بزرگي همچون تهران،علاوه بر آنكه كار بزرگي است نياز به همدلي همه هنرمندان دارد و پيش ازاين درخواستها و پيشنهادهاي خود را به اين نهاد ارائه كردهايم و فكر ميكنيم تمامي اين ايدهها قابل اجرا است اما عوامل متعددي را در پي دارد.
او گفت: قطعا گرافيك يكي از عناصر موثر در طراحي و زيبا سازي شهري است اما به تنهايي نميتواند راه به جلو ببرد لذا نبايد تمام تقصير را گردن گروهي از هنرمندان دانست.
مشكي همچنين در پايان اين نشست درباره وضعيت برگزاري دوسالانه گرافيك و پوستر توضيح داد: 9 دوره از اين بينال را با آبرومندي برگزار كرديم و سمينارها و سخنرانيهاي بسياري در حاشيه آن داشتيم اما متاسفانه اين كار تداوم پيدا نكرد زيرا سياستگذارن فرهنگي برنامههاي خود را دارند پس برگزاركننده دو سالانههاي آينده، انجمن طراحان گرافيك ايران نخواهد بود.