کیهانی:  پایان نامه‌ام را به همراه استادم می‌نوازم
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه‌ای کنسرت گروه «مهر آئین»؛
کیهانی: پایان نامه‌ام را به همراه استادم می‌نوازم
کیهانی در نشست رسانه ای کنسرت گروه مهرآئین از همکاری استادش در اجرای قطعه «نامش انسان است» خبر داد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۶

به گزارش هنرنیوز، نشست رسانه‌ای کنسرت  صبح امروز برگزار شد. در این نشست که در تالار وحدت برپا شد؛ کارن کیهانی درباره قطعات توضیحاتی ارائه کرد. 

 
کیهانی درباره  این اجرا  گفت: موسیقی معاصر از ژانرهایی است که آهنگسازان ایرانی کمتر بدان پرداخته‌اند و در آکادمی نیز چندان به این ژانر توجه نمی‌شود. 
در کنسرت اخیر بخشی از آثار من که بین سال‌های 89 تا 91 ساخته شده‌اند، توسط پنج آنسامبل اجرا خواهد شد.

 
این آهنگساز  درباره رپرتوآر کنسرت گروه« مهر آئین » که قرار است 26 و 27 اردبیهشت در تالار «رودکی» برگزار ‌شود گفت: «چشمان زیباش»  برای کوارتت زهی نوشته شده و پیش از این برای اولین بار در ارمنستان اجرا شده . هم‌چنین «سلو آبوا» که چندی پیش در فستیوال «ونیز» جزو 10 قطعه برتر شناخته شد، در این کنسرت برای عموم اجرا می‌شود. گروه کوارتت زهی «چهارگان» نیز به سرپرستی احسان ذبیحی‌فر قطعه «و آستینش از اشک تر بود» را اجرا می‌کند.


وی هم‌چنین به قطعه «آخرین رنگ» اشاره کرد که برای فلوت نوشته شده و هم‌چنین به  قطعه «نامش انسان است» اشاره کرد که در سال 89 و به عنوان پایان نامه تحصیلی وی نوشته شده است. وی درباره این قطعه گفت: این پایان نامه در سال 89 به عنوان پایان نامه برتر انتخاب شده و هوشیار خیام استاد راهنمای من در این پروژه بود با پیانو در اجرای این قطعه همراهی‌ام خواهد کرد.


 بخشی از سازهای این کنسرت متعلق به موسیقی کلاسیک است و علاوه بر سازهای دوره کلاسیک و رمانتیک از سازهای کمانچه‌، قیچک‌ و قیچک آْلتو نیز در آن مورد استفاده من قرار گرفته است.

 
او با اشاره به نام همکارانش در اجرا گفت: هنرمندانی چون تینا جامه گرمی ‌، سانوا اندلیبی ‌، نگار مراد و ... مرا را در این کنسرت همراهی می‌کنند‌. در واقع این مجموعه گروهی از نوازندگانی است که همگی به صورت آکادمیک و در دانشگاه هنر تحصیل کرده‌اند و فکر می‌کنم چنین کنسرت‌هایی مخاطبش بیشتر دانشجویان موسیقی باشند. 


کیهانی هم‌چنین ادامه داد:  فرم در موسیقی معاصر برخلاف موسیقی کلاسیک و رمانتیک تا حدی شکلی نمادین پیدا می‌کند برای مثال قطعه «نامش انسان است» یک رکوئیم است اما آن ساختار سنتی را ندارد و در این آثار شاهد فرم‌های موزاییکی هستیم. این موسیقی از لحاظ مدل پیچیده‌تر از موسیقی ایرانی است. اما در این کنسرت به هیچ وجه میکروفن‌گذاری نخواهیم کرد چرا که میکروفن‌گذاری در چنین کنسرت‌هایی یک کار غیرعادی است.


کارن کیهانی درباره ارتباط مخاطب با موسیقی معاصر گفت: موسیقی معاصر ذات تلخی دارد، موسیقی‌های دیگر شاید شاد‌،غمگین‌ و یا سرگرم‌کننده باشند اما چنین موسیقی روح مخاطب را گس می‌کند و شاید جذابیت‌های چندانی برای مخاطب عادی نداشته باشد اما ما با استفاده از رنگ و نور سعی کردیم مخاطب را در این موسیقی به فکر وادار کنیم.
کد خبر: 57726
Share/Save/Bookmark