دکتر محمدرضا رضوانی رییس و موسس دانشگاه علمی کاربردی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد بازیهای رایانه ای گفت: بازیهای رایانه ای یک حوزه بسیار خوب برای تجارت است و ما می توانیم با طراحی و ساخت این بازیها مانع خروج ارز از کشورمان شویم.
وی اضافه کرد: بازیهای رایانه ای به عنوان چهارمین صنعت درآمدزا در جهان و اولین هنر پر سود دنیا است که حتی توانست از سال ۲۰۰۴ به بعد از سینمای هالیوود هم پیشی بگیرد.
موسس دانشگاه علمی کاربردی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای با بیان اینکه ما در کشور انیماتورهای بسیار خوبی داریم که به راحتی می توانند در کشورهای منطقه به رقابت بپردازند تصریح کرد: بازیهای رایانه ای نیازمند دو ابزار هستند که یکی از این ابزارها انیمیشن است که ما در کشورمان انیماتورهای خوبی را تربیت کرده ایم و دیگری، ابزارهای برنامه نویسی است که باز هم در کشور چنین تخصص هایی وجود دارد چرا که رشته مهندسی کامپیوتر در کشور ما از رشته های توانمندی است که در بین کشورهای منطقه حرفی برای گفتن دارد. لذا ما این دو ابزار مهم را در کشور در اختیار داریم و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال ۸۷ که منجربه تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانه ای شد توجه به بازیهای رایانه ای افزایش یافت.
رییس دانشگاه علمی کاربردی بنیاد بازیهای رایانه ای خاطر نشان کرد: ماده ۳ اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانه ای بر این تاکید می کند که بنیاد ملی باید برای گسترش بازیهای رایانه ای و سیاستگذاری در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد که یکی از این اقدامات« تشکیل دانشگاه بازیهای رایانه ای» بود. این دانشگاه را ما برای این تاسیس کردیم که نیروهای متخصص و بومی را تربیت کنیم. البته با یک فاصله چند ساله، دانشجویان این دانشگاه فارغ التحصیل خواهند شد و نیروهای کیفی خوبی دراین زمینه وارد بازار بازیهای رایانه ای خواهند شد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: بازیهای رایانه ای و مباحث روانشناسی و آسیب شناسی اجتماعی، دو نقطه تلاقی دارند که یک نقطه آن، بحث های مربوط به آسیب شناسی است که تقریبا در کشور به آن پرداخته شده است مثلا در صدا و سیما درسال ۹۱ تیزرهای زیادی به شیوه انیمیشن پخش شد که نشان می داد آسیب هایی که این بازیها می توانند برای یک کودک داشته باشند به چه صورت خواهد بود.ضمن اینکه به صورت جسته وگریخته نیز، یکسری همایش هایی هم برگزار شد اما در زمینه جنبه های دوم آن که مربوط به نقش بازیهای رایانه ای در بهبود بیماریهای است.امروزه ثابت شده است که بازیهای رایانه ای برای درمان بیماریهای فیزیوتراپی و روحی و روانی بسیار موثر است.
دکتر رضوانی گفت: به خاطر اهمیت بازیهای رایانه ای، ما کار گروه دیگری بین بنیاد ملی بازیهای رایانه ای و دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت تشکیل دادیم که یکی از دستاوردهای آن برگزاری همایشی در تاریخ ۶ و۷ بهمن در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی رازی است که بنده نیز عهده دار دبیری علمی این همایش را هستم.
وی افزود: ما تا این لحظه حدود ۱۰۰ مقاله دریافت کردیم که هفته آینده اعلام نتایج خواهیم داشت.ضمن اینکه در این همایش ما میزبان یک محقق صربستانی هستیم که تجارب خوبی را در زمینه نقش روان درمانی بازیهای رایانه ای کسب کرده است بنابراین قطار تولید بازیهای رایانه ای، حرکتش را شروع کرده است.
وی با اشاره به رونمایی بازیهای رایانه ای در کشور اظهار داشت: رونمایی بازیهای رایانه ای، یک کار روحیه بخشی است که موجب می شود دانشجویان و کسانی که در این بخش فعالیت می کنند به کار خود امیدوار شوند. مبحث دیگر اینکه، رونمایی بازیهای رایانه ای سبب دلگرمی توزیع کنندگان این حوزه خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر یکی از معضلات ما در بخش بازیهای رایانه ای؛ توزیع مناسبی صورت نمی گیرد و رونمایی از بازیهای رایانه ای، مشوقی برای توزیع کنندگان خواهد بود که متوجه شوند این بازیها می توانند مخاطب خوبی داشته باشند.
رییس و موسس دانشگاه علمی کاربردی بنیاد ملی بازیهای رایانه ای گفت: یکی دیگر از اثرات رونمایی بازیهای رایانه ای در کشور این است که کشورهای غرب آسیا، پتانسیل های بالای ایران را در این زمینه مشاهده می کنند. این در حالی است که دانشگاه ما، اولین دانشگاهی است که در منطقه غرب آسیا تاسیس شده است که بلافاصله بعد از ما، کشور ترکیه در فکر تاسیس چنین دانشگاهی است و اخیرا نیز کشور اردن ، گام هایی را در این زمینه شروع کرده است. ما می توانیم ابتدا بازارهای غرب آسیا و سپس با توجه به چشم انداز ۱۴۰۴ بازارهای جهان را از آن خودمان بکنیم.