وهابیون هم اینچنین خراب نمی‌کردند/ وضعیت کنونی به هیچ عنوان حق محوطه‌های تاریخی نیست!
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر در واکنش به تخریب بافت تاریخی تهران؛
وهابیون هم اینچنین خراب نمی‌کردند/ وضعیت کنونی به هیچ عنوان حق محوطه‌های تاریخی نیست!
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران‌ از تخریب بافت تاریخی تهران مخصوصاً خیابان ایران محل زندگی « حاج امین‌الضرب» و « مدرسه علوی» به شهردار منطقه ۱۲ گلایه کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۲


به گزارش هنرنیوز؛ شب گذشته (شنبه،‌ ۱۳ تیر) مراسم رونمایی از کتاب «امامزاد‌ه‌های دارالخلافه » با ۱۲۰ قطعه عکس از حمید فروتن در سرای کاظمی در محله امامزاده یحیی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام شیخ عبدالحسین معزی با بیان این مطلب که برخی خیال می‌کنند تاریخ تهران از ۱۱۹۳ شمسی آغاز می‌شود، افزود: در حالی که آثار به دست آمده از مناطقی چون قیطریه، تپه‌های عباس‌اباد و دروس قدمت این شهر را به هزاره دوم پیش ازمیلاد می‌برد. البته در این شکی نیست که تهران به عنوان شهر و پس از آن پایتخت قدمت چندانی ندارد و از دوره صفویه به بعد رونق گرفته و در دروه قاجار پاتخت شده است

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ایران‌ در بخشی از سخنانش با اشاره به این که شاید بیش از ۱۰ هزار نفر از خاندان پیامبر در طول دوران اسلامی به ایران آمده‌اند و به قول تاریخ مانند برگ درخت در ایران فرودآمدند، تصریح کرد: در واقع خاندان پیامبر در سه مرحله وارد ایران شدند. به همین دلیل ب در سراسر کشور امام‌زاده‌های زیادی وجود دارد.


وی با بیان این که بازار مرکز تهران قدیم بوده است امامزاده‌هایی مانند «سیداسماعیل»‌، «چهل تن»‌، «زید»‌، « یحیی» را موجب رونق محله دانست و افزود: محلاتی مانند «چاله میدان»‌، «اودلاجان»‌، «سنگلج»‌ و «بازار» هر کدام در محدوده یک امامزاده شکل گرفته‌اند، حتی امامزاده‌های «زینعلی و عینعلی»‌، «چیذر» هم محورهایی بوده‌اند که در طول سال‌ها باعث شکل‌گیری محله های مختلف در اطراف خود بوده‌اند. بازار تهران نیز در محدوده «مسجد جامع تهران» شکل گرفت، محدوده‌ای که جایگاه مبارزاتی مردم تهران مانند قیام تنباکو ‌، قیام مشروطه ‌، قیام ۱۵ خرداد‌، آزادی امام (ره) یا تبعید امام را شکل داد.

حجت‌الاسلام معزی تهران را شهری بی‌ریشه دانست و خطاب به عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ تهران تأکید کرد: خانه من در همین منطقه قرار دارد در کوچه‌ای که خانه «حاج امین الاضرب» جائی که پیام مشروطه در آن خوانده شد و مدرسه «علوی»» جائی که شهید نواب صفوی در آن جا تحصیل می کرد، قرار دارد، اما امروز همان خیابان، تبدیل به مکان دلال‌های «کره جنوبی» شده، جائی که تلویزیوین‌های سامسونگ می‌فروشند و نقشه‌ی تخریب بناهای قدیمی را می‌کشند.

او ادامه داد: اگر وهابی‌ها می‌خواستند این خیابان را خراب کنند، آن‌طور که شهردار سابق منطقه ۱۲ دست به تخریب زد، این کار را انجام نمی‌دادند.

حجت‌الاسلامی معزی افزود: وقتی به این خیابان و حتی به قبرستان «ابن بابویه» می‌روم گریه می‌کنم،‌ وضعیت کنونی به هیچ عنوان حق این محوطه‌های تاریخی نیست! در ابن‌بابویه دهخدا و آدم‌هایی آرامیده‌اند که تهران به نام آنها تهران شده‌اند، اما حالا وضعیت‌شان از هر جای دیگر تهران بدتر است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر با اشاره به حضورش در لندن در سال‌های گذشته، گفت: یک قبرستان در انگلیس وجود دارد که قبر تعدادی از اندیشمندان انگلیسی مانند « کارل هاینریش مارکس » در آنجاست، کسانی که دوست دارند قبر مارکس را ببینند باید سه پوند برای رفتن بر سر قبر آن پرداخت کنند پرداخت کنند، حتی براساس پرس‌وجوهایی که داشتم متوجه شدم سالانه چیزی حدود ۵۰۰ هزار نفر برای دیدن قبرمارکز به این قبرستان می‌روند، آن قبر به آن صورت احترام می‌شود و قبرستان «ابن بابویه» این گونه مورد بی‌احترامی است. به گونه‌ای که هیچ‌کس دوست ندارد پایش را آنجا بگذارد.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر تاکید کرد: به خاطر وضعیتی که تهران امروز دارد من نام این شهر را «تهران‌، شهر بی‌هویت» می‌گذارم. ما مانند برزیل و مکزیک شده‌ایم، ساختمان‌هایمان سر به آسمان گذاشته‌اند وحتی نمی‌توانیم آسمان کوچه‌ی بغلی را ببینیم.

