به گزارش هنرنیوز، شجریان در این مراسم گشایش نمایشگاههای سازهایش در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ضمن تأکید بر این نکته که عمده فعالیت او بر ساخت صداهای متنوع از سنتور بوده گفت: پیش از خوانندگی عمده فعالیتم روی ساز سنتور بود و بعد از فارغ التحصیلی از دانشسرای مقدماتی به همراه ابوالحسن کریمی روی برخی از سازهای مشقی سنتور کار میکردیم و از همان روزها بود که بدون معلم کار بر روی این ساز را آغاز کردم.
شجزیان ضمن بیان این نکته که معتقدم آن قدری که روی این ساز وقت گذاشتم روی آواز کار را نکردم، افزود: تا سال ۱۳۴۰ گرفتار ساز سنتور بودم . این فعالیت و تمرکز تا سال ۷۰ هم من را درگیر خود کرده بود. این درگیری و گرفتاری بیشتر از روی شیوع پل گذاری روی سنتور بود. من در این زمینه سوالات زیادی داشتم که حتی اساتید این حوزه هم به من جواب درستی نمیداند بنابراین سعی می کردم روی تجربه های شخصی تلاش هایی برای جا به جایی این پل ها انجام دهم و در بعضی موارد هم به نتیجه ای نمی رسیدم. من تلاش کردم اساس سنتور را بر هم زده و در نوع پل گذاری ها تغییراتی ایجاد کنم. من تا کنون ۱۸ تغییر در سنتور ایجاد کرده ام و موفق شدم نوع جدیدی از این ساز بسازم.البته من تا کنون ۶۲ ساز ساختم که فقط به دو تا از آنها نمره ۱۰۰ می دهم و این همان نتیجه ای بود که می خواستم. چرا که معتقدم سازها به صورت شانسی ساخته نمی شوند.
این خواننده آواز ایرانی با اشاره به گروه شهناز و تشکیل آن گفت: از سال ۸۶ که گروه «شهناز» را همراه مجید درخشانی تشکیل دادم ۱۶ ساز را طراحی و ساختم . در این مدت همه تلاشم را کردم که با هنرمندان و استادان برجسته سنتور تبادل نظر کنم تا به بهترین صدایی که می خواهم برسم. طی این مدت با هنرمندان و سازندگان پیشسکوت هم ملاقات کردم که این هنرمندان با چه عشقی مشغول فعالیت در این عرصه هستند .
این هنرمند تأکید کرد: ساختن ساز بهتر از نساختن آن است. تار و ویولون که سازهایی بسیار قدرتمند و ارزشمند هستند به گفته بسیاری از مورخان موسیقی قدمت های چند صد ساله ای دارند . به یقین اولین نفری که آن را ساخته به زیبایی کنونی نبوده اما مدت ها تحول یافته تا این چنین تبدیل به ساز قدرتمندی شده است.
شجریان ادامه: به باور من این هنرمندان هستند که باید اشکال سازهای ابداعی را برطرف کنند تا با شنیدن این نظرات به کیفیت عالی مورد نظر دست پیدا کنیم. ما می دانیم که در سازهای محدود ایرانی سازهایی با صدای باس بسیار کم هستند. بم ترین ساز ایرانی عود است که آنهم سازی مضرابی است بنابراین لازم است که سازهایی بسازیم که قابلیت ایجاد صدای بم را داشته باشد.
این خواننده موسیقی ایرانی گفت: شاید من صدمین نفری باشیم که در عرصه ساختن ساز فعالیت می کنم اما بسیار خوشبخت هستم که این سعادت را داشتم که روی صحنه نیز سازها را نشان دهم و آنها را معرفی کنم. البته باید تأکید کنم که این سازها باید روی صحنه بیایند تا ما بتوانیم در ارکستر از رنگ های بیشتری استفاده کنیم باید در گروه نوازی از استفاده سازهای جدید غافل نباشیم. به همه هنرمندان پیشنهاد می کنم که هر کس در ساخت ساز فعال است کار خود را ادامه دهد و مطمئن باشد در صورت استمرار به نتایج خوبی می رسد.
در این مراسن علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ ارشاد، رامین کاکاوند، کیوان ساکت، مجید درخشانی، میلاد کیایی، صدیق تعریف، مسعود حبیبی، فاضل جمشیدی، بیژن بیژنی در این مراسم حضور داشتند.