به گزارش هنرنیوز، شماره جدید این فصلنامه که در دنباله موضوع شماره پیشین خود منتشر شده همراه با یک لوح فشرده و در شانزده بخش به بررسی آثار گرافیکی انتشار موسیقی در پنجاه سال گذشته ایران میپردازد.
نگاهی کوتاه به نوع فعالیت طراحان گرافیک و تأثیرشان بر بخش دیداری موسیقی، مروری بر پوسترهای ایرانی طراحی شده، مرور برخی آثار ناموفق، غلط، زشت و نامناسب، نگاهی به جشنواره ها و پوسترهای مرکز موسیقی حوزه هنری، مروری بر پوسترهای بیست و هفتم دوره جشنواره موسیقی فجر همراه با مقالهای از مجید درخشانی با هنوان «تشریح ملالانگیزیک جور نا خوش احوالی»، نمونههایی از لوگو و لوگو تایپ های موسیقی همراه با مقالهای در این باره، نمونههایی از طراحیهای بسته بندی در انتشار موسیقی موضوعات و عناوین بخشها دوم تا نهم این شماره از کتاب فصل موسیقی است.
در بخش نهم فائزه طاهری طی مقالهای به چهارچوب های بصری در گرافیک پرداخته و مینویسد: «پیام اثر گرافیکی و ارتباط بصری در این محدوده مشخص، که مرز مشترک مخاطب، گرافیست و کارفرماست شکل میگیرد و منتقل میشود.» وی در ادامه مقاله شکل دایره را به عنوان چهارچوب بصری برای دیسک ها و سیدی های موسیقی مورد بررسی تخصصی قرار داده است. همچنین بخش دهم به مرور تعدادی از طرح جلدهای صفحات گرامافون، نوار کاست و سیدی آثار ایرانی پرداخته است.
بخش یازدهم با عنوان «ادای احترام به یک بوم کلاسیک» ، یادداشتی ازافشین صادقی است که به مقدمه، تاریخچه، هنرمندان مهم، ژانرهای طراحی جلد موسیقی پرداخته ونمونههای مختلفی ازاین طراحیها را موردبررسی قرارداده است. درابتدای این یادداشت میخوانیم: «طراحی برای موسیقی، پویاترین هنرمردمی به مفهوم غربی درقرن بیستم وبعد ازآن محسوب میشود. اگرچه ناهمگن، زودگذر و پیرو مد است اما تمامی اینها ثابت میکنندکه طراحی جلد قسمتی ازفرهنگ عامیانه غرب است. فرهنگ عامیانه ایکه ازخرده فرهنگهای گوناگونی مانند سرفرها، هیپیها، پانکها، اسکینهدهاواسلکرهاتشکیل شده است. علیرغم نظر بعضی منتقدان سختگیرکه آنرانوعی ازکیچ به شمارمیآورند، طراحی جلدرا میتوان ردپای هنرمردمی درمدرنیته نیزبه حساب آورد. اماآنچه که طراحی برای موسیقی را واجد اهمیت میکند سهم آن دراسطوره سازی درفرهنگ عامه است...»
بخش دوازدهم کتاب شامل مقالهای است از محمدرضا درویشی درباره رساله «مبانی موسیقی ترانس مدرن» ساخته حمیدرضا اردلان و گفتگوی بین آنهاست. درویشی مینویسد: «این رساله تنها رساله ای از نوع خود در ایران است که با یک زیربنای فلسفس و حکمی به طرح مباحثی درباره موسیقی میپردازد. این رسالهتا حد اطلاعات نگارنده ـ تنها رساله ای در موسیقی مدرن جهان است که هم از حیث معنا ـ بازگشت به آواهای کهن و نغمات قدیم و دعوت به نوعی موسیقیکه فقط در کمون یا به تعبیر شرقی آن امت واحده و هم به لحاظ فرم و ساختار گرافیک و دیداری، چنین مفاهیم و ساختاری ارائه میکند.» رساله «مبانی موسیقی ترانس مدرن» همراه با برگردان انگلیسی آن با ویراستی گرافیکی نیز در بخش سیزدهم آمده است.
بخش چهارهم شامل پوسترهایی برای ارکستر فیلارمونیک برلین است که برای طراحی این پوسترها از عکس هایی استفاده شده که با لنز ماکرو گرفته شده است و نشان گر فضای داخل آلات موسیقی مانند ویولن، کنترباس، فلوت و ... است، به گونه ای که اگر در داخل فضای تنگ آنها قدم بزنید، در چنین جایی قرار خواهید گرفت.
بخش پانزدهم به مرور پرونده پائولا شر، تحصیل کرده مدرسه هنر تایلر در فیلادلفیا و دارنده مدال AIGA اختصاص دارد. او در حوزه طراحی و هویت سازی سیستم های تجاری و مواد تبلیغاتی، گرافیک محیطی، طراحی بسته بندی و ... فعالیت فراوان کرده و آثار او در تمام دنیا شناخته شدهاند و در مجموعههای بزرگی نظیر موزه هنر مدرن، موزه طراحی کوپر هیوئیت، کتابخانه دانشگاه واشنگتن دیسی، موزه هنر دنور، موزه Gestaltung زوریخ و مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس نگهداری میشوند.
در بخش شانزدهم، بخش پایانی فصلنامه،برخی هنرمندان عرصه موسیقی از جمله شاهین فرهت، داریوش طلایی، محمدرضا درویشی، بهزاد عبدی، حمیدرضا نوربخش، سیامک آقایی، سالار عقیلی، خشایار اعتمادی، ملیحه سعیدی و ... معیارهای خود برای انتخاب گرافیست آثارشان را مطرح کردهاند.
فصلنامه «مقام موسیقایی» نخستین کتاب فصل موسیقی ایران است که به کوشش مرکز موسیقی حوزه هنری تولید و توسط انتشارات سوره مهر منتشر میشود.