او در ادامه به شوخی به احمد مسجد جامعی اشاره کرد که باید «جعفر شهری» هم برای حضور در این مراسم دعوت می‌کردیم او نیز حتما حرف‌های زیادی برای گفتن درباره‌ی «تهران قدیم» داشت.

خط آسمانی که دیگر مورد احترام نیست


به گزارش هنرنیوز،احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهرتهران که از حدود دو سال گذشته برنامه‌های تهران گردی را در روزهای جمعه راه اندازی کرده و تاکنون توانسته است بخش‌های ناشناخته‌ای از کلانشهر تهران را معرفی کند، نیز اظهار کرد: در عکس‌هایی که در کتاب امامزاده‌های دارالخلافه توسط حمید فروتن گرفته شده خط آسمان در شهرسازی بسیار زیباست نه تنها فضای یک دست در حوزه معماری به چشم می‌خورد، بلکه به نظر می‌رسد در گذشته‌ای خیلی دور تهران این‌گونه بوده است.

او افزود: اگر «میدان کهنه» یا «چاله میدان» را داریم به خاطر محور «امامزاده اسماعیل (ع)» یا اگر محله «اودلاجان» هنوز هست به خاطر محور «امامزاده یحیی (ع)» است چون حول این محوریت‌ها مناسبات فرهنگی شکل گرفته‌اند، حتی رفت و آمد زیاد مردم به این مراکز باعث مناسبات تجاری شد.

این عضو شورای شهر با انتقاد از بلند مرتبه سازی‌های کنونی در سطح شهرها اظهار کرد: در گذشته مردم این سنت را داشتند که هیچ گاه خانه‌هایشان را بالاتر از خط آسمانِ بناهای امامزاده‌ها نمی‌ساختند، اما امروز تنها نقطه‌ی پایینی که در هر شهر می توانیم ببینیم سرگنبد یک امامزاده یا مسجد است. امروز مال می‌سازیم و آسمان خراش‌ها روبه آسمان بالا می‌روند، اما در گذشته ساخت و سازها در بازار تهران خود را با طبیعت تنظیم می‌کردند.

مسجد جامعی با اشاره به معماری برجسته و دقیق بافت قدیم شهرها گفت: چون تهران از نظر شرایط اقلیمی جای بسیار گرمی بود بازار را سرپوشیده کرده بودند تا نور و جریان گرما و سرما تنظیم شود اما «مال‌«های (پاساژهای بزرگ مانند هایپر استار) کنونی که هزینه‌های زیادی برای آنها صرف می‌شود، هیچ کدام از خاصیت‌های گذشته را ندارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مناسبات سرمایه‌گذاری در هر محله را به خاطر خرید و فروش‌ها ایجاد می کنیم. به همین دلیل است که مناسبات شهری در همه چیز به هم ریختگی ایجاد می‌کند اگر شهر انضباط نداشته باشد اقتصاد و مناسبات اجتماعی هم انضباط ندارند. در قدیم شهرها بر مدار مهربانی می‌گشت اما اکنون مهربانی‌ها رخت بربسته‌اند.

مسجد جامعی با اشاره به از بین رفتن هویت امامزاده‌های تهران و مقبره‌های مورد تکریم از جمله جوانمرد قصاب که با مرمت غیر اصولی تمامی هویت خود را ازدست داده است، گفت: دور گنبد امامزاده اسماعیل شعری نوشته شده است که مشخص است این گنبد و این امامزاده از ابتدا در همین منطقه بوده است، اما اکنون روی همه گنبدها و مناره‌ها در سطح تهران فقط یک شعر نوشته‌اند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» این شعر یک هویت ملی است که استعدادها و خلاقیت‌های محلی را نادیده گرفته است، در همه امامزاده‌ها این اتفاق بیداد می‌کند.

او افزود: در جایی مانند شهر ری زبان فارسی فرهنگ عامه ‌، ادبیات و باورهای دینی حضور دارند نقاطی هویتی که امروز خیلی کمتر در تهران می‌بینیم.

مسجد جامعی در انتها به اقدامی که در سال ۸۹ برای محله «اودلاجان» انجام داده‌اند، اشاره کرد و گفت: در آن زمان ستادی تشکیل دادیم و اسنادی را جمع آوری کردیم تا بتوانیم الگوی بازسازی یک محور را براساس استعدادهای محلی نه بیرونی طراحی کنیم، قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشته شد اما مانند اکنون این قضیه هنوز مد روز نشده بود.

در انتهای این مراسم از کتاب «امامزاده‌های دارالخلافه» با تصاویر حمید فروتن با حضور مسوولانی چون حجت الاسلام سید جلیل عظیمی رئیس اداره اوقاف ناحیه سه، احمد کریمی اصفهانی دبیر کل انجمن های اصناف و بازار، آیت الله خسروشاهی، رجبعلی خسرو آبادی- مدیر کل میراث فرهنگی، عابد مالکی شهردار منطقه ۱۲ رونمایی شد.
کد خبر: 81791
Share/Save/Bookmark