امسال «میراث ورزش» در اولویت است
امسال «میراث ورزش» در اولویت است
رئیس ایکوموس ایران گفت:‌ ایکوموس ایران امسال بیشترین توجه خود را معطوف به عنوان کلی میراث جهانی در باب «میراث ورزش» می‌کند.
 
تاريخ : دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۹
به گزارش هنرنیوز؛«مهدی حجت» که عصر روز یکشنبه (29 فروردین) در دورهمی سالانه اعضای ایکوموس ایران در خانه «وثوق‌الدوله» صحبت می‌کرد، گفت: عموما در بیانیه‌های ایکوموس عطف توجه معطوف به اروپاست و اگر قرار باشد قدری به سوابق تمدنی و فرهنگی بپردازند، به یونان و روم مراجعه می‌کنند.



او درباره شعار امسال ایکوموس (میراث ورزش) بیان کرد: همه آنچه که در باب ورزش است، با اشاره به فرهنگ اروپاست، در حالی که شرق دور و شرق میانه سوابق زیادی درباره ورزش دارند، اما هیچ اشاره‌ای به آنها نمی‌شود.





وی با بیان اینکه ایران هنوز نتوانسته ورزش‌های باستانی خود را به خوبی معرفی کند،‌ ادامه داد: زمانی که با مسئولان ورزشی صحبت می‌کردیم، می‌گفتند چیزی در دسترس نداریم،‌ ورزش‌های باستانی ایران هنوز به صحنه‌های بین‌المللی معرفی نشده‌اند.




بنیانگذار سازمان میراث فرهنگی در ادامه از نوشتن نامه‌ای اعتراضی به ایکوموس جهانی خبر داد و گفت: از جانب ایکوموس ایران اعتراضی به ایکوموس جهانی می‌نویسیم که چرا آنچه از ورزش آسیای شرق وجود دارد‌، موردِ بی‌توجهی قرار گرفته است؟



او اضافه کرد: شاید بگویند ایکوموس که مسئول محوطه‌ها و بناهای تاریخی است، چرا باید به چنین بحثی توجه کند؟ دلیل آن این است که با توجه به کالبد آنچه از ورزش باقی مانده است به آن توجه می‌کنیم.




حجت تاکید کرد: بنابراین صرف نگاه کالبدی به این مطلب نباید وجود داشته باشد. امیدواریم امسال با شرایطی که وجود دارد به این معانی بیشتر توجه کنیم تا بتوانیم برخی از کاستی‌ها را از نقطه نظر فرهنگ پر کنیم.




وی همچنین با اشاره به این‌که درِ خانه «وثوق‌الدوله» (مکان کنونی ایکوموس ایران) به روی همه باز است، و خوشحالیم که روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی را مانند سال گذشته در این بنای تاریخی برگزار کردیم، اظهار امیدواری کرد تا سال آینده اعضای بیشتری از ایکوموس و دوستداران میراث فرهنگی در این جلسه شرکت کنند. سوارکاری، کشتی و شنا؛ ورزش‌های مورد تاکید خداوند



به گزارش هنرنیوز؛ در این مراسم که به مناسبت روز جهانی ایکوموس برگزار شد، محمدرضا ریاضی، پژوهشگر تاریخِ هنر نیز درباره آنچه تا کنون در حوزه ورزش‌های قدیمی در کشور رخ داده است، گفت: از سال 88 به این سمت ساختار تشکیلات ورزشی تغییر جهت داد پیش از آن برنامه‌هایی برای ایجاد موزه ورزش در دست اجرا بود. اما از آن زمان تا کنو ن حتی ساختمانی که برای این هدف در نظر گرفته شده بود، کاربری دیگری یافت. وی سوار کاری با اسب‌، کشتی‌ و شنا را ورزش‌های قابل توجه خدا خواند و گفت: روایت‌های متعددی درباره این ورزش‌ها در متون دوره اسلامی وجود دارد.
کد خبر: 90890
Share/Save/Bookmark