اجرای عموم برایم مهمتر از جشنواره است
گفتگوی هنرنیوز با مجید واحدی زاده کارگردان تئاتر«پسر انسان»؛
اجرای عموم برایم مهمتر از جشنواره است
مجید واحدی زاده گفت: همیشه برای من اجرای عموم مهمتر از جشنواره بوده است به همین خاطر بخش چشم انداز را برای حضور در جشنواره انتخاب کردم.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۲

مجید واحدی زاده کارگردان نمایش «پسر انسان» از حضورش در سی امین جشنواره تئاترفجر گفت: نمایش «پسر انسان» را برای حضور در بخش چشم انداز جشنواره تئاتر فجر فرستادم. این نمایش همانطور که از نامش پیداست ذهن را برمی انگیزد. «پسر انسان» تداعی گر دو نام عیسی بن مریم و مهدی موعود است. ایده اصلی نمایشنامه «پسر انسان» عیسی بن مریم است و محاکمه حضرت عیسی به دست کاهنان یهود که البته اجرای ما بسیار مدرن و به روز است هرچند که به یک واقعه تاریخی می پردازد.
وی در خصوص انتخاب این متن برای اجرا در فجر ادامه داد: چون تصمیم داشتم تا در بخش چشم انداز حضور داشته باشم به همین خاطر باید نمایشنامه ای را انتخاب می کردم که برای بار اول کار می شد و چون با حسن باستانی نویسنده نمایشنامه دوستی قدیمی داشتم این نمایشنامه را از او برای حضور در این جشنواره گرفتم و پس از خواندن آن تصمیم گرفتم تا آن را برای فجر آماده کنم. البته به سبب دوستی با باستانی اختیار کارگردانی ام در کار بیشتر می شد و می توانستم بیشتر متن را تحت سلیقه خودم اجرا کنم با توجه به اینکه ذهنیت نویسنده را هم می شناختم سعی کردم نگاه متفاوتی از این نمایشنامه ارائه دهم.
این کارگردان خاطر نشان کرد: ما سعی کردیم از لحاظ موضوعی پایبند به متن باشیم اما از نظر شکل و قالب کاری متفاوت کار کنیم و در حقیقت در اجرا چندان به متن توجهی نداشتیم، اما برای اینکه کار از شکل کلیشه ای خارج شد تلاشمان بر این بود تا عیسی از شکل و تصوری که ما داریم و پیش زمینه ذهنی که مخاطب دارد کمی دور شود و آن چیزی که تصور می شود نباشند و تصوری متفاوت باشد. چراکه این موضوع برای مخاطب بسیار شناخته شده است.
واحدی زاده اظهار داشت: روند جشنواره تئاتر فجر کمی آزاردهنده است باتوجه به اینکه اعلام بازخوانی متون کمی دیر اعلام شد، انگیزه هنرمندان از بین رفت در صورتی این جشنواره بزرگترین جشنواره تئاتری کشور است و نباید این اتفاق رخ دهد اما متأسفانه با تغییرات مدیریتی و شکل اجرای فراخوان، نتایج دیر اعلام شد و فرصت گروه ها برای آماده شدن برای بازبینی کم بود به خصوص بخش چشم انداز که آثار باید برای این بار اجرا می شد.
کارگردان «پسر انسان» در مورد بازبینی جشنواره گفت: بیش از ۶۰ درصد کار را نتوانستیم برای بازبینی آماده کنیم که البته ۷ کار برای بخش چشم انداز انتخاب شد که خوشبختانه کار ما هم جز این ۷ کار بود و بعد از اعلام نتایج فرصت زمانی پیدا کردیم تا کار را آماده کنیم که بخشی از طراح ها و صحنه ها آماده نبودند و بعد از بازبینی بیش از ۸۰ درصد کار آماده شد.
سرپرست گروه «فروغ» ادامه داد: امسال خوشبختانه گروه ما کارش را در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا می برد چراکه در سالهای پیش به گروه های شهرستانی سالهایی که مخاطب نداشت می رسید و در صورتی که تلاش گروه های شهرستانی کمتر از گروه های تهرانی نیست. البته تالار اصلی را خودم پیشنهاد داده بودم و طراحی کار ما براساس این سالن است و اگر سالن دیگری برای اجرا دراختیار ما قرار می دادند نمی توانستیم با ۲۰ بازیگر کار را اجرا ببریم و صحنه کار را کمی فشرده کرده ایم. طراحی صحنه هم به صورت دکورپرتابل است و از اجزا به صورت نمادین استفاده می کنیم.
وی در رابطه با اسکان گروهش در جشنواره گفت: گروه های شهرستانی یک روز قبل از اجرای کارشان به تهران می آیند و ۲ روز بعد باید به شهرشان برگردند پس این گروه چطور باید از نمایش ها دیدن کنند و متأسفانه هیچ حمایتی نه از مرکز هنرهای نمایشی و نه از مرکز اردبیل نمی شوند. تئاتر امروز ضابطه ای ندارد و این رابطه است که سرنوشت تئاتر را مشخص می کند.
مجید واحدی زاده در پایان اظهار داشت: همیشه برای من اجرای عموم مهمتر از جشنواره بوده است به همین خاطر بخش چشم انداز را برای حضور در جشنواره انتخاب کردم.
کد خبر: 36601
Share/Save/Bookmark