عکاسی در سفر (قمست دوم)
 
تاريخ : چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۸۷ ساعت ۱۳:۲۸
ترجمه : نفیسه مطلق


عکاسی از طبیعت؛ رودخانه و آبشار

حس آرامش بخشی که در جریان آب وجود دارد همیشه دیدنش را برای ما لذت بخش می‌کند. یکی از راه‌های ثبت جریان آب، تنظیم شاتر دوربین با سرعت پایین است و باید حتما از سه پایه استفاده کنید. چراکه  فقط در این حالت حرکت آب کشدار و محو به نظر خواهد رسید. تنظیم عدد سرعت در شاتر بستگی به سرعت جریان آب دارد. در صورتی که نور محیط زیاد بود از فیلترهای خنثی کننده neutral-density بهره ببرید.

اگر دوربین شما هیچکدام از این امکانات را ندارد، حساسیت دوربین به نور را در کمترین حالت تنظیم کنید و منتظر باشید تا کمی از شدت نور روز کاسته شود. در این شرایط نیز شما قطعا به سه پایه نیاز خواهید داشت.



در این مواقع فیلترهای خنثی کننده برای عکاسی با نوردهی بالا مناسب هستند.

البته برای ثبت قطرات متراکم آب در یک آبشار خروشان باید سرعت شاتر دوربین را بر اعداد بالا تنظیم کنید و از پایین‌ترین نقطه ممکن در یک آبشار عکس‌تان را کادربندی کنید تا بر شکوه و عظمت آن بیافزایید. عکاسی از آبشار و رودخانه‌ها را در زمستان و زمانی که یخ بسته‌اند فراموش نکنید.­


آبشارهای یخ زده از جمله شگفتی‌هایی هستند که به خاطر فصلی بودن همه شانس دیدنش را ندارند


غار

غارها یکی از جذاب‌ترین محل‌هایی است که در یک تور مسافرتی طبیعت ممکن است ببینید. جایی ست که به شما اجازه می‌دهد بارزترین مهارت‌های عکاسی خود را در ثبت نور به تصویر بکشید. استفاده از فلاش در غارهای تاریک و نمور-جز برای عکاسی سوژه ای از فاصله بسیار نزدیک- کار بیهوده ای‌ست. استفاده از فلاش‌های بسیار قوی نیز توصیه نمی‌شود چرا که باعث از بین بردن نورهای مصنوعی رنگارنگ غارها خواهد شد و حس اسرارآمیزی را در ما بر نمی‌انگیزاند.



با استفاده از سه پایه و نوردهی بالا، عکس‌های زیبایی از نورهای مصنوعی در محیط یک غار تهیه کنید.

در اکثر مواقع شما امکان استفاده از سه پایه را نخواهید داشت. پس حساسیت دوربین به نور(ISO)  را افزایش دهید. در غارهای بکر و غیر توریستی که بسیار تاریک هستند، دوربین را روی گزینه B تنظیم کنید و چند بار نور فلاش را تخلیه کنید. البته این کار به تجربه و تمرین نیاز دارد اما در صورت اجرای درست، نتیجه بسیار خیره کننده خواهد بود.
از دوربین خود در مقابل رطوبت بالا و غبار موجود در هوای غار محافظت کنید و فقط در مواقع ای که می‌خواهید عکس بگیرید آن را از محفظه خارج کنید. قبل از شروع به عکاسی لنز و فیلترها را چک کنید تا احیانا بخار نکرده باشند.



جنگل های استوایی حیات وحش مناطق استوایی همیشه یک حس مرموز و اسرارآمیزی را در ما بر می‌انگیزاند. خیلی برای صعود به نقاط بلند تلاش نکنید چرا که جز انبوهی از درختان متراکم دستگیرتان نخواهد شد. در عوض به دنبال تصاویر کوچک و جزیی از گیاهان باشید؛ گل های وحشی رنگارنگ، اشکال گرافیگی و زیبای سرخس‌ها و خزه‌هایی که بر تنه درختان می‌رویند و یا آبشار کوچکی که در بین انبوهی از درختان در جریان است.


به جای عکاسی از انبوه درختان، به دنبال اشکال و طرح های گرافیکی منحصر به فرد گیاهان باشید.

گاهی تابش اشعه‌های باریک آفتاب بر گیاهان، تصاویر زیبایی را در جنگل‌های تاریک استوایی می‌آفریند
حتما لنزهای تله را همراه ببرید تا در صورت دیدن پرنده و یا خزنده‌ای منحصر به فرد از آنها عکس بگیرید. گاهی در جنگل‌های انبوه، نور به مقدار کافی وجود ندارد، در نتیجه حساسیت دوربین را بر اعداد بالا تنظیم کنید و سه پایه نیز همراه داشته باشید. برای عکاسی از سوژه‌ها از فاصله نزدیک، از فلاش مستقیم استفاده کنید.
سعی کنید در عکس‌هایی که با لنز واید تهیه می‌کنید از کنتراست‌های قوی برای بالا بردن حس گرافیکی تصویر بهره ببرید. چتر و محفظه پلاستیکی را فراموش نکنید چرا که باران‌های استوایی اصلا خبر نمی‌کنند.

