معجزه «سینما اکران» در ده شب/ هیچ شباهتی به سایر برنامه های سینمایی نداریم
فرشید نوابی در گفتگو با هنرنیوز؛
معجزه «سینما اکران» در ده شب/ هیچ شباهتی به سایر برنامه های سینمایی نداریم
فرشید نوابی گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که برنامه «سینما اکران» هیچ شباهتی به هیچ کدام از برنامه‌های سینمایی نداشته و با توجه به شرایطی که دارد معجزه می کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۳
خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با برنامه «سینما اکران» و تاثیر گذاری آن در طی مدتی که به روی آنتن رفته است با فرشید نوابی تهیه کننده این برنامه در کاخ جشنواره به گفتگو نشسته است.

دومین حضور برنامه سینما اکران در جشنواره فیلم فجر است همانطور که می‌دانید سینماگر‌ها کمی سخت در برنامه هی تلویزیونی حضور پیدا می‌کنند آیا در طی این برنامه توانسته اعتماد سینما گران و سایر مسئولین را جلب کند؟

برنامه‌ای همچون سینما اکران در بدو شروع، کار سختی را پیش رو داشت و باید اعتماد دو گروه مهم را برای ادامه کار به دست می‌آورد ابتدا مدیران و مسئولین صدا و سیما بودند که باید قابلیت‌های برنامه را می‌سنجیدند و لزوم وجود آن را احساس می‌کردند. در سال گذشته برنامه‌مان محدود‌تر برگزار شد و بیشتر حالتی شبیه به گزارش داشت اما امسال در شبکه پنج برنامه ریزی خاصی  برای برنامه «سینما اکران» شده است و تلاش شده با رویکردی کاملاً حرفه‌ای برنامه‌ای تخصصی را به روی آنتن ببریم. از طرفی سینماگران نسبت به برنامه‌ای که هنوز محتوا و فرم خاص خود را پیدا نکرده است به سختی برای حضور در آن اعلام آمادگی می‌کنند و این هم امری طبیعی است. خدا رو شکر می‌کنم در طی این مدت «سینما اکران» توانسته مخاطبین خودش را در بین اهالی سینما و همچنمین مخاطبین عادی به دست بیاورد.

تا آنجایی که اطلاع دارم یکی از اهداف «سینما اکران» ارتباط با مخاطب عام است و تلاش دارد آن را با مباحث مهم در سینما آشنا کند و برای رسیدن به این امر باید زبان خاص خودش را بیابد، چقدر به این امر نزدیک شده‌اید؟

همان طور در واقع روال شکل گیری «سینما اکران» برای نزدیک کردن مردم به سینما بوده است. به همین دلیل سعی نکردیم در این برنامه از صحبت‌های تخصصی استفاده کنیم که مردم عادی نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. به سراغ مباحث نامفهوم نرفته‌ایم. قصد داریم در سینما اکران به صورت ساده به این موضوع بپردازیم که سینما چیست و چه رسالتی در جامعه ما دارد؟ اگر توجه کنید در برنامه‌هایی هم که در مورد اقتصاد سینما بوده و صحبت‌هایی انجام شده است سعی شده آنقدر ساده و بی‌آلایش به آن بپردازیم تا مخاطب ما که تماشاگران عام هستند متوجه موضوعات مطرح شده بشوند و بحث‌ها برایشان کسل کننده نشود. به طور مثال تلاش شده تا او را با مباحث اقتصادی سینما و تاثیرات بخش‌های مختلف در این زمینه آشنا کنیم.

برنامه‌هایی هستند که به آسیب‌شناسی اقتصادی در سینما می‌پردازند اما برنامه سینما اکران به مخاطب یادآور می‌شود که ستون اصلی این چرخه است به نظر سینما اکران به سراغ هدف اصلی در این زمینه رفته است و تلاش دارد مخاطب عام را متوجه کند تا میزان تاثیر گذاری‌اش در سینما را درک کند، چقدر در این زمینه موفق بودیه‌اید؟

این موضوع بسیار مهم است و خوشحال هستم که به آن اشاره کردید. میزان موفقیت مان در این زمینه باید بررسی شود اما در واقع می‌توان ادعا کرد که تماشاگر یکی از ستون‌های اصلی اقتصادی سینما به شمار می‌رود. همه خروجی‌ها در کنار گیشه اتفاق می‌افتد و مردم هستند که با رفتن به سینما چراغ این گیشه‌ها را روشن نگه می‌دارند. ما اگر بتوانیم اقتصاد سینما را به زبان ساده بیان کنیم و تماشاگر متوجه این امر شود و تصمیم بگیرد که تا چه اندازه می‌تواند نقش موثری در روند اقتصادی سینما داشته باشد آن زمان در کار خود تا بخش زیادی موفق بوده‌ایم. به نظرم بحث‌های کلان اقتصادی جایگاهی در برنامه زنده تلویزیونی ندارد بلکه میزگرد‌های تخصصی را می‌طلبد که رسالت برنامه ما در این راستا نیست.

