«رنگ شک» کار خوب و محکمی است/ «پرده نشین» دکوپاژ فوق العاده‌ای دارد
جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:
«رنگ شک» کار خوب و محکمی است/ «پرده نشین» دکوپاژ فوق العاده‌ای دارد
یک کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به مجموعه «رنگ شک» به کارگردانی فریبر عرب نیا گفت: عرب نیا خیلی تلاش کرده تا مجموعه‌ای خوب و محکمی ارائه دهد که تا حدودی هم موفق بوده است اما قصه این مجموعه خیلی پیش برنده نیست و عوامل جذب برای دیدن قسمت‌های بعدی آن ضعیف است.
 
تاريخ : شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶
جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز در مورد دو مجموعه «رنگ شک» به کارگردانی فریب عرب نیا و مجموعه «پرده نشین» اثر بهروز شعیبی افزود: فریبرز عرب نیا، آدم باسوادی است که سعی کرده است در نخستین اثر تلویزیونی خود سریال خوب و محکمی ارائه دهد که خوشبختانه تا حدودی هم موفق بوده است. این سریال به عنوان اولین کار هم به لحاظ کارگردانی و هم به لحاظ دکوپاژ موفق بوده است. البته سریال نقاط ضعفی هم دارد از جمله اینکه قصه آن خیلی پیش برنده نیست. یعنی عوامل جذب مخاطب تلویزیون برای اینکه انگیزه پیدا کنند تا قسمت بعدی را ببینند خیلی در قصه لحاظ نشده است.

وی ادامه داد: تصور می‌کنم نویسنده این اثر خیلی‌شناختی به مدیوم تلویزیون نداشته است چرا که برخی از نویسندگان ما گاهی اوقات فقط فریب قشر پایتخت نشین را می‌خورند. در صورتی که ۵۰ درصد از مخاطبین تلویزیون کسانی هستند که در شهرستان‌ها و روستا‌ها زندگی می‌کنند. لذا ما باید زبانی را برای مخاطب تلویزیون انتخاب کنیم تا آنان هم بتوانند با این قصه‌ها ارتباط برقرار کنند. متاسفانه قصه‌ای که عرب نیا در سریال رنگ شک انتخاب کرده از‌‌ همان اول خیلی معمایی و پیچیده شروع شد اما باید این پیچیدگی از قسمت‌های دوم و سوم از این وضعیت خارج می‌شد تا مخاطب بتواند روان‌تر با قصه ارتباط برقرار کند که نشد.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «مثل شیشه» تصریح کرد: قصه مجموعه «رنگ شک» خیلی کُند به پیش می‌رود و ما شاهد طولانی بودن بسیاری از سکانس‌های این سریال هستیم از جمله هنگامی که ما شاهد نمایش قصه خانواده افسر پلیس که عرب نیا نقش آن را بازی می‌کند هستیم. در حالی که می‌توان این سکانس ها را با چند دقیقه جمع و جور کرد.

جواد مزدآبادی با بیان اینکه عرب نیا تلاش کرده است تا نوع صحنه‌پردازی، حرکت دوربین و حتی جای دوربین، کار نویی باشد با اشاره به نوع نور‌پردازی این سریال ادامه داد: فضای تاریکی که در اکثر سکانس‌های این سریال وجود دارد به لحاظ قصه کاربرد دارد اما باید بپذیریم این نوع نور‌پردازی در تلویزیون خیلی نمی‌تواند جواب بدهد. شاید این فضای تاریک در سینما جواب بهتری بدهد اما در تلویزیون نمی‌تواند خیلی تاثیرگذار باشد و تنها باعث می شود تا فضای صحنه‌ها خیلی تاریک‌تر به نظر برسد.

وی تاکید کرد: اگر آقای عرب نیا یا هر کارگردان - بازیگری که می‌خواهد هم بازی کند هم کارگردانی کند فقط قرار گرفتن در پشت دوربین را انجام دهد. حتما نتیجه کار قوی‌تر خواهد بود. چون کارگردانی که خودش می‌خواهد یکی از نقش‌ها اصلی را بازی کند حتما باید یک بخش از توانایی خودش را به بازی و بخش دیگرش را به کارگردانی اختصاص دهد که این امر باعث می‌شود خیلی نتواند بر روی کارگردانی تمرکز لازم را داشته باشد. اگر چه تعداد محدودی هستند که می‌توانند هم خوب بازی کنند و هم خوب کارگردانی کنند.بنابراین اگر کسانی که بازیگر- کارگردان هستند فقط روی یک مقوله تمرکز داشته باشند حتما کیفیت کار بهتر خواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی «طاوسهای بی‌پر»در مورد سریال «پرده نشین» ساخته بهروز شعیبی گفت: خوشبختانه اتفاق خوبی در تلویزیون در حال رخ دادن است. چرا که معتقدم سوژه سریال پرده نشین، سوژه جسورانه‌ای است و از ساختار بسیار محکمی نیز برخوردار است. این سریال از همه حیض، کار محکمی است. یعنی چه به لحاظ پروداکشن و تولید و چه به لحاظ گروه کارگردانی و هدایتی که صورت گرفته کار استخوان داری است. دکوپاژ این سریال اگر چه خیلی ساده است اما دکوپاژ بسیار درست و دقیقی است.

جواد مزدآبادی با بیان اینکه پرداختن به زندگی روحانیت که در کنار قصه اصلی در سریال پرده نشین مطرح می‌شود کار جسورانه‌ای است افزود: ببیننده خیلی در تلویزیون شاهد به تصویر کشیدن زندگی روحانیت نبوده است اما معتقدم این سریال، کار جذابی است. هر چند که در اوایل؛ قصه قدری کُند حرکت می‌کرد اما در قسمت‌های بعدی، قصه به خوبی به پیش می‌رود.

وی با اشاره به بازیگران مجموعه پرده نشین ادامه داد: انتخاب بازیگران این سریال انتخاب خوبی بوده است. ضمن اینکه هدایت بازیگران نیز به خوبی صورت گرفته است و نشان می‌دهد که تهیه کننده سریال توانسته به خوبی کار را حمایت کند و این امر در انتخاب لوکیشن‌ها و امکاناتی که در اختیار گروه قرار داده شده به خوبی مشخص است به طوری که برخی صحنه‌ها نیز با دو دوربین گرفته شده است.

کارگردان سریال «چهار چرخ» تصریح کرد: کارگردانی آقای بهروز شعیبی کارگردانی قدرتمندی در این سریال بوده است. و پرده نشین کارِ کم خطایی محسوب می‌شود و من به آقای شعیبی بابت تولید این کار تبریک می‌گویم.
کد خبر: 77165
Share/Save/Bookmark