دلواپسان کجایید؟! تئا‌تر نفس نفس می‌زند
تئاتر همیشه باید از کمبود‌ها برنجد فریاد بزند
دلواپسان کجایید؟! تئا‌تر نفس نفس می‌زند
بیچاره تئا‌تر که همیشه باید غر بزند، همیشه باید چشم‌هایش به دنبال جیب دیگران باشد، همیشه باید از کمبود‌ها برنجد فریاد بزند و جوابی نشنود. اتفاقاً با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کرده‌اند ما باید از شما بپرسیم که چرا بودجه تاتر و جشنواره آن را تا این حد پایین آوردید؟!
 
تاريخ : دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۴
دیگر به کار بردن این ضرب المثل برای تئاتر قدیمی شده است که بگوییم «هر سال دریغ از پارسال». متاسفانه اتفاقات خوبی در بدو شروع جشنواره بین الملی تئا‌تر فجر نیافتاد. ابتدا مدیر کل هنرهای نمایشی «حسین طاهری» کمی بیش از شروع جشنواره تئا‌تر فجر، استفاء داد. اینکه جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر به اذعان همه فعالین در این عرصه ویترین تئا‌تر ایران است پوشیده نیست در چنین شرایطی مدیر کل هنرهای نمایشی بی‌آنکه کمی آستانه تحمل خود را بالا ببرد استعفاء می دهد. شاید برخی و یا خود وی این انتقاد را داشته باشند که دیگر شرایط برای ماندن او فراهم نبود و همچنین دلایل دیگری که ما از آن خبر نداریم باعث استعفاء وی شد. اما به واقع این امکان وجود داشت که به نوع دیگری شرایط فراهم می‌شد و این نگرانی به اهالی تئا‌تر آن هم در آستانه جشنواره فجر وارد نمی‌شد.

واقعاً معیار معاونت هنری برای انتخاب طاهری چه بود؟!

بچه‌های تئا‌تر نیاز به مدیری دارند که حامی آن‌ها باشد و البته تئا‌تر و تئاتری را بشناسد نه اینکه در زمان معارفه وی مدت طولانی را صرف معرفی بازیگران شاخص تئا‌تر به او کنند. شاید اگر جای حسین طاهری، فرد دیگری انتخاب شده بود که نسبت به این فضا شناخت داشت این اتفاقات و نارضایتی‌ها به وجود نمی‌آمد گرچه اتفاق خاص دیگری هم نمی افتاد. البته بیشترین خرده را باید به معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد گرفت که چنین انتخابی داشته است و باید از او پرسید آقای مراد خانی معیارتان برای انتخاب حسین طاهری چه بوده است؟! حسین طاهری که در آخرین روز‌ها بسیاری از کار‌ها را نیمه تمام‌‌ رها کرد و رفت.

اولین پوستر پیشنهادی حاشیه ساز شد پوستر اصلی کپی از آب درآمد


اردشیر صالح‌پور در آستانه جشنواره تئا‌تر فجر دبیری این جشنواره را بر عهده گرفت. وی فرصت چندانی نداشت تا بتواند خودش جشنواره‌ای را با اختیارات کامل برگزار کند اما در همین فرصت کم نشان داد توانایی این را دارد تا زمینه را برای ایجاد حاشیه فراهم کند. پوستر جشنواره تئا‌تر فجر با انتقاد‌های بسیار زیادی همراه بود که در ‌‌نهایت بعد از نشست خبری دبیر جشنواره با اصحاب رسانه تغییر کرد که البته گویا آن هم کپی از آب درآمد. راستی دیگر چه چیز‌هایی در جشنواره تئا‌تر کپی است؟!

حضور گروه‌های تئاتری از کشور‌هایی که سابقه چندانی در این حرفه ندارند و یا حداقل رضومه درخشانی در کارنامه‌شان به چشم نمی‌خورد باعث دلسردی شرکت کنندگان در جشنواره شده است. اگر این گروه‌ها در کنار چندین گروه مطرح تئاتری دیگر قرار می‌گرفتند به چشم نمی‌آمد و مورد اعتراض اهالی تئا‌تر قرار نمی‌گرفت.