فرصت برنامه‌تان بسیار کم است و مدیرت آن سخت، کمی در این رابطه بگویید؟


زمانی که به سینما را اعلام می‌کنیم قرار است در یک زمان محدود به موضوعات بپردازیم آنقدر بحث‌ها را محدود می‌کند که و تلاش دارد تا به مهم‌ترین نکات کارش اشاره داشته باشد و این کار ما را راحت می‌کند. اتفاقاً استقبال از این روند بسیار خوب بوده است مخصوصاً از جانب سینماگران چرا که اذعان داشته‌اند در کوتاه‌ترین زمان هم طرح مسئله می‌کنیم و هم به پاسخ‌های روشنی می‌رسیم تا مخاطب عام تلویزیون با آشنا شود. طرح بحث و همچنین دیدگاه‌های مختلفی که در این چند شب مورد بررسی قرار گرفته است قابل ارزش است. افراد مختلف سینماگر در این برنامه به نکات مختلفی اشاره کردند که از نظرشان جزو مشکلات اصلی سینما است و جالب‌این است که نگاه‌های متفاوتی وجود داشته که می‌توان در پایان با جمع بندی این صحبت‌ها به نتایج خوبی رسید.

با توجه به پوشش شبکه‌های مختلف با برنامه‌های متنوع درباره جشنواره فیلم فجر سینما اکران چقدر تلاش کرده تا شباهتی ایجاد نشود و تفاوت‌های خودش را نمایان کند؟


با قاطعیت اعلام می‌کنم که برنامه سینما اکران هیچ شباهتی به هیچ کدام از برنامه‌های سینمایی نداشته که در طی این مدت جشنواره فیلم فجر را پوشش می‌دادند تنها وجه اشتراک ما با سایر برنامه‌ها، خود جشنواره فیلم فجر بوده است. حقیقت این است که هنوز از برنامه سینما اکران راضی نیستم و با آن چیزی که در ذهن دارم همچنان فاصله داریم بخشی از این بر عهده من و تیم بنده است تا بتوانیم سینما اکران را به ایده عال‌‌هایمان نزدیک کنیم اما در واقع باید قبول کنیم موارد دیگری که بسیار مهم هستند در کیفیت برنامه و روند آن تاثیرگذار هستند مانند زمان برنامه که خیلی زیاد نیست و ما باید برای زمان محدودی برنامه ریزی داشته باشیم و از طرفی نبود امکانات لازم و بودجه مناسب که ما را از اهدافمان دور می‌کند. به نظرم سینما اکران معجزه می‌کند در سی دقیقه هم اخبار جشنواره را اعلام می‌کنیم و در ادامه فیلم‌های روز را پی گیری می‌کنیم در مورد موضوعات سینما با حضور سینماگران طرح مسئله می‌کنیم و نشست‌های خبری را نیز در اندازه‌ای که به مخاطب اطلاعات لازم دهیم پوشش می‌دهیم. این روند در سی دقیقه برنامه تلویزیونی آن هم به صورت زنده کاری طاقت فرسا است. به نظرم به دلیل هجم انبوه اطلاعات در این برنامه آنقدر زیاد است که مخاطب متوجه گذر زمان نخواهد شد.

در پایان علاقه‌مند هستم که به تخصص اصلی خودت که بازیگری است اشاره کنم مدتی است در فیلمی حضور نداشته‌ای آیا دلت برای بازیگری تنگ نشده است؟

در حال حاضر نزدیک به دوسال است که به دلیل مسئولیتی که در برنامه سینمات اکران به عنوان تهیه کننده بر دوش دارم نتوانستم در پروژه‌ای بازی کنم. بازیگری یکی از دغدغه‌های اصلی من است اما مهم‌تر از آن این است که بتوانم به خود سینما در جایگاهی که قرار دارم کمک کنیم. بنده دغدغه تهیه کنندگی نداشتم و ندارم اما اینکه در این برنامه حضور پیدا کردم به دلیل علاقه شخصی‌ام به سینما است و اینکه احساس کردم می‌توانم در این برنامه به اندازه خودم تاثیر خوبی بر روند سینمایی بگذارم و با مردم که مخاطبین و چرخاننده گان اصلی این صنعت هستم از طریق این برنامه ارتباط خوبی برقرار کنیم و آن‌ها را متوجه این مسئله سازیم که چقدر در این مسیر می‌توانند تاثیر گذار باشند.

آخرین بار با بازی در مجنموعه «پروانه» در تلویزیون دیده شدی.


درست است. مجموعه «پروانه» آخرین کاری بود که بنده در آن بازی کردم بیست و سه سال است که بازیگر هستم و تحصیلاتم نیز در همین زمینه است و از همین جا برای اولین بار اعلام می‌کنم که دلم برای بازیگری تنگ شده است بار‌ها پیشنهاتد‌های مختلفی وجود داشته است اما به دلم چنگ می‌زنم و قبول نمی‌کنم آن هم به دلیل علاقه من به برنامه سینما اکران است با تمام مشکلات مالی که وجود دارد به نوعی می‌سازم حرفه‌ای‌ها می‌دانند که برنامه سازی در تلویزیون دست آورد مالی خاصی ندارد که یک تهیه کننده در آن چشم داشت خاصی داشته باشد بلکه استرس‌ها و فشار‌های خاص خودش را دارد من تمام این اتفاق‌ها را به جان خریده‌ام فقط به این دلیل که احساس کنم مفید هستم اما اگر روزی احساس کنم که سینما اکران برنامه‌ای نیست که بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد مطمعن باشید ن را ترک خواهم کرد.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 79163
Share/Save/Bookmark