مسعود آب پرور از آسیبهای ساخت فیلم در خیابانها گفت
عصبی شدن مردم در اتوبانها به خاطر فیلمبرداری
یک کارگردان تلویزیونی با تاکید بر ضرورت ساخت شهرک تلویزیونی در کشورگفت: مردم به اندازه کافی در خیابانها و اتوبانها عصبی هستند بنابراین ما حق نداریم به بهانه ساخت فیلم یا سریال خیابانها را مسدود کنیم و مردم را عصبیتر کنیم.
تاريخ : شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۲
گفت و گو از مجید معافی- مسعود آب پرور کارگردان تلویزیون در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد ساخت شهرک تلویزیونی در اطراف شهر تهران که از سوی دکتر دارابی معاونت سیما در جمع کارگردانان تلویزیون مطرح شده بود افزود: فکر میکنم هر کشوری که صاحب صنعت سینما است لاجرم باید روزی به سمت داشتن شهرک سینمایی و تلویزیونی پیش برود. ما آنقدر شهرها، خیابانها، کوچهها و خانههایمان را در شهرهای مختلف به پلاتو تبدیل کردیم که تماشاگران از تکراری شدن فضاها به شدت اذیت میشوند. از سوی دیگر معتقدم مردم به اندازه کافی در اتوبانها و خیابانها عصبی هستند و دیگر ما حق نداریم به بهانه ساخت فیلم یا سریالی، خیابان یا اتوبانی را مسدود کنیم به این بهانه که ما داریم فیلم میسازیم.
کارگردان سریال «هوش سیاه» ادامه داد: ما در سریال «هوش سیاه ۲» مجبور بودیم نیم ساعتی اتوبان حکیم را برای ضبط سکانسی ببندیم. بنابراین روز جمعه و ساعت خلوتی را انتخاب کردیم ولی باز هم این حق طبیعی مردم است که از این اتوبان به راحتی عبور کنند و ما اجازه نداریم خیابانها را بر روی مردم ببندیم برای اینکه مثلا داریم فیلم میسازیم.
این کارگردان تلویزیون با بیان اینکه هر فعالیتی ضرورتهای خاص خودش را دارد و فیلم ساختن هم از این قاعده مستثنی نیست تصریح کرد: ما اگر بخواهیم به تولید انبوه فکرکنیم بایستی حتما فضاهای مناسبی را همین طوری که کشورهای پیشرفته تجربه کردند به صورت استاندارد در اختیار داشته باشیم. لذا ضروری است که باید کارشناسیهای لازم برای ساخت شهرکهای سینمایی و تلویزیونی صورت بگیرد تا بدانند که مثلا پلاتوها چه ویژگیهایی داشته باشند یا دیوارها چگونه ساخته شوند که قابلیت جا به جایی داشته باشند. بنابراین باید برای این مسائل، چاره اندیشی شود.
آب پرور خاطرنشان کرد: نزدیک به ۱۰ سالی است که از مدیریت حاضر تلویزیون میگذرد و این مدیریت با تجاربی که به دست آورده به این نتیجه رسیده که باید ساخت و ساز شهرک تلویزیونی را هر چه زودتر شروع کند. اما امیدوارم بعد از پایان یافتن مدیریت آقای ضرغامی در تلویزیون، تیم جدید نیز مسیر ساخت شهرک تلویزیونی را که ایشان قرار است استارت بزنند را ادامه دهند. متاسفانه در سنوات گذشته رسم بر این بوده که مدیران جدید به هیچ عنوان کارهای مدیران قبلی را تایید نمیکردند و پروژهها همواره نیمه کاره رها میشده است اما امیدوارم بحث ساخت شهرک تلویزیونی در دوره بعدی هم تداوم داشته باشد.
وی که از جمله کارگردانان دعوت شده به جلسه معاونت سیما برای ساخت شهرک تلویزیونی بود بحث کارشناسی در ساخت شهرک تلویزیونی را امر بسیار مهمی یاد کرد و گفت: حتما باید قبل از ساخت شهرک تلویزیونی، مسائل کارشناسی آن طی شده باشد به عنوان مثال باید مشخص شود که مثلا به لحاظ جغرافیایی این شهرک در کجای تهران ساخته شود بهتر است. یا دسترسی به آن باید چگونه باشد. یا اینکه چه مساحتی داشته باشد. این مساحت چگونه تقسیم بندی شود. پلاتوهای و فضاهای بسته و باز آنچه ویژگیهایی داشته باشند و برای اینکه ما شاهد فضاهای تکراری در این شهرک نباشیم چگونه پلاتوها طراحی شوند که برای سالیان سال تازگی و کارایی داشته باشند. اینها سوالهایی است که باید کارشناسی شود.
کارگردان سریال «عملیات ۱۲۵» از سوی دیگر تاکید کرد: اگر چه کار کردن در شهرکهای مخصوص تلویزیون میتواند بسیار مفید باشد اما یادمان نرود که کارکردن در این شهرکها نیز دشواریهای خاص خودش را خواهد داشت. اما اتلاف وقتها را هم از بین خواهد برد چرا که خیلی از زمان فیلمها به خاطر جابه جایی لوکیشنها و پیدا کردن فضاها و همچنین استقرار گروه، تلاف میشود که با ایجاد شهرکهای تلویزیونی دیگر ما شاهد این مسائل نخواهیم بود. در نتیجه هم در زمان و هم در بودجه فیلمها و سریالها، صرفه جویی خواهد شد.