بهزادی: مخاطب فیلم های من سینما را سرگرمی نمی داند
گزارش نشست پرسش و پاسخ فیلم «قاعده تصادف»؛
بهزادی: مخاطب فیلم های من سینما را سرگرمی نمی داند
«بهنام بهزادی» کارگردان فیلم «قاعده تصادف » گفت: مخاطب فیلم های من ، به هیچ وجه سینما را سرگرمی نمی داند. بلکه سینما را هنر می داند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۸

به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قاعده تصادف» با حضور «بهنام بهزادی» کارگردان ‌، «یدالله نجفی» صدابردار ، «امین جعفری» مدیر فیلم‌برداری، «اشکان خطیبی» ، «مهرداد صدیقیان»، «امیر جعفری» بازیگران و محمد رضا شهیدی فر مجری برنامه در سالن سعدی مرکز همایش‌های برج میلاد لحظاتی پیش برگزار شد.
در این نشست «بهنام بهزادی» کارگردان این فیلم اظهارداشت: همیشه ازاینکه فیلم هایم در محیطی مانند جشنواره و در چنین محافلی مورد نقد و بررسی قرار گیرد خوشحال می شوم. ازطرفی پس از ساختن فیلم سینمایی «تنها دو بار زندگی می‌کنم» متاسفانه چند سال با تاخیر اکران شد و معلوم نبود که چرا فیلم توقیف است یا مشکلی دیگری دارد که نباید پخش شود.
وی افزود: پس از فیلم سینمایی «تنها دو بار زندگی می‌کنم» به فکر ساخت فیلمی درباره جوانان افتادم از همان سال‌ها تحقیقات را آغاز کردم و تحقیقات مفصلی که ازطریق ۵۰۰ نفر از جوانان ووالدین آنها صورت گرفت و پایه های ساخت این فیلم فراهم شد و کیفی انجام دادم. تحقیقات اینترنتی مدتی زیادی را از وقتم گرفت اما به مرحله‌ای رسیدم و احساس کردم که جوانان را به خوبی می‌شناسم. بارها و بارها فیلم‌نامه را بازنویسی کردم.
بهزادی ادامه داد: مخاطب فیلم های من ، به هیچ وجه سینما سرگرمی نمی داند. بلکه سینما را هنر می داند. ازسویی افرادی که دوست ندارند راه‌های رفته و تکراری را در سینما تکرار کنند و شاهد آنها باشند فرم و محتوا برایشان اهمیت دارد هرکسی که سینما را ‌می شناسند می‌تواند مخاطب فیلم من باشد. بنابراین ایده پلان سکانس در این فیلم نیز بخشی از فرم کلی فیلم‌نامه است .
وی اضافه کرد: ایده پلان سکانس در سناریو و ساختار کلی فیلم آن را در نظر گرفته بودم بخشی نبود که آن را به فیلم اضافه کنم. شخصا‌ تصورم این است که فیلم‌نامه با خود فرم و شکل ساخت را همراه دار و این اثر آسیب‌شناسی روابط خانوادگی و ارتباط بین جوانان و والدین را بررسی می‌کند.
این کارگردان سینما یادآورشد: فیلم«قاعده تصادف» کار زیادی از عهده‌اش بر نمی‌آید ما تلاش کردیم بتوانیم درک متقابلی از رابطه جوانان و والدین را در فیلم نشان بدهیم و نگاه به فرزندان نسل چهارم هم به این صورت بوده و من در حد و اندازه خودم و توانایی‌هایی که داشتم به نسل چهارم نگاه کردم و بخشی از روابط و شرایط آن را در فیلم ارائه دادم و نمی‌توان گفت به صورت مطلق به آنها نزدیک شدم.
وی عنوان داشت: هر فیلمی ساختار و فرم کلی دارد در این فیلم گروهی از بچه‌های تئاتر را می‌بینم و باید انگاره‌های تئاتر را در فیلم ببینیم و به ذهن بیننده این انگاره‌ها متبادر شود. خوشحالم هنری مانند تئاتر در کارم دیده می‌شود و خودم تئاتر را بسیار دوست دارم و بنابراین دو ماه تمرین داشتیم سعی کردیم بازی‌های قابل قبول و یک دستی ارائه دهیم اگر جایی احساس می‌شود بازی خوب نیست من باید تکرار یا تصحیح می‌کردم اما سعی کردیم بازی‌های یکدستی را ارائه دهیم.
