محمدرضا عباسیان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در دولت دهم روندی را در پی گرفت که موسسه رسانه های تصویری بتواند با اهرم دولت علاوه بر تولید آثاری که بخش خصوصی توان تولید آن را نداشتند در بازار تعیین تکلیف کند. گاهی قیمتشکنی و گاهی هم از افت قیمت تولیدات که ممکن بود به ضرر تولیدکننده خصوصی باشد جلوگیری کرد. همین روند موجب شد موسسه رسانه های تصویری علاوه بر حمایت بخش خصوصی نبض بازار فروش فیلم های شبکه نمایش خانگی را در دست گیرد. از طرفی بازار فیلم در کشورهای مختلف نیز با حضور موسسه رسانه های تصویری که قدرتی دولتی داشت متفاوت از گذشته عمل کرد و فیلم ها و سریال های ایرانی در بازار کن به تلویزیون های کشورهای مختلف راه یافت.
با استعفای محمدرضا عباسیان و به دنبال آن تغییر دولت روند فعالیت موسسه رسانه های تصویری ثابت ماند و کم کم نقشی را که در بازار فروش فیلم های داخل ایران داشت کم رنگ شد. به همین منظور گفت و گویی با حسین مسافرآستانه در خصوص این امر و چگونگی سیاست گذاری های موسسه رسانه های تصویری داشتیم که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
حسین مسافر آستانه؛ مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن اشاره به بحث عدم کیفیت مطلوب آثار انیمیشن و برخی از فیلم هایی که توسط ویدئو رسانه وارد شبکه نمایش خانگی می شوند، گفت: برای رفع مشکل عدم کیفیت آثار انیمیشن و یا برخی از فیلم ها که البته در گذشته بیشتر رواج داشته است با تعاملی که با اتحادیه ویدئو رسانه ها خواهیم داشت این مشکل، مسئله و نقطه ضعف را به حداقل می رسانیم. ویدئو رسانه ها باید به کیفیت آثار خود کمک کنند تا کیفیت قابل قبولی را در حد استاندارد آثار خود داشته باشند و به مخاطب ارائه دهند.
وی ادامه داد: انیمیشن های خارجی هم بیشتر به ویدئو رسانه های بخش خصوصی واگذار شده و موسسه رسانه های تصویری به دلیل حمایت از بخش خصوصی سعی کرده تا خیلی به این ماجرا ورود نکند. بنابراین با تعاملی که با اتحادیه ویدئو رسانه خواهیم داشت کیفیت مطلوب این آثار را تضمین می کنیم و خیال خانواده ها آسوده باشد که از این پس، آثار ارزشمند با کیفیت و تصویر خوب را خواهند دید.
مسافرآستانه افزود: ویدئو رسانه ها به دلیل حمایت از این صنف هم که شده به این امر پایبند خواهند بود و آثار را با کیفیت خوب ارائه می دهند اما اگر با موارد خلاف مواجه شوند با آن برخورد خواهند کرد.
از این به بعد ویدئو رسانه ها باید کیفیت تضمین شده را درنظر بگیرند
وی در پاسخ به این سوال که قرار است این نوع همکاری با اتحادیه ویدئو رسانه به چه صورت باشد؟، توضیح داد: تاکنون جلساتی را با مدیران ویدئو رسانه های مختلف داشتیم و یک بخشی از آن را هم در برنامه های آتی خود داریم که با تک تک آن ها به گفت و گو بنشینیم. از همه مهمتر جلساتی است که با رییس اتحادیه ویدئو رسانه ها خواهیم داشت و بسیاری از منافع مشترکی که میان ویدئو رسانه ها وجود دارد را به عنوان سر فصل بحث هایمان در نظر می گیریم و در قبال حفظ این منافع مشترک بخش خصوصی و ویدئو رسانه هایی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند؛ از آن ها توقع داریم تا برای عرضه محصولات خود دقت لازم را داشته باشند و آثاری با استاندارد تعریف شده و کیفیت تضمین شده هم در بخش انیمیشن ها و هم در بخش فیلم هایی که مجوز می گیرند و وارد بخش خانگی می شوند را به مخاطب ارائه دهند.
