کارن همایونفر در گفتگو با هنرنیوز؛
موزیسین فیلمهای ایرانی توان رقابت با خارجی ها را دارد
کارن همایونفر آهنگساز سینما گفت: ما درطول این سالها به استاندادهای لازم رسیدیم و در این میان موزیسین های ایرانی هم به این توانایی دست پیدا کردند که بتوانند در سطح بین المللی با موزیسین های خارجی رقابت کنند.
تاريخ : دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۴۷
کارن همایونفر آهنگساز مطرح سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز اظهار داشت: عوامل مختلف فنی سینما در طول این سالها همه تلاش کردند که سینمای ایران به لحاظ فنی رشد کند و یک تصویر استانداردی از تلفیق بخش های مختلف سینما به دست مردم برسد و در این میان آهنگسازان سینما هم هرکدام به سهم خودشان در راه اعتلای سینمای ایران تلاش کردند.
وی افزود: ما درطول این سالها به استاندادهای لازم رسیدیم و توانستیم خودمان را به سطح بین المللی شدن برسانیم. در این میان موزیسین های ایرانی هم به این توانایی دست پیدا کردند که بتوانند در سطح بین المللی با موزیسین های خارجی رقابت کنند.
همایون فر ادامه داد: امسال من در سی امین جشنواره فیلم فجر با چهار فیلم «برف روی کاجها» به کارگردانی «پیمان معادی»، «پل چوبی» به کارگردانی «مهدی کرمپور»، «بیخود و بیجهت» به کارگردانی «عبدالرضا کاهانی» و «میگرن» به کارگردانی «مانلی شجاعیفرد» به عنوان آهنگساز حضور داشتم که از این میان فیلم زیبای «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حضور نداشت و در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد و
” همایون فر: شغل ما آهنگسازی است و عادت به این داریم که در هر فیلم با فضا و داستان جدیدی کار کنیم واین قدرت را داریم که در هر فیلم از حال و هوای فیلم قبلی خارج شویم و به فضا و موسیقی جدیدی برای فیلم جدید فکر کنیم. “
استقبال خوبی از آن شد.
وی ابرازداشت: موسیقی این فیلم کاملا نسبت به مسائل بی طرف است و باهوش و از بیرون به اتفاقات و مسائل نگاه می کند و اصلا خود را وارد قضیه این زن و شوهر، حسادت ها و ماجراهای فیلم نمی کند. ما موسیقی ای داریم که از بیرون هم چون یک ناظر آگاه عمل می کند و ما در ساخت موسیقی این فیلم از سه ساز بهره گرفته ایم؛ پیانو، گیتار و یکسری خرت و پرت صدایی، اما نتیجه چنین چیزی می شود که شنیدیم و در مجموع نزدیک هشت دقیقه موسیقی متن داشتیم و دو دقیقه و نیم موسیقی تیتراژ فیلم بود.
این آهنگساز مطرح سینما خاطر نشان کرد: در اغلب فیلمهایی که امسال کار کردم از سه ساز پیانو، ویولن و ویولنسل استفاده شده و با این سهساز پیچیدگی آثار به خصوص پیچیدگی در روابط آدمهای فیلم «برف روی کاجها» را به خوبی تداعی میکند. یا فیلم سینمایی«پنهان» ساخته «مهدی رحمانی» که یکی از فیلمهای خوب در حوزه سینمای اجتماعی است که معظلات زندگی شهری و شهرنشینی را مطرح کردهاست. این فیلم بیان واقعیتهای قابل لمس در اجتماع است ولی این فیلم هم در بخش مسابقه سینمای ایران نبود وخارج از مسابقه اکران شد.
آهنگساز فیلم «جرم» ابراز داشت: من در آثارم بیشتر به سمت موسیقی ارکسترال گرایش دارم و موسیقی فیلم «برف روی کاجها» و «پل چوبی» از آن دسته از فیلمها است که موسیقی خلوت دارد اما موسیقی بقیه فیلمها مدرنتر هستند و به عنوان مثال موسیقی در فیلمی مانند «بیخود و بیجهت» و «میگرن» در اندازه تیتراژ است. البته ناگفته نماند که یک قطعه موسیقی سه دقیقهای گاهی بیش از موسیقی بلند کار میبرد.
همایون فریادآورشد: شغل ما آهنگسازی است وعادت به این داریم که در هر فیلم با فضا و داستان جدیدی کار کنیم واین قدرت را داریم که در هر فیلم از حال وهوای فیلم قبلی خارج شویم و به فضا وموسیقی جدیدی برای فیلم جدید فکر کنیم. من امسال چندین موسیقی برای فیلمهای مختلف کارکردم و تلاش کردم که در همه فیلمهایم به موسیقی تازه ای فکر کنم و این روزها به خاطر فشار کاری که در مورد رساندن فیلمها به جشنواره بود ترجیح می دهم مدتی را استراحت کنم.