گزارش هنرنیوز از نشست رسانهای کنسرت بزرگ کیوان ساکت؛
ساکت: گرفتن مجوز در ایران از خواندن موسیقی در اتریش دشوارتر است
ساکت در نشست گروه ارکستر خود به دشواری گرفتن مجوز و عدم حمایت های مادی و معنوی اشاره کرد و گفت: گرفتن مجوز در ایران از خواندن موسیقی در اتریش دشوارتر است!
تاريخ : دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
به گزارش هنرنیوز، نشست رسانهای کنسرت بزرگ کیوان ساکت صبح امروز برگزار شد. در این نشست که در تالار وحدت برپا شد؛ کیوان ساکت از جزئیات برگزاری این کنسرت اطلاعاتی را در اختیار اهالی رسانه قرار داد.
ساکت درباره سابقه همکاری اش با عقیلی گفت: سابقه همکاری من با سالار عقیلی به سال 76 میرسد. زمانی که کنسرتهایی با او در شهرهای کیش، مشهد، نیشابور و تهران داشتیم و اجراهای صحنهای که موفق بودند.
کیوان ساکت با بیان اینکه این کنسرت تلفیقی از موسیقی نواحی خراسان و تک نوازی اوست گفت: در این کنسرت صدای دوتار و آواز نواحی خراسان شنیده می شود. بخشی از اشعار این اجرا توسط محمد خسروی که خود از اهالی جنوب خراسان است و طبع شعر دارد سروده شده و ذوالفقار عسگریان با وجود 82 سال سن، رنج سفر را به جان خریده و به گروه ما ملحق شده است تا یک ترانه خراسانی را براساس ملودیهای امحلی خراسانی اجرا کند. غلامعلی پورعطایی هم به عنوان خواننده مقامی خراسان دعوت ما را اجابت کرد و در این کنسرت به روی صحنه خواهد رفت.
ساکت درباره جزئیات این اجرا گفت: در این کنسرت نوازندگان سرشناسی همچون سیاوش ظهیرالدینی، کریم قربانی ، علیرضا خورشیدفر، فرشید حفظیفرد عسگریان ما را همراهی خواهد کرد. همچنین ساز «یسنای» که تقریبا به تازگی ابداع شده و حسین علیزاده و محمدرضا درویشی هم این ساز را تایید کردهاند به روی صحنه میآید و با صدای خاصش در کنار سازهای دیگر قرار میگیرد.
وی عنوان کرد: این ساز صدایی به خصوص دارد که موسیقی ما این صدا را کم داشت. این ساز شبیه «بالابان» است و سی سانت بلندی آن است که کلیدهای زیادی روی آن تعبیه شده است. به صورتی که نتهایی را که قبلا با بالابان نمیشد نواخت با این ساز مینوازند. این ساز برای اولین بار معرفی میشود.
او در پاسخ به این سوال که آیا این نتها بر اساس صدای عقیلی طراحی شده اند گفت: تهیه نتها و پارتیتورها چند ماه به طول انجامید و اغلب قطعات با این تفکر ساخته شدهاند که با وسعت صدای خواننده همخوانی داشته باشد.
وی افزود: مرکز سرود صدا و سیما از من خواست تا سلسله برنامههایی را به شیوه برنامهی «گلها» تولید کنم و قرار شد این کار در پنج مجموعه که هر کدام در قالب 10 برنامه است؛ تولید شود. یک مجموعه از این برنامهها ساختهشد اما کج رفتاریها سبب شد تا این پروژه نیمهکاره رها شود.
ساکت درباره یکی از تصنیفهای کنسرت اخیر گفت: یکی از تصنیف هایی که در این کنسرت اجرا خواهم کرد؛ قطعهایست که در آلمان مورد توجه رهبر ارکستر بوخوم قرار گرفت؛ با درخواست آنها و بدون حضور من این قطعه در آئین آغاز فوتبال زنان در المپیک اجرا شد. اجرای این قطعه توسط رسانههایی چون stugel مورد اقبال و تمجید قرار گرفت.
وی درباره تنظیم قطعات با بیان این که این آثار برای ارکستر ملی تنظیم شده اند گفت: تنظیم قطعات ارکستر ملی بر خلاف ارکستر سنتی از سازهای جهانی در کنار سازهای ایرانی انجام میگیرد و این ارکستر به همراهی سازهای بادی اجرا خواهد شد.
وی درباره ویژگی منحصر به فرد ارکستر اخیرش گفت: در این کنسرت سازهای مقامی محلی را در کنار سازهای بادی و سازهای سنتی مورد استفاده قرار دادهایم. علاوه بر این نوازنده هندی یعنی «درشن آنند» در این کنسرت «طبلا» مینوازد.
این نوازنده با تاکید بر موسیقی مقامی خراسان عنوان کرد: این ارکستر حاصل ماهها تحقیق و پژوهش من پیرامون موسیقی خراسانی است و در آن از قطعه «آهوی دشت» بهره گرفتهام اما تنظیمی دوباره از آن ارائه کردهام.
ساکت به گروههای ارکستری اشاره کرد که پیش از این تاسیس شدهاند و ادامه داد: سه گروه ارکستر توسط من و با همکاری دوستان و شاگردانم تاسیس شد که اولین آن ها در گرگان تاسیس شد و با تغییراتی در مدیریت ها فعالیت ارکستر متوقف شد. دومین ارکستر را در اصفهان به کمک شاگردم تاسیس کردم و آن روزها زنده یاد حسن کسایی از این موضوع استقبال و همچنین در مورد دوام آن بدون حمایتهای کلان ابراز نگرانی کرد.
وی درباره گروه اخیرش نیز خاطر نشان کرد: در صورت امتداد حمایت مالی شرکت «سبدگردان کاریزما» ارکستر ما تعطیل نخواهد شد و به کار خود ادامه میدهیم.
در ادامه این نشست زارعی مدیر شرکت «سبدگردان کاریزما» گفت: اگر بضاعتمان اجازه دهد، از این گروه هنری حمایت خواهیم کرد.
کنسرت گروه وزیری به خوانندگی سالار عقیلی 18 تا 20 اردیبهشت ماه در تالار وحدت برگزار میشود.