مسافرآستانه در همین خصوص ادامه داد: ما سعی می کنیم مثل قبل با تولید آثار خوب و ارزشمند و با قیمت از پیش تعیین شده این آثار را نظارت کنیم. خودمان هم که در حال حاضر در بخش موسسه رسانه های تصویری کار می کنیم، خود را ملزم به رعایت حقوق همه مردم می دانیم که در ارائه آثار با کیفیت و ارزان قیمت تلاش کنیم. به طور کلی بخش خانگی آمده تا آثار را به قیمت بسیار مقرون به صرفه و نازل در اختیار خانواده های علاقه مند قرار دهد، سعی کند فرهنگ فیلم دیدن را که اگر در سینماها وجود نداشته و ضرورتی برای حضور در سینماها نبوده از این طریق در خانواده ها تقویت کند پس باید قطعا بحث اقتصادی را مدنظر قرار دهد تا خانواده های ایرانی در هر شرایط اقتصادی که هستد امکان خرید آثار و دیدن آن ها را داشته باشد.
سیاست اصلی موسسه رسانه های تصویری مبنی بر حمایت از بخش خصوصی است
وی در مورد سیاست اصلی موسسه رسانه های تصویری گفت: سیاست اصلی موسسه رسانه های تصویری حمایت از بخش خصوصی است بنابراین با درنظر گرفتن اینکه این مجموعه در پی رقابت با بخش خصوصی نیست قطعا آثار را با قیمت بالاتر از بخش خصوصی خریداری نخواهد کرد و سعی می کند آن بخش از آثاری که بنا به دلایل متعدد که فیلم های فرهنگی خاصی هستند و امکان استقبال عمومی و فروش بالا را نداشته اند و در کل آثاری که در بخش خصوصی با اقبال چشمگیری روبه رو نمی شود را در حمایت از سازندگانشان خریداری کند. بنابراین در فروش آن آثار هم قطعا با بخش خصوصی در رقابت نیستیم اما سعی می کنیم آثاری را که موضوعیت فرهنگی بسیار خوبی را مدنظر داشتند و دستمایه ساخت خود قرار دادند یا با کیفیت خاصی ساخته شدند اما از استقبال عمومی بالایی برخوردار نیستد و به اصطلاح سینماگران فیلم های بفروشی نیستند را بیشتر مورد توجه قرار دهیم برای اینکه بخش خصوصی سعی می کند آثاری را خریداری کند که با فروش آن ضمانت وجود داشته باشد.
موسسه با قسمتی که بخش خصوصی در آن موفق عمل کرده رقابت نمی کند
مسافرآستانه در پاسخ به این سوال که آیا با این شرایطی که شما پیش بینی کرده اید بخش دولتی مانند فیلمیران برای ارائه آثار خود به بخش خصوصی محتاج نمی شود؟ تصریح کرد: یک قسمتی از آثار در بخش خصوصی مورد حمایت است و ما نمی خواهیم به آن حمایت ها لطمه وارد شود. بخش خصوصی نقش بسیار موثری را هم در حمایت از سینما و سینماگران ایفا می کند و هم در رساندن فیلم های مورد علاقه مردم به دست خانواده ها، بنابراین نیازی نیست که ما با آن قسمتی که بخش خصوصی در آن موفق عمل کرده و می کند به رقابت بپردازیم.
وی ادامه داد: موسسه رسانه های تصویری در حمایت از آثار ارزشمندی که با معیارهای فروش سازگاری نداشته و در بخش خصوصی کمتر وارد شده اند، بپا خاسته است. ضمن اینکه کاری که این موسسه انجام می دهد رقابت با بخش خصوصی نیست یعنی بخش خصوصی همچنان فعالانه و هدفمند کار خود را پیش می برد با این تفاوت که ما آن بخش مغفول مانده از بخش خصوصی را مدنظر قرار داده و آن ها را متضرر نخواهیم کرد.
دولت باید دست سازندگان فیلم های فاخر را بگیرد
مسافرآستانه با تاکید بر این امر که این اقدام برای سرمایه گذار فیلمی که در سینما فروش نکرده است، دارای سود خواهد بود، بیان کرد: سرمایه گذار فیلم به این وسیله مورد حمایت قرار می گیرد اما اگر دولت این آثار را مورد حمایت قرار ندهد آن ها متضرر خواهند شد و انگیزه آن ها برای ساخت آثار ارزشمند هنری از بین می رود و همه به دنبال تولید فیلم های عامه پسند خواهند رفت بنابراین آن بخش که فیلم فاخر تولید می کنند و احتمالا نمی توانند در بخش خصوصی موفق ظاهر شوند نیازمند حمایت دولت هستند و دولت باید دست آن ها را بگیرد.
وی افزود: نظر نهایی موسسه ویدئو رسانه و زیرمجموعه سیاست ها این است که باید هر جایی از سینما که در آن خدشه ای وجود دارد و با وجود آن خدشه نمی تواند روی پای خود بایستد مورد حمایت دولت قرار گیرد تا بتواند به حیات خود ادامه دهد.