یادش بخیر، روزهای شلوغ، هوای سرد و نمایش های گرم

یادش بخیر زمانی بود که برای دیدن نمایش‌های جشنواره تئا‌تر فجر چنان شور و شوقی به پا بود که دائماً شاهد ازدحام مردم در مجموعه تماشاخانه ها و تئاتر شهر بودیم. در یکی از همین روز های جشنواره در سالن اصلی تئا‌تر شهر به دیدن نمایش خوب اما نه در سطح یک جشنواره بین المللی نشستیم که هوای سرد سالن کاملاً احساس می‌شد. در زمان نه چندان دور اجراهای گرم نمایش‌ها در جشنواره آنچنان دوست داران و علاقه مندان به تئا‌تر را سر شوق می‌آورد که دیگر متوجه سرمای زمستان نمی‌شدند. هر چقدر زمستان امسال گرم بود نمایش‌های سرد در جشنواره تئا‌تر فجر جان مخاطب را یخ کردند.

آقای وزیر فرهنگ چرا پاسخ این همه رنج و فقر در تئا‌تر را نمی‌هید؟!

بیچاره تئا‌تر که همیشه باید غر بزند، همیشه باید چشم‌هایش به دنبال جیب دیگران باشد، همیشه باید از کمبود‌ها برنجد فریاد بزند و جوابی نشنود. تنها و مهم‌ترین جشنواه‌اش باید با کمترین امکانات برگزر شود. با تورم رو به رشد بودجه‌اش کم شود. بگذارید کمی حرف‌های تکراری بزنیم. این چه تئاتری است؟! چرا بودجه بخش فرهنگ را کم می‌کنید و چرا در این بخش اولین گزینه‌تان تئا‌تر است؟! چرا کسی به فریاد دوستان ما در تئا‌تر توجه نمی‌کند؟! آقای وزیر فرهنگ چرا پاسخ این همه رنج و فقر در تئا‌تر را نمی‌هید؟!

چرا تئوریسن‌ها راه کاری درست برای بیرون آمدن از این شرایط خفت بار ارائه نمی‌دهند؟! اگر هم راه کاری وجود دارد چرا اجرایی نمی‌شود؟! مدیران پاسخ گو، مسئولین دلواپس، دلواپسان فرهنگ، در همین عرصه تئا‌تر می‌دانید چه بر سر فرهنگ ما آمده است؟! اصلاً تئا‌تر می‌بینید؟! می‌دانید تئا‌تر چیست؟! یا اینکه همچنان مانند عده زیادی از مردم گمان می‌کنید تئا‌تر جایی است که عده‌ای با حرکات خاص بدن ادا در می‌اورند و حرف‌های قلمبه سلمبه می‌زنند؟! شخصیت و شأن دوستان ما در تئا‌تر این نیست. درست بیاندیشید.

واقعاً فکر می‌کنید دفاع ما از تئاتر، دفاع از قرطی بازی است؟!

بگذارید کمی راحت و بی‌پرده حرف بزنیم. واقعاً فکر می‌کنید دفاع ما از تئاتر، دفاع از قرطی بازی است؟! دفاع از ناملایمات فرهنگی است؟! حدس می زنید که غرب زده ایم؟! گمان می‌کنید ما طرفدار جبهه خاصی هستیم که اصول و قواعد نظام و حکومت را قبول ندارد. اتفاقاً با توجه به اینکه مقام معظم رهبری سال جاری را «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کرده‌اند ما باید از شما بپرسیم که چرا بودجه تاتر و جشنواره آن را تا این حد پایین آوردید؟! باید بیش از این‌ها به فرهنگ توجه می‌شد. در واقع مدیران فرهنگی و به خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخ بدهد که چه کارهایی در این راستا انجام داده است. چرا باید بودجه تاثیر گذار‌ترین بخش فرهنگ که در حال تربیت هنرمندانی است که قرار است محصولات فرهنگی تولید کنند به نسبت سال گذشته کم شود؟! بودجه تئا‌تر همچنان از دستمزد یک فوتبالیست کمتر است. این نگران کننده است. دلواپسان کجایید! بشتابید.
کد خبر: 78688
Share/Save/Bookmark