کویر
کویر همیشه با تمام خشونت ظاهری و اتفاق‌های پیش‌بینی نشده‌اش برای عکاسان پدیده ی فوق العاده زیبایی ست.  صحراها شاید بیابان‌های وسیع بی‌مصرفی به نظر بیایند اما باید بدانیم که اکثر آنها از لحاظ حیاتی بسیار غنی هستند.





کویر نیز امکان تهیه عکس های گرافیکی زیادی را می دهد.




به خاطر نبودن صخره‌ها، درختان و غیره کادربندی در کویر بسیار سخت به نظر می‌رسد. برای عکاسی در کویر باید به دنبال کادرهای خلوت و بی‌آلایش بود تا به وسیله آن بتوان روح کویر را به تصویر کشید. بهترین زمان برای عکاسی، غروب و البته صبح های زود است. در این شرایط می‌توانید عکس‌های گرافیکی زیبایی از خطوط به وجود آمده از وزش باد با شن‌های روان به تصویر بکشید. 


با کادربندی‌های ساده ولی نگاه عمیق، روح کویر را عکاسی کنید



خود را برای عکاسی در شرایط سخت آماده کنید چرا که گرما در کویر آزار دهنده است، حشرات موزی و خزنده‌گان ِ خطرناک ممکن است برای شما دردسر درست کنند و در آخر اینکه همیشه بیشتر از نیازتان آب همراه داشته باشید. 


 


 مردم؛ عکس‌های دسته جمعی


زمانی که سعی کردید تا یک جمع بیش از سه نفر را عکاسی کنید و آنها را شاد و خوشحال به تصویر بکشید، متوجه خواهید شد که چرا عکاسان حرفه‌ای دستمزد کلانی برای پرتره‌های گروهی طلب می‌کنند. گرفتن یک عکس خوبِ دسته جمعی کار ساده ای نیست. اگر شما با جمعی از دوستان و یا اعضای فامیل به مسافرت بروید این تجربه را امتحان خواهید کرد.





یک عکس دسته جمعی با همسفران 


سعی کنید تا خلاقیتتان را برای تهیه یک عکس دسته جمعی با حالت‌های طبیعی به کار ببرید. از به خط کردن آنها در یک صف بپرهیزید. آنها را دور یک میز جمع کنید و یا از آنها بخواهید روی یک تپه ی چمنی بنشینند.
می‌توانید بهترین و طبیعی ترین حالت‌های آنها را زمانی که برای عکس آماده می‌شوند ثبت کنید. حتی می‌توانید با مطرح کردن خاطره‌ای که در سفر اتفاق افتاده، جمع را به حرف زدن و یا خندیدن وادار کنید.





نمونه‌ای از یک عکس دسته جمعی خوب


نور در عکس‌های دسته جمعی بسیار مهم است چرا که چهره‌ها باید قابل تشخیص باشند. پس از گروه بخواهید در زیر سایه یک درخت و یا ساختمان دور هم جمع شوند. در غیر این صورت از فلاش مستقیم برای برطرف کردن سایه‌های پرکنتراستِ روی صورت استفاده کنید.
از لنزها واید برای عکس گرفتن از تعداد بیشتر سوژه در یک عکس استفاده کنید و  از پشت زمینه‌های شلوغ پرهیز کنید.


مردم در زمان کار
عکاسی از مردم هنگام کار، ما را با فضای انسان های دیگر نقاط دنیا آشنا می‌کند. این عکس‌ها بهتر از تصاویر یک منظره نماینده یک منطقه خواهند بود. از مردم برای ورود به محل کار و عکاسی اجازه بگیرید.
بوید نورتن عکاس ایست که کشورهای زیادی را در سرتاسر دنیا عکاسی کرده است. وی معتقد است مردم اگر بدانند شما به کارشان علاقه نشان می‌دهید مهارت‌هایشان را به نمایش می‌گذارند و فضای خوبی برای عکس گرفتن به وجود می‌آورند و در حین کارکردن رفته رفته حضور دوربین را از خاطر می‌برند. در نتیجه شما می‌توانید عکس‌های بسیار طبیعی و جالبی تهیه کنید.
به همین دلیل نوتن می‌توانست به هشت زبان برای عکاسی از کار کردن افراد اجازه بگیرد. گاهی شما می‌توانید با ایما و اشاره همراه با لبخند نیز رضایت فرد را برای عکس گرفتن جلب کنید.





سعی کنید از سوژه در حالت‌های طبیعی  و با محیطش عکاسی کنید.


از دست‌های افراد با اشیایی که به کارشان مربوط است عکس بگیرید و یا اگر پشت زمینه خوبی وجود داشت با استفاده از لنزهای واید سوژه را در محیط عکاسی کنید. تا حد امکان سریع کارتان را تمام کنید چرا برهم زدن ابزارها و یا حضور زیادتان ممکن است از حوصله سوژه خارج باشد. از نورهای طبیعی استفاه کنید و اگر میزان نور کم بود ISO دوربین را بر اعداد بالاتر تنظیم کنید.





آشپز هندی در حال تهیه خمیر نان


منبع : http://www.akkasee.com/
کد خبر: 4164
Share/Save/Bookmark