در حال حاضر موسسه رسانه های تصویری به فکر تولید نیست
وی در خصوص حمایت های موسسه رسانه های تصویری توضیح داد: این کمک هم تولید و هم حمایت از آثار از پیش تولید شده را شامل می شود البته ما در حال حاضر به فکر تولید نیستیم و فکر می کنیم به اندازه کافی همه گونه تولید در بخش خصوصی وجود دارد اما برای اینکه بتواند این تولید در بخش خصوصی به حیات خود ادامه دهد نیاز به حمایت است و بدون حمایت شاید سینما و تولید سینمایی و تولید ویدئویی نتواند ادامه کار دهد بنابراین فعلا بیشتر توجه خود را به بخش حمایت از آثار معطوف می کنیم اما این به این معنا نیست که موسسه رسانه های تصویری به طور کلی تولید را از وظیفه خود ساقط کرده باشد بلکه سعی شده سیاست تولید یک سیاست سختگیرانه تری شود و این موسسه تولید فیلم هایی با موضوعات خاص یا با شیوه خاص را مدنظر قرار دهد.
مسافرآستانه تصریح کرد: به طور مثال اگر موسسه ویدئو رسانه خلا یک موضوع فرهنگی مورد نیاز در جامعه را حس کند که بخش خصوصی اقدامی در آن زمینه نکرده در این صورت وارد تولید می شود و آن خلایی را که به لحاظ فرهنگی در بخش تولید وجود دارد از این طریق مورد حمایت قرار میدهد و پر میکند.
گروه های پخش و ویدئو رسانه ها هم نباید ضرر کنند
وی در خصوص موضوع کنترل قیمت برای سینماگر و مخاطب در بازار توضیح داد: بحث بازار هم برای سینماگر و هم برای مخاطب کنترل می شود و ما هم با این بخش مشکلی نداریم چون یک بخش تعیین شده ای است و سینماگر هم در بحث قیمت گذاری و حق رایت به توافق می رسد اما بحث اصلی بر روی قیمت به گروه های پخش و ویدئو رسانه ها برمی گردد آن ها هم نباید ضرر کنند و باید به سوددهی برسند.
وی درباره راه های رسیدن به سوددهی گفت: یکی از راه ها این است که با کپی های غیرمجاز مبارزه شود یعنی اگر ما بتوانیم کپی های غیر مجاز را از راه های قانونی و با سیاست های مشخص، جدید و منطبق بر نیاز امروز کنترل کنیم آن زمان فروش آثار سینمایی در بخش خصوصی بالا خواهد رفت و زمانی که فروش بالا برود تیراژ نیز بالا می رود و نیاز به افزایش قیمت ندارد و خود به خود سوددهی را تضمین می کند.
سیاست های مبارزه با قاچاق فروش فیلم در دست بررسی است
مسافرآستانه در خصوص برنامه ریزی سیاست های مبارزه با قاچاق فروش و اعمال آن ها خاطرنشان کرد: این سیاست ها در دست بررسی است و موسسه تلاش می کند تا با تعاملی که از طریق وزارتخانه و ستاد مبارزه با آثار قاچاق کالاهای فرهنگی وجود خواهد داشت یک راه عملیاتی را برای کنترل قاچاق مورد مطالعه قرار داده و روی آن کار کند. به امید خدا به زودی این ایده جدید عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: البته برای عملیاتی شدن این ایده به همکاری قوه قضاییه، وزارت کشور، پلیس و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور نیاز است و عملیاتی شدن آن نیازمند همکاری این ارگان ها است. امیدوارم به زودی این موضوع اجرایی و جلوی این دزدی آشکار و غیرانسانی گرفته شود تا پخش کننده ها، تهیه کننده ها و به طور کلی سینما از این ضرر معنوی و مادی نجات پیدا کنند.
آرشیو فیلم های پرویز پرستویی به زودی وارد شبکه نمایش خانگی می شود
وی در پایان با اعلام این خبر که قرار است آثار برخی از کارگردان ها، سینماگران و حتی تهیه کننده ها را در یک بسته به صورت آرشیو به بازار عرضه کنند؛ گفت: در پی اقدامی که برای عرضه آثار سینماگران به صورت آرشیو انجام شد و در ابتدا شبکه نمایش خانگی آثار مرحوم ملاقلی پور را در بازار عرضه کرد، قرار است فیلم هایی که با بازی پرویز پرستویی تاکنون بوده را به صورت پکیج به بازار عرضه کنیم و این اقدانم تک تک برای تمامی سینماگران رخ خواهد داد.