بهزادی درباره تکنیک دوربین روی دست هم ابرازداشت؛ برای اینکه یک نگاه ناظر را در فیلم دنبال کنیم از تکنیک دوربین روی دست استفاده کردیم با امکانات و شرایطی که در اختیار داشتیم. به نظرم یکی از شانس‌های من در ساخت این کار حضور امین جعفری بود زیرا او پختگی و توانایی افراد با تجربه را با خود داشت همچنین انرژی و پویایی خوبی را در فیلم نشان داد.
در ادامه این نشست «امیر جعفری» بازیگر این فیلم هم اظهارداشت: فیلم‌نامه «قاعده تصادف»از اردیبهشت‌ماه قرار بود تولید شود اما آبان‌ماه جلوی دوربین رفت و ما دو ماه تمرین داشتیم و در خلال تمرین به نقش نزدیک شدم .
وی ادامه داد: به عقیده من این فیلم به موقعیت خانواده لطمه‌ای نمی‌زند بلکه نگرانی پدر از وضعیت فرزندش در فیلم به خوبی دیده می‌شود.
در ادامه این نشست «امین جعفری» درباره تکنیک دوربین روی دست فیلم هم گفت:‌ استفاده از تکنیک دوربین روی دست به دلیل واقعی دیدن فیلم و اتفاقات درون آن بوده است زیرا معتقد بودیم چشم انسان ثابت نیست و حرکت می‌کند و نورپردازی را هم سعی کردیم به سمت کارهای واقعی و رئال ببریم نور را به گونه‌ای طراحی کردیم که در زندگی واقعی وجود دارد البته رنگ‌ها در نمایش فیلم به هم ریخت.
در ادامه این نشست «اشکان خطیبی» درباره حضورش در این فیلم اظهار داشت: در ابتدا باید عذرخواهی کنم از بازیگرانی که نتوانستند روی سن بیایند این کاری گروهی و جمعی بود خوشانس بودم که در این گروه حضور داشتم با تمام مشغله و گرفتاری‌هایی که داشتم از جمله حضور در تئاتر کار را پذیرفتم وامیدوار م فیلم بتواند حضور و موفقی داشته باشد.
در ادامه نیز «مارتین شمعون‌پور» سازنده موسیقی و یکی از بازیگران فیلم ابرازداشت: برای بازی زحمت زیادی نکشیدیم هرچه زحمت برعهده کارگردان و دیگر بازیگران بود اما در مورد موسیقی من سازنده موسیقی تئاتر نیز هستم و برای ساخت موسیقی از فضای تئاتر استفاده کردم من موسیقی را فراتر از اجرا ندیدم برخلاف سایر موسیقی‌های فیلم که با یک اتفاق آغاز یا پایان می‌یابد ما براساس تمرین درون فیلم موزیک را تنظیم می‌کردیم و مورد استفاده قرارمی هیم.
یدالله نجفی صدابردارمطرح سینما ایران نیز تأکید کرد: در این کار رشید دانش ۹۵ درصد صداها را گرفت و البته با هم مشورت می‌کردیم پلان‌های طولانی کار را ساخت می‌کند اما اینجا باید از تلاش و زحمات امیرحسین قاسمی که به دقت و ظرافت صداگذاری کرد تشکر کنم.
در ادامه این نشست «مهرداد صدیقیان» هم گفت: ما در این کار گروه بازیگری بودیم و اینجا باید از محمدرضا غفاری تشکر کنم که به سهم خود به من خیلی کمک کرد کار ما شبیه کار گروه‌های تئاتری بود هر کسی به نوبه خودش به دیگری کمک می‌کرد من در ارائه نقش سعی کردم بخشی از رفتارهای خودم را به آن اضافه کنم تا باورپذیرتر جلوه کند.
بنابراین گزارش ؛ در ابتدای این نشست«محمدرضا شهیدی‌فرد» مجری نشست از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «یک، دو، سه،... پنج» عذرخواهی کرد و گفت: پیش از برگزاری نشست‌ها برگزارکنندگان جشنواره به تهیه‌کننده و کارگردان‌ها اعلام کردند که تنها شش نفر از اعضای گروه می‌توانند در روی صحنه قرار بگیرند و به سؤالات پاسخ دهند اما در اینجا من از کارگردان و تهیه‌کننده فیلم عذرخواهی می‌کنم.به خصوص آقای همایون ارشادی که امیدوارم ایشان هم مرا ببخشند.

کد خبر: 53765
Share/Save/Bookmark